Jobbig imma i glasögonen

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Tjena! Det är ju alltid samma sak efter en stund ute på skotern. Man ser inget eftersom gogglarna immar igen. Hur gör ni för att slippa det? Kan tänka mig att det ofta beror på masken man har i hjälmen också:mmph:

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Prova ett par andra goggles till hjälmen.
Det brukar aldrig imma för mig, men annars så kan fu ta den minsta borren du hittar och sedan göra 3 små hål i vardera underkant.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jag rekommenderar Fog Eliminator fan från Haber Vision eller 509 (de är Haber som gör dom).
Det är en liten fläkt man monterar i sina befintliga glasögon de fungerar otroligt bra.
Alternativt byt glasögon, Klim Radius utklassar alla andra i im tester, dessutom är de bland skönaste googles jag haft.

Using Tapatalk on Android ICS pad.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det här hjälper inte för imman men löser ett annat problem, smält snö och vattendroppar som lägger sig på linsen är ju sjukt störande. Gnid in linsen med ett högglans wax så rinner vattendropparna bort mycket bättre!

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
å bästa imskyddet på insidan är en droppe shampoo på insidan som man gnider ut försiktigt, har funkat klockrent för mig i alla år, dock är det stor skillnad på olika goggles, tyckar själv att dragon dx funkar bäst av all märken å modeller jag testat!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Se till att ni har dubbelglas, jag körde mina Scott Huslte(?) med klarglas idag och det är enkelglas... INTE bra.

Värm inte upp glasögonen när du står still, mot slutburk eller annat, då upplever jag att dom bara immar igen ÄNNU fortare när jag tar på mig dom igen.

Jag rengör mina med glasögonrengöring som har någon anti-fog-behandling, hjälper ju.

Ta av er googlarna när ni står stilla.

Dra in underläppen och lägg in dubbel snus så ni får lätt överbett och andas genom munnen, så mkt ut genom hjälmens nederkant som ni kan.

Jag försöker följa detta och det funkar rätt bra så länge jag inte, som idag, har enkelglas.... :)

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Finns dessa googles att köpa i sverige, eller är det import som gäller?
Har ingen aning faktiskt, ring och kolla med de handlare som säljer Klim.
Mina köpte jag från USA i höstas, och förutom att de inte immar så har de en grym optisk kvalité.
Jag har haft / har 509, Haber Vision, Oakley, de immade ibland innan jag monterade fläkten
De Scott jag hade innan det immade ofta och då fanns ingen fläkt.
Jag har aldrig haft Dragon, de var de näst bästa i im testet.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
har först och främst en huva som täcker hela huvet (i neopren som inte blir blöt så snabbt) av märket scott + en vanlig crosshjälm och på det: OAKLEY CROWBAR . Heelt otroliga! immar inte ens igen när jag försöker! Kan andas hur mycket som helst, immar i kanske ½ sekund sen är det borta.

fippen

Välkänd medlem
29 aug 2011
310
0
16
finland
har för mig att jag läst någonstans att raklödder hjälper mot imma på glasögonen, har själv ej testat men kanske värt ett försök :)

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Bästa och billigaste tipset är som sagt att borra hål i linsen. 2st 3mm hål i överkant på linsen räcker gott för att bli helt immfri.

Jag kör på ett par Scott 89xi sedan ett par år tillbaka och borrar hål i alla mina linser och har aldrig problem med imma.
Till 89xi finns dessutom ett enormt utbud av olika linser och de är dessutom oftast väldigt billiga.
Det är alltid skönt att kunna ha ett reservglas i fickan om vädret skulle slå om samtidigt som man inte behöver bry sig om de går sönder.

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
ni borrar alltså igenom alla glasen? om inte det är enkelglas då..
drar det inte kallt? måste vara irriterande att ha blåsande vind i ögonen, kan ju dom frysa ihop istället haha..

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Jag kör bara enkel linser och borrar sådels helt igenom.
Det drar varken vind eller kallt, det känns helt enkelt inte alls av annat än att du slipper imman.
Kan försöka fixa någon bild om det är av intresse.

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Jag kör bara enkel linser och borrar sådels helt igenom.
Det drar varken vind eller kallt, det känns helt enkelt inte alls av annat än att du slipper imman.
Kan försöka fixa någon bild om det är av intresse.
Skulle vara bussigt om du gjorde det! :)

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Om man vill ha imm-fritt på en spegel i ett badrum när man duschar så drar man på lite tvål/schampoo, då immar det aldrig. Borde funka likadant i ett par goggles jao.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag borrade helt igenom båda linserna!
Borrade 3 st i vardera nederkant och riktade hålen lite neråt så att vinden bryts.
Hålen som jag borrade var ca 1-1.5mm.
Har aldrig haft problem med att dom isar igen och om du mot all förmodan har något problem så är det bara att fylla igen med lite superlim:)

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Här är en bild:

Inga problem med drag eller väta innanför linsen och absolut ingen imma.
Brillorna har hängt med ett bra tag nu, börjar bli mer gråa än vita nu för tiden.

Och hålen har jag som sagt borrat på alla mina linser utom spegelglas linsen då oftast bara använder dem på våren i fjällen då imma inte är något problem pga ute temperaturen.
- Gula när det är mulet ute dåligt sikt och snöfall.
- Blåa när det är ljust ute men molnigt och dålig sikt.
- Klarglas vid tex skogskörning m.m där solljuset är för dåligt för ett par färgade glas.
- Spegelglas använder jag egentligen bara när det är riktigt bra väder i fjällen.