Ski - doo 2014

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Behöver man allt blir det:
Ramper 750:-
Tra fjäder 310:-
Helix 1690:-
Sec fjäder 250:-
------------------
3000:-
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tänkandet med std bestyckning i lössnö maskinerna är ju en SEG bestyckning så man ska kunna seg dra sig framåt men uppenbarligen vill majoriteten av svenska skoteråkare ha "pang" gassvar och tar sig fram bättre med ett sånt register.

Jo många kollar vad det varvar och ändrar därefter, men verkligheten är att typ 98% av alla ägare inte gör det! Kolla på höjdmätaren och 1 click räcker till 400 meters diff.
Nja, Man vill nog snarare ha ett explosivt svar av det jag förstått, iaf på en lössnöare som används i teknisk åkning.
Mattan ska accelerera upp så snabbt det är möjligt för att maskinen ska poppa upp på snön.
Segt svar gör att den börjar gräva mer innan man får fart...
Men för skogssmyg så funkar nog den sega orignalbestyckningen bättre.

Håller inte med ang. att kolla höjdmätaren... Till att börja med är den inte att lita på då den sällan eller aldrig visar rätt..
Har man lyckats få folk att förstå att hålla koll på nånting så är det väl varvräknaren dom ska kolla på.
Luftryck och utetemp. påverkar motorn mycket också, inte bara höjd över havet.
Men visst finns det många som skulle få ut mycket mer ur sin maskin genom att veta lite mer om den.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min Freeriden med STD variatorer körde jag på clicker 2 på mellan 6-800 meter och då varvade den ca 8100. Men lynx setupen kanske är "bättre" kalibrerad för havsnivå så man isåfall måste clicka om.

Men jag personligen viktar hellre om än att klickar om. lägre nr segare gassvar och vill med vissa setuper börja tappa varven i högre farter. Högre clicker blir lätt tomvarvig.

Har du testar lynx setupen med 160 i start tryck istället? Tycker det blir för lågt tillslag med 130.
Jag kör 160 och skulle kanske velat ha någonstanns mellan stegen 160 och 200 som finns att välja på.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
160 ger bättre gas svar men på bekostnad av acceleration, startvarvet räcker gott med 130, kör 650-1200 meter, mest ospårat och eländig terräng 25/45 drev i det område det för närvarande är mest snö i hela Sverige. 1.20 till över 2 meter!
Boondockern känns seg med sin std bestyckning, det tar ca 1 sekund innan man får upp varvet och skotern hinner rulla en 2-3 meter innan max effekt, det passar inte min körstil. Jag är inte direkt nån fanatiker till att åka med Epa traktor utväxling heller, sån körning passar Commandern mig bättre.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
25/45...
Varför ska man ha maskin så högt drevad?
155km/h vid 1:1
En lössnöare med 63mm matta orkar inte ens upp dit, samt att man åker mycket saktare när man krånglar sig fram i raviner och branter...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
160 ger bättre gas svar men på bekostnad av acceleration, startvarvet räcker gott med 130,
Går det inte att kompensera upp det med lite mer helix så man både får snärtigare gassvar utan att tappa för mycket acceleration?

Men på en lössnö maskin har man enligt mej ingen större nytta av accet på samma vis som en led räser. Mycket viktigare att ha snabbt gassvar. Håller jag full gas i skogsgläntorna u 10 sek kanske jag kommer upp i 50 km/h så känns ganska obetydligt om den inte accar lika bra.

Anledningen att man vill ha högre tillslag är för att kunna få snärt på mattan så man kan medvetet gräva ner sej. T.ex i en väldigt snäv passag runt ett träd om man står stilla kan man behöva gasa till så skotern "sladdar" runt trädet. det går inte med för lågt tillslag och en e-tec som inte har något botten gassvar.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Med en powerbloc går det alldeles utmärkt att få snärt på mattan trots 3000 i tillslagsvarv. men det går lika bra att smyga iväg utan att mattan gräver ner sig. :)
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Ni som kör med andra ramper, vad kör ni med och varför? Jag vill ha en explosiv setup, vill bort med det döda mellanregistret som original har. Har mekat massor med variator genom åren så har bra koll, men har kört arctic och polaris så tra:n är lite ny. Ni som kör med 441, hur fungerar dom? Hör både bra och dåligt. Blir 417/427 för arga? Haft det i en rs. Finns det någon bra sida där man kan se skillnaden på rampningen/profilen så man får lite bättre koll på tra ramper. Många tra frågor :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ni som kör med andra ramper, vad kör ni med och varför? Jag vill ha en explosiv setup, vill bort med det döda mellanregistret som original har. Har mekat massor med variator genom åren så har bra koll, men har kört arctic och polaris så tra:n är lite ny. Ni som kör med 441, hur fungerar dom? Hör både bra och dåligt. Blir 417/427 för arga? Haft det i en rs. Finns det någon bra sida där man kan se skillnaden på rampningen/profilen så man får lite bättre koll på tra ramper. Många tra frågor :)
Alltså 441 ger ju bäst remtryck av alla brp ramper. Hade då satt i 441 ifall du nu inte väljer att köpa ett kit, DJ, Diablo eller liknande då har dom ju egna ramper.
Kan dock bli dyrt att testa dig fram själv, när du som du säger inte har så stor erfarenhet av Tran.

