Polaris 2014

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Byta eller inte byta, det är frågan.
Men jag känner nog att det är dags ändå, hade jag dock haft en -13 hade jag inte bytt.

Men en Pro -14 skulle inte sitta helt fel! (om dom inte strular lika mycket som -13...)

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmmm, undrar om man skulle byta till en STD Rmk nästa säsong och pimpa den med diverse godis? Ser att fler här på forumet funderar på det, hur resonerar ni? Kedjehus och alupyramid tycker jag är det som väger över jämfört med Pro. Sen kan man ju alltid utrusta STD med nya dämpare och fixa till något vettigt med styret och reglagen.

Pro'n är en underbar maskin i snön men man vill inte få en käftsmäll med problem när timmarna/milen börjat ticka på och med problem menar jag pyramiden och QD-remmen. Sen har väl inte variatorerna funkat problemfritt direkt, glödheta och fransar remmar...

Krillekravall är du "behålla-den-till-nästa-säsong-nöjd" med din STD Rmk?
För tidigt att säga, men det var ju på inrådan av en pro13 ägare jag valde std när jag bytte från XM..
Så om inte 14har hårdare motorkuddar och utväxlings alternativ till BDn så blir det nog en std igen...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fanns ju någon ny orginaltillbehör-bakbåge nu -14 också:
http://www.purepolaris.com/en-us/Snowmobile/Pages/Detail.aspx?ItemID=2879726(PolarisPGACatalog)

Finns i vitt och svart med.
Problemet med Polaris båge ser jag främst att det belastar tunneln fruktansvärt om man rullar skotern och får en smäll på bågen-och tunneln på en RMK/Assult är ju inte det mest stabila skotervärlden sett precis...
En Skinzbåge förbättrar läget jämfört med originalet, men den slutar också ganska tidigt in på chassiet-kolla in Skinners running över en sten i BBA:s "reklamfilm" från -12, så syns det väldigt väl vart tunneln gav sig.

Asker grävde ju fram en bra lösning med att montera AC M-båge, som går längre in på fotsteget-minns jag rätt hade han tom gjort en datasimulering på hur mycket (mer) belastning tunneln klarade jämfört med original.
Jag valde att montera Lynx BD 3900:s båge-den är ful som stryk, men lite längre än AC-bågen, och med bara en liten justering med slipmaskinen så gick det fint att montera den rätt in i originalförstärkningen vid fotsteget-och djävlar (på ren svenska) hur mycket stabilare det blev!

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
En rak kam är märkt 44 kar du en kam som det står 56-44-42 så är det tre steg, där 56 är start vinkeln, 70-57F då är den fullt progresiv..... ER bakom så har den back..
Korrigerar mej själv lite, ska vara tre steg om det står så i pappren, men ser att dom latar sej skriver så på helixen fast det egentligen är en två stegs, där sista siffran står för typ av kam oftast .36 eller .46 och beskrive längden på första vinkeln.. .46 är i praktiken 1/3delen....

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
För tidigt att säga, men det var ju på inrådan av en pro13 ägare jag valde std när jag bytte från XM..
Så om inte 14har hårdare motorkuddar och utväxlings alternativ till BDn så blir det nog en std igen...
Okej låter intressant! Håller med dig där och hoppas verkligen det kommer finnas alternativ på "drevning".

Men du som kört std rmk, det lär väl knappast va någon skillnad mot en Pro rmk?

Förresten, hur ser styret ut på std, sitter det en klump med diverse reglage på?

Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Joo, det är skillnad.. Jag kommer inte ihåg koeficienten men tror roterande massa är någonstans kring x5 eller något sånt... Varför tror ni bodin och pojkarna kör 600or.. Och varför plockar alla gamla cross åkare bort vartenda boggie hjul och tar smällen med att byta slides nån extra gång.... Allt som snurrar själ effekt och gör maskin bångstyrig....
Men man måste ju använda grejjerna rätt hårt för att märka skillnaden, med båda skidorna slickade efter leden märks inte ett skit...

nah

Medlem
29 sept 2010
44
0
1
Kände så jag med fast SWB assault!

Dock kom jag på sen att någon behövde min maskin mer än mig tydligen!
Samma här.. Blev en rätt kass säsong med mkt samtal till försäkringsbolaget.
Nu avrundar jag till påsk med en nyinköpt -13 PRO rmk och hoppas grejerna håller ihop..

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jahapp. Inte en enda ändring iår.... Jag som sålde skotern mitt i högsäsong i tron om att dom skulle finslipa lite på nästkommande modeller. Så nu så här i efterhand skulle man behållt min pro rmk -13! Var förjävla nöjd med den :madgrin:

Kunde dom inte valt lite roligare färger att ta in i Sverige. 163" utseende är ju verkligen inte något att hurra över!!

Också detta med pulverlackade tunnlar... Kom igen nu polaris. Hur jävla svårt kan de vara?

K

krickus

Skall beställa en Pro rmk -14 nästnästa vecka, hur är orginalskidorna på dem?

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Alla som är sugen på 163" får prova min om ni är uppe i kittelfjäll eller tärna. :) är bara nöjd :)
Fick provlåna en standard 163" av SGT i blåsjön i helgen, hade bokat en 155" -14 men valet blev enkelt när jag väl fick köra den längre... Satans vilken maskin :D vad har du för skojigt motorgodis på din -13 Stenman??

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Fick provlåna en standard 163" av SGT i blåsjön i helgen, hade bokat en 155" -14 men valet blev enkelt när jag väl fick köra den längre... Satans vilken maskin :D vad har du för skojigt motorgodis på din -13 Stenman??
163" finns väl inte i std?

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Hur mycket bättre kan man räkna med att en 2014 går motormässigt jämfört med en 2011?
Motorn i sig kanske inte är sån jätte skillnad på. men genom att framförallt fotstegen är så extremt mycke styvare på -13 och -14 kontra -11 så får du ut så mycke mer av skotern både i lössnö och på led.
Jag var super nöjd med -13. Så de blir att beställa en Pro Rmk 800 155" om 2 veckor.

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Någon har byggt bort den fula knappsatsen på styret på en standard rmk?
Finns det nån bra/snygg lösning, gärna med bild om nån har?
Känns som ett bättre alternativ än att köpa en PRO -14...