Polaris 2014

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Förstår egentligen inte varför det skulle vara sämre matning, skotern varvar rätt varv med båda vikterna!? Serie elvan har kraftigare kurva därför den matar bättre o början! Men varför skulle den mata sämre i slutet om nu skotern har rätt varv!
Håller med. Mycket snack om matning men syftet med att mixtra med variatorerna är ju att få motorn få ett växlingsvarv som är konstant. (samt få till en bra backshift vilket jag personligen tycker att rmkn redan har.) Som jag nämnt tidigare i tråden är 11 serie vikten bra för att motverka övervarv i början på växlingskurvan. Detta kan man ju också motverka med en annan helix som har en startkurva som tillåter sekundären att växla ut snabbare i början. Dock är det billigare att byta vikt. Att skotern känns rappare med 11 serien utan annan åtgärd har jag inte riktigt förstått. Man tappar ju respons då vikten lastar motorn mer med med 11 serien men accelerationen bör bli bättre då man slippper ev övervarv i böjan.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Kanske borde flytta variatorsnacket till nån tråd för dom som är genuint intresserade! Fattar inte argument som billigare att bara byta en grej! Eller att RMKn redan växlar bra.. Speciellt från en som själv kör mtx vikter!? Använd samma totalvikt som men flytta vikten längre U och sej att den inte ändrar karaktär!?
Funkar det fint för er std! Fine..
Är rätt sällan det endast räcker att byta en komponent! Just därför man snackar V-kitt... Som oftast innehåller flera komponenter.. Själv har jag bytt allt som har med drivlinan att göra, å d funkar för mej!
Men som sagt kanske ska flytta diskussionen till en annan tråd.
 

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
En liten fråga, om man byter skidor till capro mtx/xtx, behåller man då distanserna så man fortfarande kan justera bredden på pro rmk?
 

Ts4

Välkänd medlem
20 jan 2013
114
0
6
Uppsala
Är det bara jag som har problem med monteringen på nya ca PRO bx? För det första fattades hål i skidorna för styrstålet, det andra är att efter man monterat gummit och ska lägga i armen så fattas någon mm för att det ska gå att få i bulten igenom hålet armen ska alltså ner mer så man måste bryta och benda otroligt mycket, Hur gjorde ni ?
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Jag fick bryta som ett psyk med mina Slp PP, spände med spännband tillslut..
det där har jag funderat över länge.. ska det verkligen vara så?? då du väl fått dit skidorna så följer dom ju terrängen som ett arsel, kör du mot en tvärbrant motar det nå fruktansvärt.när du gjort det nog många gånger så går gummit av på mitten för att det är för tight.. har slipat ur gummit på dom 4 senaste maskinerna med slp powder pro.. men varför ska dom vara så tighta???
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Då jag monterade ca pro på min så var det oxå nå jävulst tight. En polare på spindeln och bryta och bända. Men mycket riktigt så hade den klippt gummit efter första turen. Skar sen av dom nya gummina så man inte behövde arbeta lika mycket. Och vips så höll dom resten av säsongen.
 

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
Provkörde min pro 600 lite i helgen, vid inspektion efter körning hittade jag en oring (ca 40mm/dia & 2-3mm tjock gummi) i buken på den. Nån har nån teori vart den hör hemma? Olje locket?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Provkörde min pro 600 lite i helgen, vid inspektion efter körning hittade jag en oring (ca 40mm/dia & 2-3mm tjock gummi) i buken på den. Nån har nån teori vart den hör hemma? Olje locket?
Är det inte o-ringen till reservremmen du hittat då?
 

v1ppe

Aktiv medlem
15 maj 2011
54
0
6
Karlstad
På klammern som håller fast reservremmen (under huven på variatorsidan) sitter det från fabrik en oring som ska "hålla fast" remmen. Totalt onödig då remmen sitter som ett spett även utan men det sitter iaf en oring där från fabrik.

Aha.. som du säger, känns ganska onödigt! =) tack för infon asker & bamsegrill!
 

skååter

Medlem
8 jan 2007
6
0
1
Kiruna
Monterade foxfloat 2or på min std rmk förra veckan som är 16.7 tum.
Men såg nu att det ska vara 17.5 tums dämpare på std rmk. Går det bra att köra med dom eller måste jag byta framvagn till prons?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Den kommer kännas som en skidoo xm med dom dämparna! Tänker du köra mest teknisk körning skulle jag sätta på en Z-broz 36" kör du däremot mer blandat och gillar att hoppa blir det nog en Org. Framvagn
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
några som har provat sina? har väl 10 - 15 mil på min och den känns gå bra mkt bättre än min gamla 12a! Inbillning?

(Har en QD rem över om någon e intresserad på att tjäna nån hundring mot vad polaris tar )