Ski - doo 2014

njaka

Medlem
14 jan 2012
38
0
1
umeå
Skoj med en Summit. Lite nyfiken, vad blev det för pris när du beställde från Finland? Har själv beställt en från Sverige och det skulle vara kul att höra hur mycket det skiljer i pris.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag fick ge ~30k emellan när jag böt in min ass rmk-12 mot en summit-14 med 800€ i tillbehör i Finland. Galen skillnad i pris :)

Cashkontantsistaprisetkompis hade landat på 14700€ så det fanns ingen anledning att försöka sälja polargrisen privat.

Edit :154"

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
143900 på motorhuset östersund och det är utan snowcheck som om jag inte minns fel var 6000 i år också? så då landar den på 137900 svenska kronor utan att prata finska =)
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Skoj med en Summit. Lite nyfiken, vad blev det för pris när du beställde från Finland? Har själv beställt en från Sverige och det skulle vara kul att höra hur mycket det skiljer i pris.


122 bananer + reg ca 125 med väska och dunk! Men det var ju lite rabatt oxå:)
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
143900 på motorhuset östersund och det är utan snowcheck som om jag inte minns fel var 6000 i år också? så då landar den på 137900 svenska kronor utan att prata finska =)
Men snowchecken får du vell inte när du beställer nu? Så man kan ju inte riktigt räkna sådär heller.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Fick offert på Evol R för 5800:-/paret eller ett par nya Lynx Boondockerdämpare för 6000:-/paret men vet ej om dom senare går att modifiera på plats eller hur bra dom är , nån som har koll?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
För att jag blivit mer och mer övertygad att original inte kommer hålla under vårsäsongen när hybrisen kryper på , finns diskussion senaste sidorna om för o nackdelar :)

Edit: För min egen del alltså , ändamålsenligt fungerar dom säkert skitbra .
"Du borde köpt en freeride" - nä , köpte rätt skoter men vill optimera för min körning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Fick offert på Evol R för 5800:-/paret eller ett par nya Lynx Boondockerdämpare för 6000:-/paret men vet ej om dom senare går att modifiera på plats eller hur bra dom är , nån som har koll?
Vilka Boondockerdämpare?
Nu ska vi se om jag har koll, men såhär tror jag det är.
-13 3900an har piggybacklösa "snåldämpare" men med returjustering, samma gäller -14. 3700an från --12 och framåt har samma som RE men möjligen något kortade. Har man beställt sin BD med S36 så är det helt justeringsfria dämpare likadana som satt på typ -11 Summit X.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Fick offert på Evol R för 5800:-/paret eller ett par nya Lynx Boondockerdämpare för 6000:-/paret men vet ej om dom senare går att modifiera på plats eller hur bra dom är , nån som har koll?
Evol R för 5800:-/paret är helt fantastiskt pris! Säker på att det inte är vanliga floatare? Annars, bara köp. Kör med såna och kunde inte vara mer nöjd. Däremot betalade jag närmare 10k för mina.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Själv åker jag lössnö med min summit och har inte haft ett enda genomslag i originaldämparna trots 95kg, förstår inte problemet ?
Åker ni led eller hoppar 20meters dropp hela dagarna med lössnömaskinerna ?
Precis som krillekravall säger så ogillar jag "ståpånäbben" känslan. Känns som att man ska flyga över styret i många fall när man sätter ner nosen efter även ett litet hopp eller till och med ett skidres i den mesta LÖSsnön utom det bottenlösa fluffet i december/januari.... sen förbättrar det ju skoterns alla andra egenskaper. Den som aldrig kör led med sin skoter bor då jääävligt bra. Till och med i gränsen blir det rätt mycket led innan man kommer till dom riktigt fina ställena. Sedan funderar jag om orginaldämparna är ojämnt inställda från fabrik för jag höll på att bryta handlederna efter några helt oförväntade genomslag i ca 20km/h.... och du har aldrig haft ett genomslag??

Visst hade man kunnat gå ner ett par kg... men väger ändå 20kg mindre än dig så är nog inte det.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Överlag verkar stötdämparschimsning vara en konst som få förstår "over there". Antingen sitter det monterat ett par "oljefyllda fjäderstyrningar" eller så lyckas dom med konststycket att schimsa dämparna vad vi brukar kalla "stenhårt mjuka". Det senare verkar vara extremt poppis på många sportmaskiner. Dom vill åstadkomma lite Big_bump_capability och sopar i ett par tjocka stora schims nära kolven och åstadkommer ett högt öppningstryck på stacken, sen bygger dom stacken bakom så att det tillåter stort flöde. Vad man då lyckats åstadkomma är en stötig och otrevlig maskin som när den väl börjar fjädra faller ihop totalt.
Med en ordentligt injusterad dämpare behöver man inte välja, sålänge man inte rent tänkt köra SM-kross, mellan komfort och stötdämpning.