Ski - doo 2014

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
vill du få fram att remmen böjer sig runt sekundärvariatorn oftare vid lägre drevning och därför går varmare?
Boondocker 14 har 19/49, nu är det iof inte alls lika mycket snö som det brukar och jag har inte klarat av inkörningen än men efter en stunds skogskörning så kunde jag knappt värma händerna på primären.
Freeride 2012an gick inte alls att lägga handen på.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Dom kollade linjering och hittade inget fel så ingen åtgärd är gjord eller ska göras.
Remmen nöts på ytterkant så den fransas. Tror inte på fenomenet att den tar in snö så att remmen slirar, av mina 10 mil jag kört så är ca 7mil på led eller hårdpackat före, ca 3mil puder. Dessutom ganska snäll körning, inte som jag brukar köra...
Ang motorstoppet, är den dragen med ett spel mellan nu? Har inte kollat.
Åtgärden jag ska göra innan nästa tur är att mesha alla öppningar och tejpat igen hela fotholken på variator sidan för att eliminera snö teorin. Men skulle den slirat skulle jag märkt det, och det är inga remrester på skivorna
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Dom kollade linjering och hittade inget fel så ingen åtgärd är gjord eller ska göras.
Remmen nöts på ytterkant så den fransas. Tror inte på fenomenet att den tar in snö så att remmen slirar, av mina 10 mil jag kört så är ca 7mil på led eller hårdpackat före, ca 3mil puder. Dessutom ganska snäll körning, inte som jag brukar köra...
Ang motorstoppet, är den dragen med ett spel mellan nu? Har inte kollat.
Åtgärden jag ska göra innan nästa tur är att mesha alla öppningar och tejpat igen hela fotholken på variator sidan för att eliminera snö teorin. Men skulle den slirat skulle jag märkt det, och det är inga remrester på skivorna
Enligt boken ska det vara 0.5mm spel på stoppet, men jag skruvade min stum. Motorjäveln rör sig tillräckligt ändå.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Dom kollade linjering och hittade inget fel så ingen åtgärd är gjord eller ska göras.
Remmen nöts på ytterkant så den fransas. Tror inte på fenomenet att den tar in snö så att remmen slirar, av mina 10 mil jag kört så är ca 7mil på led eller hårdpackat före, ca 3mil puder. Dessutom ganska snäll körning, inte som jag brukar köra...
Ang motorstoppet, är den dragen med ett spel mellan nu? Har inte kollat.
Åtgärden jag ska göra innan nästa tur är att mesha alla öppningar och tejpat igen hela fotholken på variator sidan för att eliminera snö teorin. Men skulle den slirat skulle jag märkt det, och det är inga remrester på skivorna
Inte tejpa fotholken, där kommer det absolut inte in nån snö, och där ska det blåsa ut varmluft från variatorskyddet. Prova palla upp och gasa det blåser på bra så tejpa absolut inte den sidan. Om den nöts i ytterkant så borde ett shims bakom sekundäraxeln hjälpa lite. Blir innerskivan mycket varmare än ytterskivan? Och då menar jag ordentligt kännbar skillnad?

Så var det på min FR 146 -12, satte ett 3 mm shims bakom sekundäraxeln som jag köpte av KNR sledtech, och vips mycket svalare innerskiva, jämn temp mellan båda skivor.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jag tycker också det verkar korkat att tejpa igen fotholken men åf påstår att det är problemet så då ska jag testa det för att få tyst på hans teori så dom kanske går vidare med problemet istället för att svamla med saker alla förstår inte har något med saken att göra.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Säg bara att du har testat tejpa, ditt problem sitter inte där. Något är snett!
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jo visst är det skamligt att man ska fram med silvertejp rullen på en sprillans ny skoter... jag tror att enda skillnaden blir att jag nu stänger in all värme så att remmen håller ännu sämre.

Jag tror också att det drar lite snett pga yttre sidan på remmen blir betydligt mera nött. Men nu ska det testas i helgen med denna fattiga lösning av åf. Som dessutom säger att freeriden är inte gjord för lössnö, det är en ledmaskin.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jo visst är det skamligt att man ska fram med silvertejp rullen på en sprillans ny skoter... jag tror att enda skillnaden blir att jag nu stänger in all värme så att remmen håller ännu sämre.

Jag tror också att det drar lite snett pga yttre sidan på remmen blir betydligt mera nött. Men nu ska det testas i helgen med denna fattiga lösning av åf. Som dessutom säger att freeriden är inte gjord för lössnö, det är en ledmaskin.
Definitivt stänger du in värmen! Då du nöter utsidan på remmen så är det shims eller flytande sekundär som gäller, det förstnämnda får definitivt anses ligga inom ÅFs ansvar .


