Polaris 2014

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
Detta med krängningshämmare, är den svår att ta bort på pro rmk? Kan man haka av den på en sida bara, eller måste hela bort?

Eller blir skillnaden så liten att det inte är värt att lägga ner tid på?
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Lätt att plocka bort och du behöver bara ta bort en sida om du vill.

Nästan lika lätt att plocka bort allt dock och ja, jag tycker det blev skillnad.
 

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
Ok. Tack för svar. Får testa mig fram när snön kommer.
På min gamla prox var det inte lätt att få ur den.. =)

Lätt att plocka bort och du behöver bara ta bort en sida om du vill.

Nästan lika lätt att plocka bort allt dock och ja, jag tycker det blev skillnad.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hämtade min rmk Assault i helgen, men här kring kusten är det nog så lite snö än.. Har du kvar 10-62 i din eller? Hur mycke snö har det kommit hos dig?
Jag är ju allt som oftast ganska luddig när jag yttrar mej här på forumet! 14 som går hårt har jag bara testat på ängarna runt huset! Är 13 jag kör med bland träden än så länge.. Men den upplevs som en moped jämfört me 14.. Men jag vet ju att den hade gått på varvstopp om man börjat pressa den!
Kommer köra runt 66-66,5g 180/345fder med team tied 160/240 fjäder till att börja med!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Låt höra era åsikter, vilken är den bästa utväxlingen för en -13/-14 pro? Teknisk körning/klättring?
2:25 eller 2:33? Annan?
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Hur fort kör du i skogen? Man ska inte ha hög utväxling! räknar med att skotern gör runt 105-110 med den utväxlingen. Och för min körning är de perfekt! Blir stark som en oxe och mycket snällare på remmarna.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Fan Stenmannen!? Antingen så har du hittat något awesome eller så har du skuvat bort dej något kosmiskt! Hoppas tävlingen (se annan tråd) blir av så vi träffas bland träden, hade verkligen vilja testa din maskin! Vad har du för track speed!? Jag upplever att det är det som är avgörande för balans, ta sej upp på snön mm. Känns som man kan tappa just trackspeed i tuffa vändningar och när det blir riktigt brant med din setup??
När jag settade variatorerna mer åt ditt håll så kom jag upp på snön som en katapult! Men då höll inte remmarna, tror dock att du har helt tt där angående kuddarna! Med en aggressiv settning vrider sej motorn fan så mycket mer!! Ska testa byta kuddar i år.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jag kommer köra med 2,52 på min pro med tki belt drive.. tidigare haft 2,46 på kedjehusmodellerna.. ofta får du högre trackspeed under klättringarna med lägre drevning.. men då man går så extremt lågt är det lite klurigare i variatorerna. helixbyte är nästan ett måste
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Intressant! Jag är ingen teoretiker och har aldrig räknat på utväxlingar, utan utgått från känsla, remtemp och direkta jämförelser.
Runt 2.25 så vet jag att det går att få till grejerna med relativt enkla medel. På en crossover med inställning att klättra rakt upp, hoppa stort, och tvåla korta maskiner efter led tycker jag 2.14 funkar awesome.. Är ny (3e året) bland träden) så jag letar fortfarande efter the sweet spot!.
Fick ju som sagt här ovan lämna min bästa setup och gå på se ond best förra året! Kanske är utväxlingen som är heligheten?? Tyckte dock 2.37 sög balle, men de va ju på 13xm och den har ju inge smäll från början så vem vet??
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Trackspeeden blir ju högre med lägre drevning, om man nu inte hänger fast så mattan snurrar fritt :)
Har tillgång till de mesta när det gäller variatorer och grejjer så ska prova ut nu med lägre drevat. Kommer bli SWEEET :)


När det gäller tävlingen så är den pågång... Blir jävligt bra!