Då har jag varit och fixat lite i garaget, Med ett par öl blir det extra roligt. :madgrin:
Tyvärr så hade inte mina 3 luftburksgummi och styrstålen kommit hem, så det får bli nästa vecka.
Först blev det att attackera växellådan,
Hittade ingen plugg så det blev till att demontera sidan på den.
För att göra det var jag tvungen att tabort batteri och dess hållare.
Kollade nivån först och det var precis på min strecket.
oljan som kom ut hade en lite grå ton och det var en vitare hinna på ytan,
Kan det vara vatten?
allt i lådan så fint ut, men man är ju bara lekman i detta område.
Satte ett oljetråg under skotern för att fånga upp oljan,
men det stannade kvar i botten på skotern, attans jag som tittade på en oljesug idag när jag var på biltema,
den hade varit perfekt nu.
Gränsläget för backen är urkopplad passade på att summra den när man ändå hade rivit allt, och den funkade inte som den ska.
Blir till att köpa en ny.
Sedan tog jag och skruvade bort termostaten.
Då frugan är på jobbet så passade jag på att låna spisen.
Den började öppna sej strax över 40 grader
och helt öppet runt 60 grader
Och vid avsvalning så stängde den vid 40 grader igen.
Efter det var det smörjning av boggie och framvagn som gällde, hittade nästa alla nipplar.
Får ta hjälp och vicka på skotern imorgon och ta dom 2 sista.
Tyvärr gick den första som jag skulle smörja av, eller rättare sagt den lossnade och det såg inte ut att vara så mycket gäng kvar på den,
måste ha varit dålig gänga från början.
hoppas att det bara är att ersätta den utan problem.
Har fått lite frågor efter en kväll i garaget :unsure:
- Är det dumt att borra ett 8mm hål i botten under växellåda så det blir mindre kladd vid växellådsoljebyten?
- Kedjespännare i växellådan, behöver man justera någonting på den eller sköter den sej själv?
- Bör man byta kylarvätska och hur gör man det enklast?
- Går det att gänga om hållet där fett nippeln suttit om det inte går att skruva i en ny, eller hur ska jag göra?
- Nu när jag har pipor och ljuddämpare bort, är det nåt man ska passa på att rengöra?
Jag har ju varit lite orolig över smörjningen av vattenpump efter man läst följande inlägg:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52049&p=401201&viewfull=1#post401201
Men efter samtal med service kille på AC så säger han att det inte går att kontrollera den smörjningen om man inte tar ut motorn, kan det verkligen vara så?
och en titt på sprängskissen så sitter det ingen backventil på min modell iallfall, så det är väl bara att köra på då.
Men om man skulle vilja byta det där lagret + brytpinne som nämns här:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52049&p=401398&viewfull=1#post401398
hur gör man då?