NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Inlinepump 1295:- (1395:- med an6)
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/branslesystem/branslepumpar/walbro-gss-392-slang-anslutning-.html

Malpassi BTR 1:1 885:- (915:- med an6 anslutning)
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/branslesystem/btr/btr-0-5-bar-8mm-slang.html

Sedan behöver du modifiera anslutningarna på fuelrailen, bilder på hur MPI har löst det i sitt kitt finns här:
http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=320496

Pris på mcx lösning 4000:-
Pris på mpis lösning 400 dollars

Jag ska uppgradera mitt bränsle och funderar nästan på att läga ut en den extra slanten på att köpa en färdig lösning med anslutning för tankretur/fuelrail och slangar från mxc eller mpi.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
På en förgasar motor går det bra med Bränsletrycks regulator före förgasare .

Men på insprutning skall den sitta efter fuel railen och spridarna om du skall kunna justera och veta exakt vad du har för tryck till spridarna .
Så visar alla sin beskrivning då man monterar en sådan .

Har du frågat eller vet anledningen till att dom satt den före ? , det fungerar ju säkert , eftersome dom kör så , men det är ju inte det normala montage man gör utav en bränsle trycks regulator på en insprutare .
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har inte frågat men sitter med en bild på deras setup för 270hkr kittet.
Efter btr:en kör dom en t-koppling till extraspridarna och orginalspridarna.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Den måste sitta på returledningen efter spridarna, sitter den före så kan det omöjligt bli rätt tryck då returen är öppen in till tanken.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
jo nog kan det bli rätt tryck.. Pascals lag :) (gäller i vila ja vet)

Alla Arctic Cat har regulatorn direkt efter pumpen. Pump -> T-korsning -> Regulator / 1m slang fram till fuelrail.

Kopplade in min BTR på min snopro700 på samma vis, blev sedan nojjig och svetsade på en returanslutning på fuelrail och kör nu med BTR efter fuelrail. märkte ABSOLUT ingen skillnad på trycket in till fuelrail.

nu gjorde jag iofs inga mega-noggranna tester, men tänk på att arctics nya semi direkt-insprutade 600 som klarar nya EPA-avgaskraven (och därför antar jag är ganska så noga mappad) har bränsletrycksgivaren i tanken.

Så ett måste, mja. Men kanske är att föredra ändå. Men folk blir lite nojjiga tror jag, "apan ser apan gör"-syndrom över det här med btr-placering. Jag tvekar ju inte en sekund över att McExpress till exempel har koll på vad dom gör!
*kanske ska tillägga, ju fler spridare=ju viktigare att ha btr efteråt kanske?

OT men såg en wankeldragster med 3spridare per rotore + 3spridare på insugsrör för kylning (metanol). 12spridare allt i serie. bara för att btr är sist i denna ledning, betyder det att det är samma tryck i alla spridare?
bör bli likadant som att ha btr före några spridare i en skoter.. men vad vet jag, kanske bara svamlar, någon expert får ju gärna dela med sig också :)
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Rent spontant känns det bättre efter fuelrailen men på Mcx:s variant sitter pumpen och spridarna "före" btr:en och sen släpper den ut "överflödigt" tryck på returen till tanken så att säga.
se bilden

 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
precis som Arctic Cat, Pump till t-kors, ena håll btr andra hållet spridare.
Skulle väl kanske inte säga att spridarna är före btr:en? :) mer parallellt eller nåt
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Rent spontant känns det bättre efter fuelrailen men på Mcx:s variant sitter pumpen och spridarna "före" btr:en och sen släpper den ut "överflödigt" tryck på returen till tanken så att säga.
se bilden

Med detta så gjorde du det hela lite mer förståligt än din första fråga om det här , lät det som du inte skulle ha en retur från fuel railen !!! ,den skiss du visar blir ju i princip lika dant som du har bränsle pump> slang till alu fuel rail som spridarna sitter i > sedan Bränsletrycks regulatorn > sedan retur slang till tanken , så detta fungerer bra .
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gjorde klart mitt "Quick pin kit" och jag har även fått dit tryckknapparna på sidorna. Nu kan man plocka av huven utan ett enda verktyg och det sitter riktigt stabilt. Jag kommer inte heller att ha lyset eller mätarhuset fast i huven så man kommer inte behöva koppla ur någon kabelhärva.



Jag har också påbörjat håltagningen för Nytro:ns backhandtag. jag tror det blir helt ok.

 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Grymt projekt detta! Ska bli kul att se det färdiga resultatet! =)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack Swedn !

Fixade ett fäste till den "inre" plasten på växelspaken så nu sitter den i växelmekanismen, sen fortsatte jag renskära och plockade bort varningsdekalen.


Sen var det dags...
Bort med fronten.


Lirka dit motorn.



Dit med fronten och all plast och variatorerna, det som var mest spännande var frigången mellan primären och bukplasten och sidokåpan.


Något tight.


Karvade bort lite plast.


Det är något tajt mellan yttersidan på primären och sidokåpan men jag ska prova köra så.
Jag har även varit nervös över frigången under motorn men det känns som att det räcker. Jag kommer nog att göra en inspektionslucka i min bukplåt annars blir det lite omständigt med filterbyte, den går att ta bort med då måste jag borra nitar till buksidorna.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
sjukt fräckt bygge! vad den ska dra åt sig blickar på macken/parkeringen, en pro med 4-takts muller och som i grymmaste fall toppas med lite turbo vrål!! ojojoj :p
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kul! Trevligt med ett hjärta i maskinen
Mycket trevligt, hade siktat på att införskaffa motor nästa sommar men nu blev det lite tidigare.

sjukt fräckt bygge! vad den ska dra åt sig blickar på macken/parkeringen, en pro med 4-takts muller och som i grymmaste fall toppas med lite turbo vrål!! ojojoj :p
Den kommer nog låta lite annorlunda mot en standard Pro. :eyebrows:

Blev ett långpass i garaget igår, men det känns som att det går bakåt.
Dags att fixa till lite grejer på tunneln så jag kan montera dit den förhoppningsvis för "sista" gången.





Dom främre förstärkningarna är ifrån en kort maskin så dom behöver förlängas för att nå fram eller bak till MTX:ens främre boggieinfästning.
På insidan av tunneln kunde man se spår efter den tidigare förstärkningen så jag ritade av den på bakplåtspapper och gjorde en mall i kartong.



Kapa plåt.


Svetsa lite.



Jag har även fixat till ett extra fäste på "fotholkarna" och fixat till den vänstra som var krokig och vid riktandet började spricka så den är svetsad och förstärkt.
Jag hade en aluaxel över från PPS boggien med rätt gänga så den kapades till och svetsade in upptill på fotholken, den skruvas inifrån i Nytrons original infästning för fotholken. Det blev stabilt och nu har jag en del från en Lynx även när inte PPS:en sitter där :)

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag ska prova förzinka främre förstärkningen istället för att måla den, en liten häxbrygd och en zinkanod från biltema.


Jag provade på en bit svetstråd, halva är förzinkad.