NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Men vad i helvete.

När jag tog en titt på bygget i verkligheten så var det en svincool skoter med brutala delar. Men nu är den ännu bättre. Om du får dit en turbo så har du snickrat ihop nordeuropas coolaste skoter.
Hahaha ! Tack ! men ta inte i så du spricker.

Idag monterade jag ihop givaren då limmet fått torka över natten.

Sen provade jag den i tanken i olika lägen och det ser ut som att den går fritt ända upp.

Sen dök det upp ett paket.

En jämförelse mot den förra jag beställde.
Den nya mindre är på 30 W och har mera "spot"/ den lyser längre medans den förra är på 20 W och lyser mer åt sidorna, vikten är 330 gram mot 470 gram.

Sen gjorde jag en liten test i garaget.

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
Har du manualen till det kittet, eller bilder på oljereturen ?
Jag har sett ett hemmabyggt kit där han hade slipat och borrat i motorplattorna för att dra returslangen och jag skulle vilja se hur dom gör på köpeskitten med turbon fram (Impulse eller Ulmer, finns en till som jag inte kommer på vad den heter just nu).
Det behövdes inte borras i motorplattan. Slangen går ner mellan motor och motorplattan sen sitter den i motorn med en banjo koppling.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Snyggt jobb med tankgivaren!
Ska du köra lyset på hjälmen eller vad är tanken? :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
BRP styret med riser 1090 gram, mitt förra styre med riser (med min fulsänkning satt det 8 skruvar i den) 1390 gram, så 300 gram bort.
Där tjänande jag nästan in hela framlampans vikt.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Man kanske skulle lätta BR:n lite , det verkar ju vara kul sommarpyssel.......
Men den är ju så lätt original att man då blir tyngre än sin skoter och det är det nog
inte många Yamahaägare som kan skryta med:bigsmile::bigsmile::bigsmile:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hahaha.. du kan ju äta upp dig lite istället :)
Jag har inte som plan att bygga denna maskin så lätt som möjligt, jag ska lätta lite grejer som är "onödigt" tunga men jag vill att den ska tåla lite också.
det finns redan en plan som bubblar i mitt bakhuvud om hur jag skulle gå tillväga om jag skulle bygga en superlätt turbo 4taktare... men jag har ju inte byggt färdigt denna än... :)

Med denna maskin är målet : 4 takts turbo med dess pålitlighet, remmar som håller, lättare och med bättre viktfördelning än en motsvarande Nytro och bättre köregenskaper.
Nya Vipern fanns ju inte när jag började bygga denna så det blir intressant att se hur min kommer stå sig mot en sådan.

Man kanske skulle lätta BR:n lite , det verkar ju vara kul sommarpyssel.......
Men den är ju så lätt original att man då blir tyngre än sin skoter och det är det nog
inte många Yamahaägare som kan skryta med:bigsmile::bigsmile::bigsmile:

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Har du (eller nån) koll på lämplig Alu kvalité till förstärkare till boggieskenor? Plattstång alltså. Är kanske inte så kinkigt iom dom är stående.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har du (eller nån) koll på lämplig Alu kvalité till förstärkare till boggieskenor? Plattstång alltså. Är kanske inte så kinkigt iom dom är stående.
Ju starkare ju bättre :)
6082 T6 skulle nog funka riktigt bra, finns dessutom på Maskindelen.se men dom klenare dimensionerna finns bara i 6060 T6 men tror det funkar också.
Det är ju lite besvärligt att få tag på mindre mängder material så jag skulle nog gått på maskindelens sortiment om du inte har någon bra kontakt någonstans.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jo såg 6060 t6 där, är 30x5mm jag ska ha. Men det var så mycket billigare än jag trott så kändes som det fanns utrymme att satsa på nåt bättre. Så 6082 är hårdare, ska försöka läsa runt lite, kan inget om det eg... Kan bli ett antal meter, ev flera maskiner som ska ha.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Var inga summor att tala om för 6082 heller. Måste vara och kolla med firmorna i stan vad dom kan fixa.
Brukar vara 6 meters bitar när man beställer från leverantören så frakten kan vara betydligt dyrare än materialet.
7075 T6 eller helst Alumec hade varit det optimala om man fick välja fritt :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Har letat men inte hittat vart jag har alla grejjer än. Ska göra ett nytt försök imorrn.
Ok !

Jag har sökt med ljus och lykta efter något lämpligt galler till huven i affärer jag besökt men utan resultat, det finns säkert att beställa nånstans men jag vill gärna se det irl.
Till slut hittade jag något som såg lovande ut men inte där man förväntade sig det.

49:- på Biltema.
jag har gjort en lite test ikväll för att se om det funkar att limma dit det, det är ju lite besvärligt att limma mot plast.

Last edited: