Förstår inte varför man inte kan låta den varva? Motorn från R1 hade ju varit fantastisk i en skoter.
Är ju inga problem. Är ju bara montera nedväxling likt APEX/RX1?Problemet är väl variatorerna som inte tål mer än 10000rpm...
Gammalt=JA, Stjäl mkt effekt=Nja?. Men är den verkligen tung? Vad hittar man för växellåda som är lättare men tål lika mkt krafter? Nu kanske växellådor m.m. är lättare än vad jag tror? Men jag upplever inte en variator som tung?Borde det inte finnas andra tekniska lösningar än variator i dagsläget? Känns gammeldags, tungt och stjäl mycket effekt.
Kanske är missuppfattning från min sida att den stjäl effekt, men rent generellt bör den formen av slirande överföring stjäla mer än kuggande lösning t.ex., därmed inte sagt att en normal växellåda är att föredra. Åtminstone variatorn på min gamla veteran blir ganska varm efter en kreativ körning, och där det finns värme finns det energiförluster.Gammalt=JA, Stjäl mkt effekt=Nja?. Men är den verkligen tung? Vad hittar man för växellåda som är lättare men tål lika mkt krafter? Nu kanske växellådor m.m. är lättare än vad jag tror? Men jag upplever inte en variator som tung?
En utav flera variatorer som klarar med råge över 10 000rpm .Problemet är väl variatorerna som inte tål mer än 10000rpm...
Inte till närmelsevis lika varm, nej. Vet inte själv hur mycket en variator tar av effekten, men lär ligga på 30-50%. Om det finns mätningar som visar annorlunda så gärna, men en manuell växellåda med kugghjul stjäl extremt lite effekt i jämförelse oavsett.Å en växellåda blir inte varm då
Lite svårt att jämför som ni gör , ta en automatlåda då på en bil .Inte till närmelsevis lika varm, nej. Vet inte själv hur mycket en variator tar av effekten, men lär ligga på 30-50%. Om det finns mätningar som visar annorlunda så gärna, men en manuell växellåda med kugghjul stjäl extremt lite effekt i jämförelse oavsett.
Om vi säger att variatorerna stjäl 50% effekt. På en skoter med 160 hk i motorn, detta innebär att 80 hk i ren effektförlust genom värmeutveckling. 80 hk = ca 59 kW. Denna effekt räcker för att värma ca 10 hushåll vid -15. Känns det fortfarande rimligt?Inte till närmelsevis lika varm, nej. Vet inte själv hur mycket en variator tar av effekten, men lär ligga på 30-50%. Om det finns mätningar som visar annorlunda så gärna, men en manuell växellåda med kugghjul stjäl extremt lite effekt i jämförelse oavsett.
Nu är väl dock Yamaha mästare på att hypa som fan för minsta lilla? Man har en duktig marknadsavdelning. Man lurade ju på bra många Phazern t.ex. =)Det känns så fel att hypa allt med industries first och sen släppa ett 2 år gammalt chassie med en ny motor, för ny motor kommer!
Jag kände mig då inte lurad när jag köpte min Phazer. Ingen trodde väl på fullaste allvar att en 500cc 4-t skulle kunna mäta sig med te.x BRP 600cc 2-t osv.Nu är väl dock Yamaha mästare på att hypa som fan för minsta lilla? Man har en duktig marknadsavdelning. Man lurade ju på bra många Phazern t.ex. =)