Btw, ÅF behöver nog läsa på produktkatalogen så denna står bakom det han säljer:)
"Att gå sin egen väg har aldrig varit så enkelt eller så roligt sedan Freeride 2014 fått REV-XM-plattformen med den nya bakfjädringen. Den är konstruerad runt föraren och speciellt för off-trailmanövrar och lek i pudersnön. Och dess RS-chassi har viktiga förstärkningar för att med lätthet stå emot stora stötar".
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jo visst är det skamligt att man ska fram med silvertejp rullen på en sprillans ny skoter... Men nu ska det testas i helgen med denna fattiga lösning av åf. Som dessutom säger att freeriden är inte gjord för lössnö, det är en ledmaskin.
Så här skriver BRP USA i sin reklam för LÖSSNÖMASKINEN Freeride:
Going your own way has never been so easy or so fun, as the 2014 Freeride is reborn on the REV-XM platform variation with new rear suspensions. It's designed around the driver specifically for off-trail manoeuvres and powder play. And its RS chassis includes key reinforcements for taking big hits with ease.
Länk: http://m.ski-doo.com/?cultureID=en-us#vehicle?serieID=Freeride&categoryID=146-154

Påvisa det för din åf och fråga hur dom tänker.
Underligt hur många tomtar som får ha auktoriserade verkstäder. Och det verkar ju inte gälla bara BRP, se bara hur många Polarishandlare behandlar kolvproblemen etc.
Har du tagit upp problemet med BRP Scandinavia? Funkar inte åf som den ska så är det bara att gå över deras huvuden!

Det har ju snackats här och var på forumet, senast vad jag såg i Polarisavdelningen, om att "ligga med åf" för att få bra garantihjälp och bra behandling. MEN HALLÅ! Det är ju handlaren som ska slicka kundernas rövar. Det är handlaren som ska överträffa kundens förväntningar före, vid och efter köpet. Gör dom inte det så SKA kunden vara a pain in the ass och bussa generalagenten på dom.

Jag skulle, i ditt fall, fan inte tveka på att gå till BRP Headquarters i Canada om åf och generalagent inte löser problemet.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Jag skulle också vilja veta hur man ser skillnaden eller mäter axlarna, vet att man kan ligga inom området på linjeringsverktyget men ändå ha fel axel.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Skriver under på att man absolut bör rengöra variatorskivor samt remmen innan maskinen börjar köras.gick igenom min freeride idag 0mil och det var rejält kletigt med olja i hela motorrummet,körde brakeclean samt scotch duk på skivorna och tvättade remmen. Finns inte en chans att grejorna kan fungera med oljade varitatorskivor och det är väll väldigt märkligt att handlaren inte grejar detta innan leverans! Men dom kanske gillar att folk kommer in med sprängda remmar?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
har freeride 137 den längre sekundär axeln som summit har.
Vad jag förstått så fick väl alla maskiner 3 mm längre sekundäraxel på 2012 och framåt. Iaf summit och freeride modellerna.


Skriver under på att man absolut bör rengöra variatorskivor samt remmen innan maskinen börjar köras.gick igenom min freeride idag 0mil och det var rejält kletigt med olja i hela motorrummet,körde brakeclean samt scotch duk på skivorna och tvättade remmen. Finns inte en chans att grejorna kan fungera med oljade varitatorskivor och det är väll väldigt märkligt att handlaren inte grejar detta innan leverans! Men dom kanske gillar att folk kommer in med sprängda remmar?
Jag var och kollade på kompisens FR 137 -14 som han nyss hämtat hem, allts det dröp av skyddsoljan över hela motorrummet och variatorerna. Blev helstädning med bräkleen och trasor och diska remmen. Så om man inte har gjort det före man börjar köra så förstår jag att remmen kan ryka på några mil.

Motorstoppet var också helt åt skogen, typ 4 mm ifrån själv motorstödet, ställde det i botten också.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Skriver under på att man absolut bör rengöra variatorskivor samt remmen innan maskinen börjar köras.gick igenom min freeride idag 0mil och det var rejält kletigt med olja i hela motorrummet,körde brakeclean samt scotch duk på skivorna och tvättade remmen. Finns inte en chans att grejorna kan fungera med oljade varitatorskivor och det är väll väldigt märkligt att handlaren inte grejar detta innan leverans! Men dom kanske gillar att folk kommer in med sprängda remmar?

Rengöra remmen?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Men alltså, byt återförsäljare! Det finns inget rimligt i att man lägger de pengarna på en ny skoter och att man då måste börja med att rengöra skiten för att det ska funka! Skulle jag aldrig acceptera. Jag förväntar mig kunna köra som en galning från dag 1 och vidare med de servicetillfällen som är.

"Mitt gäng" har köpt 4 st Freeride 154 av Linsell Skoter & Motor i år och det har varit 0 problem med dem. 3 av dessa är klara med inkörningen och samtliga hade då gått under 40 mil så jag tror inte vi kör "snällt" med tanke på vad jag hört andra ha för mil på sina när de får 0%. Alla maskiner kör på första remmen.

Förra året var det 4st Summit, även de från Linsell Skoter & Motor. Inte heller där några problem alls.

Blir mörkrädd när jag läser denna tråden, byt till nån som vet vad de pysslar med!

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk