Ski - doo 2014

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag skulle _aldrig_ acceptera något skit från ÅF, att man ska fixa ditt och datt för att skotern ska funka.
Den ska fungera 100% som den är levererad, annars får dom fixa problemet.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Men hallå, en ÅF som inte rengör variatorerna grundligt vid montering har inget på marknaden att göra.
Däremot är det inte där problemet sitter.
Om det är oljigt på variatorer så är det ett annat problem.
Om det nöter så mycket på ena sidan så står det rejält snett. ingen av de trasiga remmarna jag tittat på har ens börjat nöta, bara släppt cord. ingen har heller hunnit bli svartbränd.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
65mil på min summit 800 154" tungkörning minst 50mil! Remmen ser ut som ny!👍 Variatorerna blir jävligt varma men remmen har då hållt för de! Har snöfiltrerna i fronten.. Nån som vet vad det kommit för uppdateringar till summitarna?
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
65mil på min summit 800 154" tungkörning minst 50mil! Remmen ser ut som ny!👍 Variatorerna blir jävligt varma men remmen har då hållt för de! Har snöfiltrerna i fronten.. Nån som vet vad det kommit för uppdateringar till summitarna?
Servade min i veckan,de hade bytt plast ringarna för låsningen på sido kåpan samt hanen som
går i,fick även ny program vara som visar inkörnings% men min var redan inkörd så det gav inte så mkt,främre delen på x dekalen har släppt lite får se om jag får nya på garanti,är då riktigt nöjd bästa
skotern jag haft.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Live uppdatering från fjällvärlden:
Nyremmen höll.......hela..... 7mil!! Så det blir tyvärr tillbaka och gnälla sen i veckan.... vad tycker ni jag ska göra i detta fall? Tycker hela ansvaret ligger hos åf och brp. Det har nu gått 2 remmar på 17mil, och flera lär de bli. Det tragiska är att det är dessutom ganska hårt före så de är inge puderpumpning vi snackar om.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Remmen går alltså varm, glaseras pga värme och havererar med cordsläpp?

Var konstruktiv hos ÅF, se till att denne upprättar ett ärende (motsv) hos GA så att du får med dig ett ärendenummer, på så sätt vet du också att de måste göra något åt ditt problem och du har ett ärendenummer för uppföljning, dessutom kan ett påbörjat ärende ge snabbare hantering för andra med samma bekymmer.

