NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har inte dött, ligger lite lågt just nu bara väntar fortfarande på pris på plåtarna från den andra firman.
Har passat på att göra bort lite "måsten" som bytt till sommardäck på bilarna, städat ur garaget, kört bort snöslungan, hämtat cyklar, gräsklippare, sopat asfalten och krattat gräsmattan..

Nästa grej blir att fixa turboaggregatet så jag kan börja med grenrör, tryckrör slangdragning osv.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ny mindre lättare, och starkare LED lampa hemklickad från nätet samt en snurra, jag beslutade mig för att prova en kinatillverkad turbo.... får se om jag får ångra mig :)

Jag ska prova värma in REV tankens sidor då den känns något bred framtill funkar inte det så blir det nog att bränna ihop en alutank.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Äsch.. paketet med snurran var i Luleå på morgonen idag så jag trodde det skulle dyka upp men icke.
Och det lär väl inte vara någon leverans imorgon. inte för att det är nån panik men jag blir alltid otålig som ett barn före julafton när jag beställt nåt:embarrest:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag hamnade mitt i en lägenhetsrenovering som har tagit upp all ledig tid sen en dryg vecka tillbaks så garagetiden har varit obefintlig, men det kliar i fingrarna att sätta igång. I helg planerar jag att få lite gjort.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Blev inte så mycket gjort i helgen men jag har demonterat tanken och grenröret för att måtta in en lämplig placering av turbon.

Jag ska klura lite mer på om jag ska modifiera mitt befintliga grenrör eller om jag gör ett helt nytt.
Detta grenrör har lite snällare böjar men turbon hamnar lite högre och närmare tanken helst skulle jag vilja ha turbon lägre ner och närmare toppen.

Använde mig av ett gammalt knep för att få en mall av flänsen mot turbon, man drar sitt skitiga finger längs kanterna på ett papper som man lägger emot det man vill rita av.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har klurat lite och tittat på andra modeller av frontmonterade turbokit och kommit fram till att göra ett nytt grenrör.
Jag har pratat med min bekante som hjälper mig med fräs och svarvjobb han ska fixa till flänsar åt mig men han har lite mycket nu så det blir nog lite väntetid på dom delarna.

I övrigt är jag väldigt inne på att byta tank efter att ha torrbrytit i en nyare Lynx och den tanken är väldig smal och känns mycket trevlig.
Jag var först inte intresserad av att byta tank då mina pyramidstag inte skulle passa, men gör jag om tunneln och sänker tunneltaket passar dom ändå inte.

Någon som känner till en Lynxtank till rätt kurs? om jag inte missminner mig ska det vara -09 eller nyare.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ett stort tack till Tords motorservice !
Jag fick ett bra paketpris på tank och pyramidstag plus att jag fick möjlighet att plocka med mig tunnelfästena till bakre pyramidstagen samt att dom hade en trasig bränslepump som jag fick med mig, då slipper jag tillverka en platta till öppningen i tanken.
tanken är provisoriskt ditlagd på bilderna den kommer längre fram och längre ner med den lägre tunneln sen.
Den känns mycket trevligare än Rev-tanken men nu kommer jag väl istället gnälla på att tunnelsidorna nöter mot benen :whistle:

Förresten är det någon som vet av en kass dyna kan vara sänkt och blöt eller trasigt överdrag/skummgummi eller bara bottenplattan till en Lynx ?

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Sjukt grymt projekt! Kör själv med en kortat ski-doo freeride kylare på mitt nytro bygge, Nytro tunneln är i orginalhöjd så kylningen funkar inte helt 100 trots att jag även kör med en phazer luftkylare också... Har du haft några problem med kylningen på din ski-doo kylare? bör man testa en annan kylare?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ja tänk om man hade bara lite av din kunskap!
Snyggt jobbat!
Tack ska du ha !

Sjukt grymt projekt! Kör själv med en kortat ski-doo freeride kylare på mitt nytro bygge, Nytro tunneln är i orginalhöjd så kylningen funkar inte helt 100 trots att jag även kör med en phazer luftkylare också... Har du haft några problem med kylningen på din ski-doo kylare? bör man testa en annan kylare?
tack ! Ditt bygge är häftigt.
jag har inte haft nån tendens till för höga temperaturer, den gick lite varmare när jag monterade långa mattan men ändå helt ok. Det är nog din höga tunnel som gör en del skulle jag tro.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Okej, hur mycket sänkte du din tunnel när du använde nytro chassit?
Jag bockade ner 45 graders hörnen till 90 grader mest för enkelhetens skull, men den nya tunneln kommer att blir ytterligare lägre för att få den i samma höjd som plåten under värmeskölden vid flexrören så jag slipper ha en kant där.

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Jaha, Förresten vad var det för årsmodell på din motor? minns inte och orkar inte bläddra igenom hela tråden :)