Ski - doo 2014

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Som sagt "burpa" tanken så får ni i några liter till.

Någon som rullat sin maskin än och sett hur det påverkar bränslemätaren?
På min 12:a så slutade mätaren att fungera efter första rullningen.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Någon mer än jag som har problem med att hela mätaren slocknar under körning? Har hänt flera ggr, dör i några sekunder och startar upp igen och allt fungerar normalt. Har kollat kontakterna och det ser ok ut. Va lite trisst att lämna in den efter 9 mil för ett sånt skitfel....
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Min visare helt olika hela tiden. Men det är väl svårt att få en mätare som fungerar när skotern aldrig står plant. Har fått i 24-26 liter vid varje tankning och då har mätaren lyst nån timme. Och det går i ungefär 5-6 liter till om man trycker ner den bak när man tankar.

Någon annan som märkt någon skillnad när inkörningen släppt? Min började gå dåligt (!!!) när inkörningen var klar. 7300 rpm som max... Får se vad dom säger på servicen nästa vecka. Fått ihop 499,5 km nu :)
 

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Min visare helt olika hela tiden. Men det är väl svårt att få en mätare som fungerar när skotern aldrig står plant. Har fått i 24-26 liter vid varje tankning och då har mätaren lyst nån timme. Och det går i ungefär 5-6 liter till om man trycker ner den bak när man tankar.

Någon annan som märkt någon skillnad när inkörningen släppt? Min började gå dåligt (!!!) när inkörningen var klar. 7300 rpm som max... Får se vad dom säger på servicen nästa vecka. Fått ihop 499,5 km nu :)
Det är ju bara att justera upp varvet på primärvariatorn
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Min visare helt olika hela tiden. Men det är väl svårt att få en mätare som fungerar när skotern aldrig står plant. Har fått i 24-26 liter vid varje tankning och då har mätaren lyst nån timme. Och det går i ungefär 5-6 liter till om man trycker ner den bak när man tankar.

Någon annan som märkt någon skillnad när inkörningen släppt? Min började gå dåligt (!!!) när inkörningen var klar. 7300 rpm som max... Får se vad dom säger på servicen nästa vecka. Fått ihop 499,5 km nu :)
Hur många timmar då?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
jag köpte en dunk till Freeriden och det var mitt sämsta köp. använde den aldrig någonsin.

Har du slagit i den bara för att eller har du verkligen haft helt slut?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon mer än jag som har problem med att hela mätaren slocknar under körning? Har hänt flera ggr, dör i några sekunder och startar upp igen och allt fungerar normalt. Har kollat kontakterna och det ser ok ut. Va lite trisst att lämna in den efter 9 mil för ett sånt skitfel....
om man håller in helljus brytaren i mitten läget så slocknar allt. kanske snö/is så den fastnat?
Vet det är någon form av återkallning av brytarna på 13 ingen aning om det gäller 14?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon annan som märkt någon skillnad när inkörningen släppt? Min började gå dåligt (!!!) när inkörningen var klar. 7300 rpm som max... Får se vad dom säger på servicen nästa vecka. Fått ihop 499,5 km nu :)
Låter inte bra. Vilken klicker kör du på?

Allt är väl inoljat från fabrik. även variatorerna. kanske fastnat massa rem dam i det så det kärvar någon stanns?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Låter inte bra. Vilken klicker kör du på?

