Ski - doo 2014

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
åker en 2014 freeride 137
har inte ändra på det,

den är inne på service nu får se vad dem säger

2 st av remmarna blev inkörda i 5 mil.

hur svårt ska det vara att sätta staget för sekundären och flytande sekundär från fabrik.
Enbart det hjälper inte! det vet jag av egen erfarenhet då jag haft båda dessa saker på båda mina E-tec 800or. Variatorkalibreringen måste vara HELT rätt annars så tar den rem.
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Remslitagen verkar vara riktigt varierande låter de som. Har åkt 42 mil på min och remmen är som ny. Har visserligen inte åkt 42 mil i meterdjup lössnö men en hel del tung körning har de blivit !
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Japp ski-doo kan dem,
3st 391 remmar har har pajjat efter 52 mil skogskörning med freeriden, dax å byta märke.
less på att sätta dit andra variatorer o diverse stag.
Trist...
Vad ska du byta till då?
Som jag ser det finns det ingen maskin på markaden som klarar hård trädkörning i std-utförande...
Kolla poo-tråden så ser du att de också har problem...
Ac går för dåligt i snön för att vara intressant...
Lynx, samma som skidoo, mer tungkörd än skidoo också...
Yamaha, skämtar du?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Borgafjäll?

Crossen, din skoter, M8hcr och freeride x2 stämmer med det gänget vi mötte.
Bara det att freeridemaskinerna var från 2012!?

Edit: känner igen din skoter från din projekttråd samt att du varit utan skoter några år som du sa stämmer med vad du skrivit här.

Förbannat tråkigt om det är så att folk sitter och ljuger ihop saker.
Vet inte riktigt vars jag ljugit nånting..? Jag trodde snacket var rent allmänt om freerides remmproblem, och inte bara om -14 års modeller, jag skrev aldrig heller att det var nya freerides? fast jag kanske borde skrivit att det INTE var det när tråden heter "ski-doo 2014" Ber om ursäkt om det vart något missförstånd, men min avsikt var inte att "ljuga ihop saker" som du säger...
 

ProRmk77

Välkänd medlem
18 apr 2012
114
0
6
Gällivare
Borde vara samma då de är lika skidor på 2014 freeride som tex 2012 freeride. Bara färgen som skilljer. Tror knappast orginal är bättre i lössnö! Gillar inte slp pp när de är tungt före, någon som har testat BLADE skidan, hur är den i puder/packat före?
Kör Blade på min FR-12, funkar mkt bra både i puder & led. Väldigt lik SLP PP.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Har nu lagt ~7 mil på Ny skotern, riktigt nöjd med den, lite väl resvillig men det visste jag den skulle vara så får justera så gott det går så den reser mindre.
Beror ju en del på v-kitet också från Christian "Diablo". Satte dit hans kit, som jag hade på min förra FR-12, och har 16 g i pinnen och kör på c#4, räknar med ett nerklick efterhand då den släpper efter mera, nu ligger den konstant på 79-8000 rpm. Då var det rätt tung snö i Kronogård där jag var och körde 2 dagar.

Då till det tråkiga, andra dagen jag körde så han jag några km, vi stannade på en myr och jag stängde av skotern. Efter det så vägrade skotern att känna igen d.e.s.s.-nyckeln, stog och provade starta och stänga av skotern säkert 20-25 min, då plötsligt så fungerade det igen.

Så höll den på hela dagen, stog en timme som längst, efter det så stannade jag den inte mera före den var på släpet!

Riktigt irriterande fel måste jag säga, den åker då till ÅF imorgon för omprogramering av nyckel och sen kommer jag kräva en extra d.e.s.s.-nyckel som reserv. Vägrar stå och bängla med nyckeln nå mer på en skoter för 16000 euro.

Nån annan med D.e.s.s. problem?

(Hade 2st m800 -13 och -14 med mig också, min gick ju för fasen bättre i snön än dom.
Dock lite oerfarna förare på dom... :p )
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har upplevt min dess som känsligare än på min förra maskin, men har bara petat på den en gång så har den funkat direkt igen.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har inte haft något problem med dessen.

Har nu justerat lite dämpning för nästa helgs körning.

Hur har ni era balataremmar ställda? Har mina 2 steg från fullt utsläppta. Sedan så släppte jag på centerdämparen då den var väldigt hårt ställd orginal. Har plockat krängarn nu också och ställt på framdämparna.

Får se hur maskinen blir nu. Förhoppningsvis så reser den mindre nu och kliver upp ännu snabbare på snön :)

Va tror ni om denna variatoruppsättning?
441 ramp, 160/350 fjäder med ställbara pinnar. 47/42 helix och annan sekfjäder?

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nån annan med D.e.s.s. problem?
På min 12 fick jag byta ut en Dess nyckel nästan direkt.
Kolla i Dessen så det inte är metallspån i den. pga du haft den i fickan på garagebyxorna eller på arbetsbänken eller liknande.

Den som jag fick byta ut var det lite spån i som jag inte har någon förklaring till hur det kom dit. så troligen berodde det på spånet men dom var sjysta å bytte ut den åt mej för säkerhetsskull.

Men dessen på min 14 tycker jag krånglar en hel del. Måste vicka på den 9 av 10 gånger jag startar skotern. även fast det inte är snö i den.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
På min 12 fick jag byta ut en Dess nyckel nästan direkt.
Kolla i Dessen så det inte är metallspån i den. pga du haft den i fickan på garagebyxorna eller på arbetsbänken eller liknande.

Den som jag fick byta ut var det lite spån i som jag inte har någon förklaring till hur det kom dit. så troligen berodde det på spånet men dom var sjysta å bytte ut den åt mej för säkerhetsskull.

Men dessen på min 14 tycker jag krånglar en hel del. Måste vicka på den 9 av 10 gånger jag startar skotern. även fast det inte är snö i den.
Inget skräp i dessen har putsat den hur mycket som helst. Ser inget som helst som skulle kunna vara fel med den. Ska till Åf kommande vecka nån dag så får se då vad dom säger.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag är inte den som klagar. Jag är mekaniker och gillar att "Förbättra" skotern med variatorer pipor mm men DESS funktionen stör mej enormt.
pga det inte är mycket jag kan göra annat än att åka till mulle så han får ta bort koden så det räcker att den sitter där.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som testat flytta ner Dessen ner på tank kåpan så den inte är rakt under styret så den trasslar in sej när man är i skogen hela tiden?
En kompis fick skapliga skador på sin skoter då den trasslade in sej så han drog av den så skotern dog och började rulla ner för fjället...

Jag själv har trasslat in så den dragits lös många många gånger men hittills inte slutat illa men känns som det kommer snart göra det.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag drar den runt styre mest hela tiden, och då har jag ändå den fäst långt ner på kläderna. Funderar om man skulle pröva sätta den runt handleden och testa för högerhanden släpper inte styret i första vevan.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag drar den runt styre mest hela tiden, och då har jag ändå den fäst långt ner på kläderna. Funderar om man skulle pröva sätta den runt handleden och testa för högerhanden släpper inte styret i första vevan.
Jag brukar sätta den på höger handen när det är ricktigt jävlig teräng så jag absolut inte vill dra ut den men känns ändå störingt att ha den där. Dels för den fortfarande hänger över styret och jag drar ur den var och varannan gång jag drar igång skotern....

Jag har den också längst ner på jackan på hö sida.