OBS: under förutsättning att variatorerna är hela, korrekt hopsatta och rena likväl som att remmen är såpatvättad osv.
Är det värme så ligger det i linjering och/eller funktion motorkuddar och fästen dvs innan du tvingas acceptera svammel med silvertape vid fötterna eller liknande så måste värmeutvecklingen hanteras i variatorerna.
Grundläggande fysik är ju att värme stiger... och ventileras bäst upptill, det enda man uppnår med att tejpa fothålorna är att undvika värme som smälter snön som bygger is osv.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jo det blir cordsläpp, mest troligt pga värme. Innan montering av denna rem som nu gett upp så är linjeringen kollad, kollat att både prim och sek löper som dom ska och bräkleenat skivorna samt tvättat remmen innan. Det är alltid ytterkant som corden far på, så mest troligt går det snett. Tack för tipset om ärende hos ga, ska nämna det när jag är in nästa gång.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vad kör du för clicker och vad varvar skotern.
Fr 137an har en hårdare primärfjäder, PL/BL 160-290, än 146 och 154an,YL/GR 100-260, men ändå samma ramper och vikter, och sekundären är också samma. Med den hårdare fjädern har du mycket sämre tryck genom hela växlingen jämfört med den mjukare.
Tror nog att det kan vara en stor orsak till värmeproblemen.
Fråga om du inte kan få prova High elevation kitet istället, 441 ramper och PL/PK 160-350 primärfjäder.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Ska höra om det. Hade tänkt sätta 441 ramper vilket som. Tack för alla svar, vill verkligen få ordning på detta.
Förstår de blir dåligt remtryck med 413 ramperna och den hårdare fjädern, men hur har dom tänkt när det monterades? Kan ju knappast vara testat.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ska höra om det. Hade tänkt sätta 441 ramper vilket som. Tack för alla svar, vill verkligen få ordning på detta.
Förstår de blir dåligt remtryck med 413 ramperna och den hårdare fjädern, men hur har dom tänkt när det monterades? Kan ju knappast vara testat.
Har du en FR 137?
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Första remmen for idag. 52mil FR154". Dock var det sjukt brant och jag låg på fullgas bra länge. Det gick varken att ta i skivor eller rem när jag bytte. Hade lätt kunna stekt ett par paket bacon.
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Första remmen for idag. 52mil FR154". Dock var det sjukt brant och jag låg på fullgas bra länge. Det gick varken att ta i skivor eller rem när jag bytte. Hade lätt kunna stekt ett par paket bacon.
Precis så gör det för mig med. Kört bara lössnö i 52 mil eller ? Ring åf så det börjar hända nå snart.. Antar att alla som köpt nytt inte hunnit köra så mycket ännu heller.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Precis så gör det för mig med. Kört bara lössnö i 52 mil eller ? Ring åf så det börjar hända nå snart.. Antar att alla som köpt nytt inte hunnit köra så mycket ännu heller.
Körde in remmen 8 lugna mil på led först. Sedan har jag kört brant på skrå i Jorm resten av milen. Ska prata med åf när jag kommer hem.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Jag förvånas över noteringar om fett,olja,wax på rem och variator skivor på nya skotrar. Jag har inte behövt göra det på nån NY skoter sen -70 talet.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Jag förvånas över noteringar om fett,olja,wax på rem och variator skivor på nya skotrar. Jag har inte behövt göra det på nån NY skoter sen -70 talet.
Mina variatorer var alldeles kletiga av olja när jag hämtade ut den. Är det någon som fått nån felkod på sin skoter? Jag har nu 5 ggr på 12 mil fått motorlampa och felkod 1427 tror jag det var - ingen kommunikation mellan ECM och tempmodul?? Då felet uppstod började den att gå som en kratta men då jag slog av skotern och starta den igen, då var motorlampan släckt och skotern gick som den skulle. ÅF pluggade in den i datorn och läste av felkoderna men hade ingen aning om vad det kunde vara för knas, sa bara att det var ok att köra vidare. Han hade inte heller sett samma fel på nån fler maskin. Jag tycker det är konstigt också att min inte visar % på inkörningen, finns inte heller nån ny programvara enligt ÅF, då skulle den komma upp då dom pluggar in skotern i datorn. Är det många fler som inte har inkörningsprocenten? Inte för att det gör mig så mycket, den ska ju ändå köras in...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nu finns det remtrådar om varenda årgång av Skidoo.
Visst körsättet påverkar och även linjering, drevning, variatorsetup, snö på remmen osv.
Jag har haft 3st xp tnt, 800r och nu Freeride, gemensamt för alla är att dom slitit remmar. första höll 20 mil efter led, monterade stag, drevade ner, testade olika variatorsetuper, monterade meshtyg, shimsade sekundäraxeln. Har provat ett 50tal olika setuper genom åren. Slutsats? Jo remmarna kunde hålla 100 mil men variatorena hade tendens till att bli svarta, remmen glaserad på sidorna och stekheta variatorer. Till slut stack alltid corden på utsidan av remmen
Diablos kitt fungerade riktigt bra. Men till i år så tröttnade jag och köpte en flytande Qrs har 37-42 y mått Åker 22/45 med aggressiv helix och rejäla fjädrar, förlängd till 146" och älskar att spöa den både på och bredvid leden.
Resultat? Remmen är grön på sidorna, variatorerna rena och varma men helt ok. Och minimalt med remdam.
Har inte behövt justera remmen på 50 mil.
För mig är ekvationen enkel. En flytande QRS kostar som 2 remmar. Jag kan flytta med den till nästa skoter eller sälja den när det är dags för skoterbyte.
Nu kan man ju undra varför inte Skidoo monterar den standard. Men nu är det ju tyvärr inte så.....
Mitt tips, tala om för er handlare att ni är ganska less på problemet (snällt, för det är ju inte hans fel att Skidoo har problem) men däremot ska han inte ha en krona upp på att sälja en flytande QRS till dig.
För det kallas kundservice. Jag har otroligt bra relation med min handlare och det är sällan några problem, men just remmar är det enormt svårt att få på garantin.
 
Last edited: