Ski - doo 2014

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Visserligen, men jag är rätt säker på att BRP inte vill att handlarna ska annonsera med låga priser på nya maskiner.
Handlarna vinner inget på att priskriga med varandra...
Självklart vinner handlarna på att priskriga med varandra.. om du sänker priset med 2000 och får sälja 20 maskiner extra tror ja nog att det är lönsamt :)

Sen är det väl inte så att det ligger alltför många handlare som säljer samma märken inom samma kundupptagningsområde. Här runtomkring sundsvall finns det vad jag vet enbart en åf till varje märke, närmst till nästa är väl härnösand 5 mil bort om ja inte har helt tokigt :madgrin:
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
BRP har sitt ÅF-pris klart i kontrakten, om sedan handlare A lyckas sälja varje enhet 5k dyrare än handlare B ger ingen extraförtjänst till BRP.

Jag vet inte hur det är i skoterbranschen, men i bilsvängen var det, iaf då jag jobbade där, skapliga bonusar från GA vid många enheter sålda. Är även så i andra brancher. Det kan fresta vissa ÅF att annonsera lågpris och sno kunder från kollegor.
-Totalvinsten räknas in då bonusen kommer, samtidigt som dom säkert lyckats göra bra affär på tillbehör. Och sist men inte minst, handlaren får ett större utbud på beg.maskiner.

Fullt tillåtet och inget dom BRP får lägga sig i. Men dom som öppet gör så, brukar inte få så många kompisar kvar bland kollegorna.

Den enes bröd, den andres död, brukar det heta.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Självklart vinner handlarna på att priskriga med varandra.. om du sänker priset med 2000 och får sälja 20 maskiner extra tror ja nog att det är lönsamt :)
Handlare A sänker priset med 2000:-
Handlare B kontrar med att sänka 4000:-
Handlare C vill sälja mest och sänker 6000:-

Tror du handlarna vinner på det?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Handlare A sänker priset med 2000:-
Handlare B kontrar med att sänka 4000:-
Handlare C vill sälja mest och sänker 6000:-

Tror du handlarna vinner på det?
Det är väl för tusan så hela ekonomin i världen funkar? (nästan iaf).
Om handlare C sänker med 6k lär de andra måsta följa efter om dom vill konkurera. Om det sen är olönsamt att sänka med 6k så kommer handlare C konka eller åtminstone tvingas höja priserna igen efter ett tag. Lyckas han inte sälja maskinerna till högre pris får han konka helt enkelt.

Tillgång och efterfrågan.

Om handlare gemensamt skulle komma överens om att hålla ett visst pris (gärna högt) så kallas det kartell och är i högsta grad olagligt. Handlarna skulle såklart gynnas absolut mest av att gemensamt besluta att en backcountry i år kostar 180k åsso kör alla på det. Det skulle däremot inte gynna marknaden speciellt mkt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om handlare gemensamt skulle komma överens om att hålla ett visst pris (gärna högt) så kallas det kartell och är i högsta grad olagligt.
Om handlarna skulle komma överens om att endast sälja till listpris är det knappast kartell.
Det finns ju redan ett pris på varan, som dessutom inte handlarna själva bestämt.

Oavsett. prisdumpning vinner ingen handlare på, men vi köpare gynnas av sådant...
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ingen som tycker att Freeriden blivit lite väl extrem i färgläggningen ?



Så inne på att byta in backcountry x'en mot en 137 freeride till nästa säsong men är absolut inte ett dugg imponerad av färgsättningen.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Bilder på demomaskinerna från Clash of Nations


Nya knapparna på led och arbetsmaskinerna



På mountaionmaskinerna



Drive by wire



Har några till bla på BCXen men dom var för stora för forumbilder.se och orkar inte sitta och resize'a dom.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ingen som tycker att Freeriden blivit lite väl extrem i färgläggningen ?
Jag är mer inne på att byta till en summit men vill nästan ha freeriden istället för jag tycker den är så sjukt frän =)

Smaken är som baken, Delad!
hehe
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Handlare A sänker priset med 2000:-
Handlare B kontrar med att sänka 4000:-
Handlare C vill sälja mest och sänker 6000:-

Tror du handlarna vinner på det?
Det är ju precis så som Media Markt har gjort i hemelektronikranchen. Sänka priserna så man knappt har gått med vinst eller ren förlust på många varor och därmed gjort så att konkurrenter inte kan sänka mer vilket ger att alla kunder kommer till MM och ingen går till Expert, ONOFF mm.
Sen när konkurrensen minskar så ökar dom priserna igen men har givetvis lockvaror för att dra folk till butikerna.

Om handlarn får konkurrenten 10mil bort att konka/sluta sälja samma märke så kommer han få sälja mer. Så självklart kan dom sänka priserna om dom vill.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Jag är mer inne på att byta till en summit men vill nästan ha freeriden istället för jag tycker den är så sjukt frän =)

Smaken är som baken, Delad!
hehe
Visst har den sin charm men kan aldrig tänka mig att den är snygg i närbild efter 40-50mil. Kompis har en -12 freeride och den har gått 150 nånting mil och ser ut som den gått i taggtråd eller 4-8 kvartsitsten...

Lite fräna färger men får ju fan byta kläder för att inte dom nyköpta KLIM ska skära med den gröna färgen.

Blir det bra mellanpris så blir det byte ! :)
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Hade bestämt mig för Summit X 154 men nu vacklar jag mot en Freeride 154 istället. Synd bara att den är så jäkla ful. Det gröna är coolt men askgrå? Inget som inte lite vinyl kan lösa iofs, viktiga är ju att den går bra. Hade den sett ut som Summit hade jag inte ens funderat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
ja, det är dämparna jag vill åt. Fotbrädorna är på tok för bred och dom kan dom kasta åt helv... Iof kändes sadeln på 3700 smalare än på freeriden. Det skulle dom också kunna få lösa :) Vill inte gärna stå som nån tokig cowboy efter en veckas åkning, min är också sådär ledåkarbred och känns som man har en meter mellan benen ibland.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
ja, det är dämparna jag vill åt. Fotbrädorna är på tok för bred och dom kan dom kasta åt helv... Iof kändes sadeln på 3700 smalare än på freeriden. Det skulle dom också kunna få lösa :) Vill inte gärna stå som nån tokig cowboy efter en veckas åkning, min är också sådär ledåkarbred och känns som man har en meter mellan benen ibland.
Tunneln på lynxen är bräckt på ovansidan, känns mycket smidigare.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
You wish!!

:laugh:
Har inte alla metervara när man mäter i forummått ? :heh:

Tunneln på lynxen är bräckt på ovansidan, känns mycket smidigare.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Ja, låter smidigare också. Men låter gärna tidningarna hissa istället för att såga PPSens lössnöegenskaper ett år innan jag luras in i det träsket :)

Sen "får" man väl inte montera drag på boondockern är jag inbillad? Hur ska man då få upp ved/fikakälken i skogen ? Freeriden är det väl iof samma sak med, men nuvarande åf har iaf inte hejdat mig när jag nämnde drag.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har inte alla metervara när man mäter i forummått ? :heh:



Ja, låter smidigare också. Men låter gärna tidningarna hissa istället för att såga PPSens lössnöegenskaper ett år innan jag luras in i det träsket :)

Sen "får" man väl inte montera drag på boondockern är jag inbillad? Hur ska man då få upp ved/fikakälken i skogen ? Freeriden är det väl iof samma sak med, men nuvarande åf har iaf inte hejdat mig när jag nämnde drag.
Nyfiken fråga, vart handlar du?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Varför skulle du inte kunna ha drag?

Kompisens bondooker 12 har ju redan förstärkt båga för drag från fabrik?
Och det finnsju drag ända upp till 154" om jag inte minns fel?