NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
går det att ändra startkraften på asadämparen? progressiviteten börjar ju först på slutet, och väldigt tvärt. Det lilla erfarenheten jag har av asa-dämpare är att de är åt helvete för mjuka, trots flertalet ändringar. visst, de bottnar ju inte helt men det blir som att hårdheten i dämparen kommer för sent, så dämpningen blir för tvär.

Har även hört om dämpare som vart alldeles för hårda innan de ens börjat dämpa, och sedan slagit igenom alldeles för fort när de börjat dämpa. De verkar luriga att ställa in.
Du behöver ju inte ta ansvar som någon slags representat för ASA! kan man ju nämna:p

Men jag antar att allt handlar om inställning! De verkar helt klart intressanta de där dämparna, man skulle fått testa några själv.

Blir det att bygga turbo innan denna säsong? eller blir det till nästa
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Dom nya modellerna med Booster där kan man göra justering enkelt (20% om jag kommer ihåg rätt), men naturligtvis behövs en grund som ligger i närheten och där tror jag att dom har hunnit prova ut lite mer än dom första modellerna.

Jag har inte bestämt mig än om det blir turbo direkt. Jag behöver ändå kunna justera bränslet då jag inte kommer köra med orginal avgassystem eller luftburk så det blir en PCV Pti direkt. Och då är det ju "bara" turbo, slang och lite rör kvar :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Efter att hösten kom i år igen så fylldes garaget upp med en massa bråte (Cyklar, cykelkärror, leksaker....) så jag insåg att jag kommer knappt få plats att röra mig än mindre bygga en skoter, så Jag drog igång operation fixa ett förråd, och efter ett dygn var det löst så jag har rensat ur lite och kör bort grejerna imorgon.
På måndag hämtar jag Motorn med tillbehör så jag behöver lite plats.

Nu hänger det inte på att jag saknar delar till projektet, nu börjar jag ha så mycket att jag inte vet var jag ska börja eller fortsätta :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortsatte på mitt "quick pin kit", drog ihop en vajerlösning som fäster vid plasbiten så man inte tappar bort fjäderpinnarna lika lätt.

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Snyggt jobbat hittills!
Mycket nyfiken på fortsättning, tex avgas och ev turboplacering... :)

Kanonprojekt!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack för det !

Turboplaceringen är spikad redan den hamnar framför tanken , det var därför jag skaffade en Rev-tank den har ett trevligt utrymme fram, sen ville jag även ha pyramidstagen ner till tunneln.
Avgassystemet får vi se om jag drar rätt ut i tunneln eller till sidan genom en dämpare.


Snyggt jobbat hittills!
Mycket nyfiken på fortsättning, tex avgas och ev turboplacering... :)

Kanonprojekt!
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Julafton kom tidigt i år !

Blev en stressig lunch men nu är motor med tillbehör i garaget.
En trevlig bonus var oljetanken som var en eftermarknadsvariant.







Transporten verkar ha gått bra men blev lite förvånad att motorn låg löst i lastpallen !?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Började lite smått att rengöra motor och variatorer, hittade lite remrester så det verkar som att en Ski-doo måste ha kommit för nära nån gång :bigsmile: