Ski - doo 2014

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
En S-36 kittad xm freeride med t.ex foxxare fram kan nog vara nåt för den som vill köra i skogen men även ladda på i gränsen och så. Den översmidighet som krillekravall pratar om vänjer man sig vid om man ger skotern mer än 30-40 mil... och vill inte bli av med. Skulle tro att en pro rmk med 36" framvagn som många kör med också är "översmidig".

Sedan finns det säkert kvaliteer som gör polarisen till en polaris. Men det hör till någon annan tråd...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Känns som att du är i fel tråd för att rekrytera Polaris åkare Krillekravall.

Gå in i märkespinkeritråden och skrik ut din frustration istället.

Xm vinner tester överallt, vissa gånger vinner Pro Rmk...

Bägge är otroligt fina skotrar och passar olika åkare olika bra.

Jag kör 75% tight skogskörning och jag är helnöjd med min XM.
Vidgren du borde veta bättre..
Rekryterar inte åt något håll, försökte bara svara ärligt på Kenths inlägg.. Han nämner att han sneglat på Poo och kan han ens tänka sej äga en sån är valet enkelt...
Sen kan jag säga att polarn som jag nämnde ändrade sin order.. Till en Freeride istället för XM, för att freeridern kommer passa honom bättre, jag hade aldrig rekommenderat en poo till honom, han kör för lite..
Skriver på tråden för att jag hämskt gärna signat en 14 freeride, håller med er om att olika maskiner passar olika förare... Det vet vidgren med då vi diskuterat ämnet under 13tråden....
Och för att hålla sej till tråden.... 14 freeride med smala brädor kommer va så mycke roligare än summit xm..
Låvar er som tycker mitt förra inlägg år offtopic att jag raderar det när Kenth läst det.. Så kan alla vara snälla med varandra igen, hehe
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Nu är den beställd iaf : Freeride 137 med bukskydd, justerbar styrhöjare, en längre dyna för de tillfällen frugan vill åka med och fick med första servicen + service av dämparna vid 50 mil i priset.

Dock fanns det mindre prutmån än när jag köpte bcx:n sist.

Sjukt taggad iaf, drömde om puder hela natten och vaknade självmant 05:30 sjukt utsövd.
Kan det inte bli december typ nu!

Ska jobba 7st 12h pass i rad nästa vecka, nu jävlar ska det tjänas pengar!
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Är det riva motorn och fetta om lagren på veven efter 300 mil som gäller på 2014 också? E-tec motorerna verkar vara som rena glesbygdsstödet åt skotermeckarna? Detta enligt dem själva.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Är det riva motorn och fetta om lagren på veven efter 300 mil som gäller på 2014 också? E-tec motorerna verkar vara som rena glesbygdsstödet åt skotermeckarna? Detta enligt dem själva.
Etec är betydligt bättre på denna fronten eftersom de kom med nya packboxar som även limmats ordentligt.
Så från 2011 när etec kom så håller de betydligt bättre, jag har iaf inte läst om någon 800 etec som råkat ut för detta än iaf.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är det riva motorn och fetta om lagren på veven efter 300 mil som gäller på 2014 också? E-tec motorerna verkar vara som rena glesbygdsstödet åt skotermeckarna? Detta enligt dem själva.
Konstigt. Jag har knappt änns hört nån som haft problem med tändstiften på dom.
Min har snart gått 200 men jag komer inte byta några lager på 300 mil inte äns om jag har kvar den när den gått 500 mil

Bara för jag är stöddig nu kommer dom säkert rasa första gången jag kör efter garantin har gått ut =)
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Etec är lite bättre än tidigare motorer men enligt en skotermekaniker jag hörde av i helgen så är inte heller de senaste motorerna färdigutvecklade, trots nya limmade packboxar. Fettet försvinner visst ur lagren på etecen också. Han nämnde att de BRP som används dagligen i jobbet för de som är på Svalbard visat på dessa brister även på nyaste etec. När de plockat upp motorn har lagren varit snustorra. Jag har inte kunnat verifiera sanningen i det han sade, men har även svårt att tro han skulle hitta på detta?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.859
104
63
Skellefteå
Nu är det på väg att glida iväg igen från topic, att det ska vara så svårt!!
Btw så går det ju inte så dåligt för etecarna i Iron Dog tävlingen......
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Nu är den beställd iaf : Freeride 137 med bukskydd, justerbar styrhöjare, en längre dyna för de tillfällen frugan vill åka med och fick med första servicen + service av dämparna vid 50 mil i priset.

