NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är de samma bränslepump som MCX har till 270-kitten? :)
Jepp !
Samma pump och regulator.

Såg att jag passerat 100.000 visningar nu, jag hade ett litet mål att starta upp den innan och det lyckades jag med :)

Om allt funkar som planerat blir det nog dekalkit med montering imorgon.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
:D Är som lur på o åka upp på mässan där, mest för o kika på ditt bygge... är de ingen annan från umeå som är sugen? :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Oj då. Det blir omkring 40 mil tor. "Mest för att kika på ditt bygge" . Hoppas det är nåt att se då :)

Kopplade in malpassi regulatorn och nu går den igen och trycket ligger stabilt.
Det innebar en liten premiärtur närmast runt gården bara, riktigt nice känsla.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Startreläet landade i brevlådan idag, den är egentligen till en Rs Viking och det jag kan se som skiljer är kontakten.
Det roliga är att nu har inte reläet strulat nästan nåt bara därför, men nu har jag en i reserv iaf.

Premiärturen blev ett par hundra meter utanför huset med ej inställd framvagn, inget lyse och inga kåpor eller huv.
variatorremmen låg alldeles för högt i sekundären så den ville tjuvdra, och vid närmare koll fanns det inga brickor att ta bort !?!? Det visade sig att dom tre skruvar man justerar på var kapade... varför gör man det ?
slängde dit ett par längre skruvar och fick ner remmen, justerade även in offset på sekundären.
Jag ska provköra lite mer men jag är ganska säker på att jag måste flytta upp och bak boggien, tyvärr tappar jag höjd då den blir lägre bak. En 330 matta hade nog gjort susen.
någon som har en billig liggandes (2,52 delning) ? Den kan vara sliten och ful bara nåt så jag får prova ut boggien.

vad mer : måste lufta broms och kylsystem mer.
göra klart bränslesystemet och avgassystem till ljudämparen.

men nu blev det en paus i dom sysslorna då jag städade garaget och monterade alla kåpor inför dekalkits montering, förhoppningsvis imorgon.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Härligt! Inte mycket som slår första provturen :)
Förresten, nya pps "ds" boggien funkar riktigt fint i snön. Du skulle nästan titta på om du kan få till geometrin som den, så är det "bara" byta matta och skenor när du ska köra långband. Så har du dämpningen klar tänkte jag.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
är det samma armar i 3900an? Boggien ser rätt annorlunda ut i geometrin. 3700an överest har väl samma geometri som korta pps som jag förstått det

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hur tyckte du den lät,högt? Doft?
Jäkligt kul att den snurrar.
Den låter en del men det är ju inte samma jobbiga ljud som en 2T, tyvärr kan jag inte ha så stor ljuddämpare då det är lite trångt mellan bromsskiva och oljetank.
Doft... :) lindrigare än en 2T iaf. jag är inte så förtjust i 2T lukt då jag blev botad när jag jobbade som skotermek.

Härligt! Inte mycket som slår första provturen :)
Förresten, nya pps "ds" boggien funkar riktigt fint i snön. Du skulle nästan titta på om du kan få till geometrin som den, så är det "bara" byta matta och skenor när du ska köra långband. Så har du dämpningen klar tänkte jag.
Jag har ju redan en lång boggie (Assault 155) med rätt fästhål i tunneln så jag ska prova den, även om den verkar lite klen (Kanske förstärker den).

Dämpningen kändes riktigt bra på den lilla tur jag körde, jag siktade på knölar, kanter och gropar. Men det var ju ingen hastighet att tala om då jag hade tejpat fast batteri, tank och handtagsvärmarna och lite annat hängde och dinglade löst :)

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Jag har ju redan en lång boggie (Assault 155) med rätt fästhål i tunneln så jag ska prova den, även om den verkar lite klen (Kanske förstärker den).

Dämpningen kändes riktigt bra på den lilla tur jag körde, jag siktade på knölar, kanter och gropar. Men det var ju ingen hastighet att tala om då jag hade tejpat fast batteri, tank och handtagsvärmarna och lite annat hängde och dinglade löst :)
Ett tips är då att förstärka den, min var knäckt vid främresvingarmen, fick tag på en bättre begagnad boggie och förstärkte den direkt så man slipper råka ut för samma sak igen.

För övrigt, riktigt imponerande bygge, fortsätt så :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack !

Menar du främre armens infästning i boggien ? För där har jag sett en del haverier.
har du bild på din förstärkning ?

Ett tips är då att förstärka den, min var knäckt vid främresvingarmen, fick tag på en bättre begagnad boggie och förstärkte den direkt så man slipper råka ut för samma sak igen.

För övrigt, riktigt imponerande bygge, fortsätt så :)

Dekalkittet blev inte klart idag så det blir nog imorgon istället.

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Från en annan tråd:

Upptäckte att mina skenor var knäckta och skeva, tänkte först köpa ett par ice age skenor men frakten var alldeles för hög (330$).
Lyckades hitta en komplett PRO boggie utan dämpare så var bara slå till, ville helst inte att den skulle vika sig på samma ställe.

använde 5mm alu, mallade av skenan, kapade ur med sticksåg och tog ett 26 mm hål för främre axeln så att den skulle gå fritt, borrade 4 st hål i skenorna och förstärkningan, bultade med m8 sen var de klart.
Inte den snyggaste lösningen, men sitter på insidan av skenan och betydligt mindre risk att man knäcker den igen.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Mattiasf: dom bilderna har jag sett och jag hade tänkt mig nåt liknande.

Inget spänande har blivit gjort idag, fortsatte att städa i garaget och rengjorde kåpor och huv inför dekalkittet.
fixade lite slangklämmor till soppaslangarna och längre alu.nitar till dom kåpor som ska nitas.

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Ja de är ju som ända lösningen, tror inte de är någon dum idé att förstärka upp bakre delen av skenorna också men.

Spännande med dekalkitet, visst är de rätt bra priser från han i Boden?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Han har riktigt bra priser av det jag sett när jag googlat runt.

Ja de är ju som ända lösningen, tror inte de är någon dum idé att förstärka upp bakre delen av skenorna också men.

Spännande med dekalkitet, visst är de rätt bra priser från han i Boden?