NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Lamdasonden på plats.



Vattentemp och AFR mätarna på plats även alu.gasblocket.



Tejpat ytorna för att skydda dom från polyesterspill.



Använder samma metod som när jag byggde bilsterereoanläggningar back in the days, spänner fronttyg från högtalare för att få en yta med fina radier. Jag har tejpat silvertejp på undersidan av den stora "muttern" som man gängar ner före tanklocket för att den inte ska fastna i plasten, sen skruvade jag ner den för att spänna ner tyget efter att penslat på med polyester.




Jag la in en bit kartong under tyget för att få en plan yta att montera tändningslås och strömbrytare.
Sen penslar jag tyget med polyesterplast, nu får det härda över natten sen blir det att förstärka ytorna.

 
Last edited:

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Rekommenderar att du kapar weld in bungen för Lambdasonden på mitten .
Så lambdan kommer ner lite i avgas strömmen , nu sitter den liksom uppe i .
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Rekommenderar att du kapar weld in bungen för Lambdasonden på mitten .
Så lambdan kommer ner lite i avgas strömmen , nu sitter den liksom uppe i .
Jag tyckte också svetsmuttern var hög men enligt instruktionerna ska den vara så (den följde med mätaren) , så att toppen på sensorn precis kommer in i avgasröret.
brukar man kapa ner den ?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Jo den är lång , jag svetsade dit min hel också , men kapade den på mitten för ett till uttag , frågade runt om det där och tittar man på bilar så är den inte hög på dom .
Så utav det jag fick rekommendation utav , ta ner höjden så man får mer instick av lambdasonden , är ju inte bra om bara en liten del utav känselkroppen sticker ut .
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Hur stor del av lambdasonden sticker "in" i pipan nu? inte alls säkert att du ska/behöver/borde kapa ned lambdamuttern, då du har så kort avgassystem så lär de bli varmt som satan där, som referens brukar min bredbandslambda överhetta ibland, och den sitter längst bak precis efter turbon.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Hur stor del av lambdasonden sticker "in" i pipan nu? inte alls säkert att du ska/behöver/borde kapa ned lambdamuttern, då du har så kort avgassystem så lär de bli varmt som satan där, som referens brukar min bredbandslambda överhetta ibland, och den sitter längst bak precis efter turbon.
Vet du själv hur mycket som sticker ut ur din , och vet du med säkerhet att det är överhettad med Lamdasonden ??? , är det Lambdasonens placering, har du bränsleproblem , tändnings problem ? .
Att det är löst , eller fortsätter du att köra med det/dessa problem ?
Tänkte så du är säker på det innan du ger dig själv som referens , då du nämt i andra trådar ang ditt problem !
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det gick bra att gänga av "muttern" efter det härdat.
Med facit i hand skulle jag gjort en radie på kartongbiten framför tanklocket, jag får slipa till något i efterhand istället.



Drog på några varv glasfiberspackel för att få lite stadga och snygga till några ytor.


Efter spacklet fått härda var det sanningens minut, dags att ta loss allt.
En bild på undersidan.



Sedan blev det dags att förstärka med glasfiberväv, främst längs sidorna.
När det härdat blir det finspackling.

 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Vet du själv hur mycket som sticker ut ur din , och vet du med säkerhet att det är överhettad med Lamdasonden ??? , är det Lambdasonens placering, har du bränsleproblem , tändnings problem ? .
Att det är löst , eller fortsätter du att köra med det/dessa problem ?
Tänkte så du är säker på det innan du ger dig själv som referens , då du nämt i andra trådar ang ditt problem !
Min sitter ju i MCX "original-plug" för lambdasonder, har inga problem med varken bränsle eller tändning, aldrig haft heller. Jag kan ju såklart inte vara helt 100% säker på att den bli överhettad, men det är den felkoden jag får upp ibland, efter hård körning, och jag har testat 2 olika sonder med samma resultat.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Finspacklat ett varv och sen drog jag på en färg jag hade på hyllan för att bättre se formerna (den ska inte vara guldfärgad:)) och borrade hål för tändningslås och nödstoppslinan, jag ska införskaffa strömbrytare till lyse och hand/tumvärmare så jag kan ta dom hålen också.
imorgon blir det att slipa och spackla vidare.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag är lur på att jag har för högt motstånd i mitt avgassystem att det är därför det blir så varmt för AFR värdet visar inte på att den går snålt.
Jag har en en liten flaskhals i mitt slipon där det perforerade röret endast är 39mm invändigt, jag ska prova med ett rakt 2" istället för ljuddämparen och se om det blir bättre, löser det problemet blir det att bygga om ljuddämparen med grövre rör, problemet är att jag inte kan gå upp i ytterdiameter på ljuddämparen pga. platsbrist så det blir inte mycket till dämpull med så grovt innerrör.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Slipat och spacklat två varv till med gradvis finare slippapper, tog inga bilder då jag var så dammig om händerna.
Imorgon ska jag kika på vad jag ska använda för typ av färg och fixa strömbrytare.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Spacklade färdigt och drog på lite krymplack för att få en skrynklig yta.
hittade även vippbrytare med "gummitutor", den ena är en on/off där jag kommer slå på lyset inkopplat på hellysets kabel, och den andra är en trevägsbrytare med återfjädrande lägen (momentan) där jag reglerar hand och tumvärmarna precis som på orginalbrytaren.

 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Börjar ta sig!

Blir kul att se det färdiga resultatet, ännu roligare höra hur den är att faktiskt köra!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det är nära nu.
En dyna och så måste jag få bukt på värmeutvecklingen i grenröret, sen är det bara börja provköra.
Idag ska jag byta styre och montera handtagsvärmare.

Börjar ta sig!

Blir kul att se det färdiga resultatet, ännu roligare höra hur den är att faktiskt köra!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Monterade ett lite smalare styre, handtagsvärmarna och handtag.
när jag tryckte på ena handtaget gled värmaren lite inåt och det resulterade i att skyddstejpen på värmaren nöttes ner och kortslöt så det blev felkod när jag startade upp...
Så jag fick fixa det.



Nu blir det att ligga lågt med nya ingrepp tills efter mässan.
Så kom gärna förbi och byt några ord om ni ska på skotermässan nu på Lördag i Rivierahallen på Piteå havsbad.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Blir ju kanon den dära! Synd att man bor för långt ifrån Piteå,vart kul att se live.
Hur/vart kopplade du in dödarsnöret?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En bild från när jag anlände till mässan.
Det var riktigt trevligt att stå där och det var väldigt många som följde denna tråden som kikade förbi.



Jag har även fixat ett grövre perforerat rör till ljuddämparen (tack till MCX)
Och lite aluplåt, jag måste lägga igen hålet där orginalljuddämparen mynnar ut, och sen blir det nog en "block off plate" i nosen.