På den här sidan finns enormt mycket info och bilder om man vill lära sig lite om Tran och hur den fungerar. Här lite om ramper: http://www.ibackshift.com/article/-174.asp
 
Last edited:

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Asså va faaaan brp. Har haft min inne hos åf nu för att se over remproblemet. Hittar inget fel, men rekommenderar att jag ska köpa mesh kittet för lössnö för 1300:- för att den ev tar in snö på remmen och därmed slirar. 1. Jag skulle ha märkt om den slirat, den nöter dessutom rem då jag kör på led. 2. Hur in I helvete kan det inte sitta på en maskin som främst är tänkt att gå utanför leden? Mkt ILLA.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Asså va faaaan brp. Har haft min inne hos åf nu för att se over remproblemet. Hittar inget fel, men rekommenderar att jag ska köpa mesh kittet för lössnö för 1300:- för att den ev tar in snö på remmen och därmed slirar. 1. Jag skulle ha märkt om den slirat, den nöter dessutom rem då jag kör på led. 2. Hur in I helvete kan det inte sitta på en maskin som främst är tänkt att gå utanför leden? Mkt ILLA.
Låter ju verkligen som en dålig ursäkt för att undkomma problemet, plus att det där meshkitet bara förvärrar problemet iom att det stänger ute kylluften.

Har filtret till fronten monterat själv, men har skurit bort originalmeshen och limmat fast detta istället. http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_99&products_id=190, fungerar perfekt håller ute snön men släpper genom bra med luft.
Har dom kollat linjering och så motorn sitter fast. Sen ska motorstoppet monteras mot motorfästet helt oavsett vad ÅF säger. Hur nöts remmen, börjar den fransa på vilken sida? Variatorerna måste ju bli skållheta om remmen far på 10 mil, eller? Har du remrester på skivorna, var på skivorna isåfall?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Asså va faaaan brp. Har haft min inne hos åf nu för att se over remproblemet. Hittar inget fel, men rekommenderar att jag ska köpa mesh kittet för lössnö för 1300:- för att den ev tar in snö på remmen och därmed slirar. 1. Jag skulle ha märkt om den slirat, den nöter dessutom rem då jag kör på led. 2. Hur in I helvete kan det inte sitta på en maskin som främst är tänkt att gå utanför leden? Mkt ILLA.
Fick exakt samma svar förra året då jag påpekade mina problem.
Rent jävla skitsanck!
Hur kan man sälja en lössnömaskin, som inte kan köras i lössnö utan att extrautrustas...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur mycket dom än kollar eller funderar kommer dom aldrig hitta varför den sliter rem. Ända sättet är i med andra grejjer i variatorerna som passar din körning.
Kolla om dom är villiga att hjälpa dej med det annars är det bara att köpa ett kitt eller till att börja med nya ramper och primärjäder.

Håller självklart med att dom ska ta sitt ansvar men gör dom inte det skulle jag bara fixa det själv för att få problemet ut värden.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
rätta mej om jag har fel nu men en t.ex summit har 413 ramper med 100 i start tryck och det känns tomvarvigt. Vad jag kan se har freeride 137 också 413 ramper men med 160 i starttryck och även snäppet hårdare slut tryck. Så kan ju inte bli något rem tryck alls med den setupen eller?
Kanske en 100-260 fjäder som sitter i alla andra maskiner med 413 ramper skulle hjälpa om man ska ha det absolut billigaste laternativet? bara för att få remmarna att hålla inte för att få en roligare setup.



Vad jag kan se är det samma grejjer i sekundären.
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Ligg på åf så det kommer fram till BRP.. borde ju inte vara original setupen eftersom den funkar för remmarna fram till 13.. snöfiltret är bra men det är inte problemlösaren. knappast lägre drevning heller då min 12a hade 23-49 och -14 har 21 - 49.

hur går summitarna?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
rätta mej om jag har fel nu men en t.ex summit har 413 ramper med 100 i start tryck och det känns tomvarvigt. Vad jag kan se har freeride 137 också 413 ramper men med 160 i starttryck och även snäppet hårdare slut tryck. Så kan ju inte bli något rem tryck alls med den setupen eller?
Kanske en 100-260 fjäder som sitter i alla andra maskiner med 413 ramper skulle hjälpa om man ska ha det absolut billigaste laternativet? bara för att få remmarna att hålla inte för att få en roligare setup.



Vad jag kan se är det samma grejjer i sekundären.
Eftersom det uppenbarligen inte fungerar i vissa summitar så tvivlar jag på att den fjädern skulle hjälpa i Freeride.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
En kuggfråga: Hur många varv/minut snurrar sekundärvariatorn tex. på en Summit 800 -14 med 19/49 drev vid 108kmt ?