Allt är väl inoljat från fabrik. även variatorerna. kanske fastnat massa rem dam i det så det kärvar någon stanns?
Nej verkligen inte bra. Jag körde 25 mil i Jorm varav de sista 5 milen var efter inkörningen var klar. Körde på c3 hela tiden och på samma höjder, ja i stort samma områden. Den började även ta rem när inkörningen var klar. Fransat yttersta, men annars ser remmen fin ut. Såg ut som ny fram tills dess.
Variatorerna var inte avtorkade från ÅF, det var det första jag gjorde. Min gissning är antingen skit i någon av variatorerna eller så är det någon av avgasportarna som krånglar. Ska serva den nästa vecka så hoppas dom hittar något galet. Ska till Jorm igen till vecka 5, så det måste fungera då. Har en bild på primären och den är endast blank en rembredd längst ut. Fick förklaringen att jag körde på fullgas.. (vilket iofs är sant), men att jag hela tiden kör på fullgas så pass att den blir grå längst in... nja..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nej verkligen inte bra. Jag körde 25 mil i Jorm varav de sista 5 milen var efter inkörningen var klar. Körde på c3 hela tiden och på samma höjder, ja i stort samma områden. Den började även ta rem när inkörningen var klar. Fransat yttersta, men annars ser remmen fin ut. Såg ut som ny fram tills dess.
Variatorerna var inte avtorkade från ÅF, det var det första jag gjorde. Min gissning är antingen skit i någon av variatorerna eller så är det någon av avgasportarna som krånglar. Ska serva den nästa vecka så hoppas dom hittar något galet. Ska till Jorm igen till vecka 5, så det måste fungera då. Har en bild på primären och den är endast blank en rembredd längst ut. Fick förklaringen att jag körde på fullgas.. (vilket iofs är sant), men att jag hela tiden kör på fullgas så pass att den blir grå längst in... nja..
Att den är blank längst ut är för att remmen inte har varit där. Skivorna blir alltid grå nere i variatorn.
börjar du ha kraftiga svarta ränden eller svart acktig yta har du problem

börjar den varva för lite är det säkert därför remmen inte mår bra. går det tungt så den håller nere varven får remmen ta stryk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Så med andra ord växlar den inte ut som den ska?
du måste få den att växla ut på over drive för att remmen ska ta sej dit. tror knappast den klarar deet med original variatorer. kanske på en blank is med medvind =)

Du måste alltså komma upp i absolut maximal hastighet skotern någonsin kan gå för att få remmen dit upp.

Och på en Frreride har du ingen nytta av topphastighet
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
du måste få den att växla ut på over drive för att remmen ska ta sej dit. tror knappast den klarar deet med original variatorer. kanske på en blank is med medvind =)

Du måste alltså komma upp i absolut maximal hastighet skotern någonsin kan gå för att få remmen dit upp.

Och på en Frreride har du ingen nytta av topphastighet
Aha okej! Ja man är ju novis inom detta.. Aldrig krånglat något speciellt under dessa år man kört. Också en av anledningarna till att man byter vartannat år.. Garanti! :)
 

ahlbäck

Ny medlem
6 dec 2006
4
0
1
Överkalix
jag köpte en dunk till Freeriden och det var mitt sämsta köp. använde den aldrig någonsin.

Har du slagit i den bara för att eller har du verkligen haft helt slut?
Motorn har då stannat ett par gånger iaf så det var nog slut jo... Var ju såna gånger man kört led först för att ta sig nånstans sen lössnökörning och sen måste man ju hem igen. Inte räcker tanken så långt ändå...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
börjar du ha kraftiga svarta ränden eller svart acktig yta har du problem
Min primär vart svart i botten efter första fjällresan, men det beror väl på att grejerna är helt nya?
-Antar att du menar gummirester högre upp på skivorna?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min primär vart svart i botten efter första fjällresan, men det beror väl på att grejerna är helt nya?
-Antar att du menar gummirester högre upp på skivorna?
Ne det svarta längst nere är pga rivstarter från stillastående. Kör du hårt kommer du alldrig ifrån det. Det vill säga att det är helt normalt.
Jag testade på Freeriden att köra ca 4000 i tillslag men då blev det väldigt mycket svart längst nere.

Är om dom är svarta längre upp. Dom blir som sagt alltid mörka
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ne det svarta längst nere är pga rivstarter från stillastående. Kör du hårt kommer du alldrig ifrån det. Det vill säga att det är helt normalt.
Jag testade på Freeriden att köra ca 4000 i tillslag men då blev det väldigt mycket svart längst nere.

Är om dom är svarta längre upp. Dom blir som sagt alltid mörka
Jaså jaha, nej det kommer man ju aldrig ifrån vid den här skogsmullekörningen som pågår..
Tack för info.