NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Längtar till du börjar med turbobygget. Blir det mesta custombyggt där med? Jag har custombyggt mitt turbokit till vectorn. Och nu börjat passa in 151" boggi i min egentillverkade bandtunnel.

Mkt fint!
tack !
Det blir eget bygge av turbon.

Var riktigt kul att se besten med egna ögon igår!
Riktigt bra jobbat :)
Tack !


Det blev ca 9mil körning runt Kiruna, ingen riktig puder att tala om men jag fick känna på hur långboggien känns iaf.
däremot blev lite mer tempo och lite mer snö när jag var ut med en polare runt gällivare, en gopro var med på den trippen så vi får se vad som kom med där.
men man känner sig dom en rookie... körningen är helt annan än vad den var när jag körde på 90 talet så man får helt enkelt lära om sig känns det som :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Som Pilten skriver är det Kristoffers maskin.

en liten snutt som jag filmade med mobilen när "Morris" provade maskinen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=x3pHlLpsR8Y&feature=youtube_gdata_player[/video]
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Sitter just å försöker förstå mig på redigeringsprogrammet, har formaterat datorn så programmet jag brukat använda är borta, ska försöka med gopros eget. Blir bara en kort enkel filmsnutt, utan musik så man hör maskinen! Satan vad den dånade gött i ditt mobilklipp!


återkommer :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det låter bra det, du tar väl med min parkering i diket, skulle bara kolla om det fanns några hjortron :)

Fick väga maskinen på Yamahacenter också. Från full tank hade jag kört 9 mil, har inte riktigt koll på hur stor tanken är (från en Rev sdi). Då låg den på ca 270kg.
jag har ju inte siktat på att bygga lätt hittils utan mest bara att få ihop en fungerande maskin så det finns en hel del ställen att plocka lite på men sen kommer det till en turbo också.

jag har bara kört en nytro en gång i ca 300 meter så jag har ingen riktigt bra referens att jämföra mot, Morris kanske har något att inflika hur den känns ?

Min tunnelförlängning höll inte bra, jag var mest orolig att den skulle bli för klen när man ska lyfta maskinen men det fick jag nog stabilt däremot pallade den inte någon kraft nedåt så den veckades, när vet jag inte riktigt (misstänker diket).







det hade nog funkat bättre med en bra kvalitet på alu.plåten men jag körde vanligt "blötalu".

Morris sponsrade mig med ett baklyse som var riktigt smidigt, så det blir det istället för ett Pro lyse.

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du är duktig på att svetsa alu, så kan ju ett tips vara att skarva på kylaren så att du får full chassielängd på kylet, en stor del av kylningen äger ju rum ovanför vändhjulen... Och dessutom blir tunneln en miljon gånger stabilare. Jag har en 137" kylare liggandes om du vill skarva.

Fan vad kul att se den in action!! :)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
http://youtu.be/ifY2YZH35SI

Snabbt å enkelt klippt,inget avancerat. Jäkla bök innan jag fattade programmet....
Diket är med såklart!

Körställning är som en rmk, styret är längre fram, sa Danne efteråt, tänkte inte ens på det.
Känns och beter sig helt klart mer som en rmk än en nytro. Även om det märks att det är mer vikt än pro:n.
Nu var det inte just nån lössnö, men den var ändå lättburkad och förutsägbar.
Jäkligt dåligt driv i mattan dock, fick inte ner effekten alls. Motorn kändes rapp, svarade grymt bra + ett brutalt ljud! Finns en del att göra med variatorerna, men iom turbo ska på är det ointressant.

Överlag kändes den mycket mer färdig och fabriksbyggd än jag trott, inget rackel och glapp , utan allt fungerade som tänkt.

Ny tunnel och matta, lite detalj, finishjobb och den roterande ljuddämparen så blir det en dräpare....

Blev sugen att bygga nåt liknande, fast brp-baserat....hmmm ly-tro/skitro (lig) :D
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack för den utläggningen Morris, en Skitro borde du bygga om inte annat för namnet :)
Tyckte det var bra fäste tills jag testade din fast du har en 146"? så var det bättre skjuts i den.
Men nu känner jag att den långa boggien får hamna permanent i maskinen så en bättre matta ligger helt klart på önskelistan, och då kan jag bygga en "långtunnel" iomed att jag inte behöver kunna korta av den.
Den gick lite varmare med långa mattan men inte nåt alarmerande.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag ska ha det i åtanke som Plan B, du kan väl PM :a vad du tänkt dig isåfall.
Jag har en annan lösning på G när det gäller kylare men vet inte om det löser sig än.

Om du är duktig på att svetsa alu, så kan ju ett tips vara att skarva på kylaren så att du får full chassielängd på kylet, en stor del av kylningen äger ju rum ovanför vändhjulen... Och dessutom blir tunneln en miljon gånger stabilare. Jag har en 137" kylare liggandes om du vill skarva.

Fan vad kul att se den in action!! :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det verkar lösa sig med kylare till mitt tunnelbygge v.2.0 men det blir ett senare projekt, turbobygget får komma före.
Jag tror inte det blir nån mer körning för mig nu tyvärr så denna säsong landade på 35 mil, det får väl anses godkänt då jag inte ens trodde jag skulle ha en motor till bygget och än mindre provat både långt och kort utförande.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Är det någon som har tips på vad för alu.kvalitet man ska ha till en bandtunnel ?
Jag kommer att behöva bocka en liten läpp för anliggningsytan till Burandtstegen men i övrigt blir det raka plåtar då det blir Polaris kylare i hörnen på tunneln.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Om du sätter typ en summit båge el liknande som sträcker sig till chassit så behöver inte tunneln vara så stark.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Är det någon som har tips på vad för alu.kvalitet man ska ha till en bandtunnel ?
Jag kommer att behöva bocka en liten läpp för anliggningsytan till Burandtstegen men i övrigt blir det raka plåtar då det blir Polaris kylare i hörnen på tunneln.
Du ska satsa på alu i 6000 serien, viktigt att ha en rejäl radien när man bockar bara, jag kör med 5mm radie för 2mm alu, kör man tunnare så kan man gå ner något på radie.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
En5754 är lite trevligare än säg en6082 att bocka. Men betydligt styvare än vanlig en1050a (gamla ss4007) "ren" aluminium. Har av misstag tagit 6082 2mm å bockat R1 å det small som satan när det gick av.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack för alla svar om alu. Jag ska fördjupa mig lite mer när det drar ihop sig.

annars inget nytt ligger lite lågt och tar det lugnt nu när all stressmek är över.

fick min Led lampa från Kina. Det finns en annan modell som jag är mer sugen på så vi får se om denna blir monterad.