Dock fanns det mindre prutmån än när jag köpte bcx:n sist.

Sjukt taggad iaf, drömde om puder hela natten och vaknade självmant 05:30 sjukt utsövd.
Kan det inte bli december typ nu!

Ska jobba 7st 12h pass i rad nästa vecka, nu jävlar ska det tjänas pengar!
Får man fråga vilket pris du landade på?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Hmm....tidigare år har jag varit tvärsäker på vilken skoter jag vill ha, men nu ändrar jag mig flera gånger i veckan. Suck!
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Hmm....tidigare år har jag varit tvärsäker på vilken skoter jag vill ha, men nu ändrar jag mig flera gånger i veckan. Suck!
Samma här summit eller freeride,den här veckan lutar det åt freeride iaf.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Nu är det på väg att glida iväg igen från topic, att det ska vara så svårt!!
Btw så går det ju inte så dåligt för etecarna i Iron Dog tävlingen......
Att diskutera motorn som sitter i 2014 årsmodell av Ski-Doo kan ju knappast räknas som off-topic?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.859
104
63
Skellefteå
Nu är ju inte jag moderator på det här forumet, men jag undrar verkligen vart dom håller hus.
Etec motorerna på 2014 vet ingen ngt om och vill man diskutera remmar, etec motorernas hållbarhet är det väl mycket bättre att söka reda på befintliga trådar eller starta en ny.
På tråden Ski-Doo 2014 ska man väl diskutera nyheter, tillbehör, priser, jämföra modeller etc.

Eller är jag ute och cycklar?
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Nu är ju inte jag moderator på det här forumet, men jag undrar verkligen vart dom håller hus.
Etec motorerna på 2014 vet ingen ngt om och vill man diskutera remmar, etec motorernas hållbarhet är det väl mycket bättre att söka reda på befintliga trådar eller starta en ny.
På tråden Ski-Doo 2014 ska man väl diskutera nyheter, tillbehör, priser, jämföra modeller etc.

Eller är jag ute och cycklar?
Jag som är dåligt insatt är det en helt ny motor då m.a.o? eftersom ingen vet ngt om den tänkte jag.. borde inte motorn i stort sett vara samma som i -13? och isf borde det väl vara befogat att snacka om den och hur den går, hur den håller osv?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
kanske behövs en "tolka topic tråd" också ? haha

Min 800 e-tec känns lam och inte alls rapp som poos eller arctic's, hästar är det svårt att säga - använder ju rappheten och förmågan att bygga trackspeed snabbt mer än att antalet hästar bräcker dom andra på pappret. Känns däremot stark och en variatorkallibrering och kanske en mappning hos mulle? inte provat så vet inte.

600an känns tok vassare på det viset, enligt mig iaf.

Är helt klart sugen på att byta till en freeride 137 -14. Blir ju rMotion och framflyttad styrstång i samma höjd som den jag har nu (flyttat fram min) men dämparna har fler rattar att vrida på och kammar har inte saknats i år men kan ju inte skada. Skulle vilja ha dom smalare bcx fotbrädorna dock. Inbillar mig att den hänger sig mindre i dom.

Har sett att min 44mm matta fått leva ett lite hårdare liv än jag trott, så högre kam kan helt klart bli problem eftersom det blir en del led. Någon med tips och erfarenheter ? Byta matta ? Eller tål den "nästan" lika mycket som en 44mm?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Kommer att köpa en freeride 137 med 57mm kammar trots att jag kommer att köra en hel del led.
Antagligen så blir det isrivare till, har inte bestämt vilken sort än bara.