Ski - doo 2014

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Europa specen för 2013 Summit X 154 är 21/49, höghöjdsspec 19/49, USA sealevel 23/49

Lite knepigt att hitta alla dessa men just summitens drevning står i SEA-Level/high altitude calibration bulletin.
Värt att tillägga att BRP numer tilfört betydligt mer information om setup för FR och Summit 146´´-163´´i denna bulletin.

Fråga er ÅF efter ett utdrag för er maskin från "BRP Service Bulletin 2014-4 High Altitude/Sea Level Specifications" samt be om de eventuella Europa/Sverige specifika setups som eventuellt...... Umeå testat fram.

Förutom variatorsetups High Alt/Sea Level finns drevningsinfo med de teoretiska maxhastigheterna kombinerat med rekommendationer på setup/drevning för olika typer av körning med 146´´-163´´ modellerna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.479
384
83
Malå/Adak
Har du kört nått med högre drevning med 441 ramperna? För original hadde du en mesig setup och nu har du bra i primären men blir det nog belastning på variatorernamed en så kort matta med lägre drevning än min 154? För med för "lätta" variatorer kan du också bränna remmar lika som när det går för tungt.

Och åter igen hur ligger du i varven?
För 441 ramperna är igentliga avsedda för högre höjder så jag kan inte svara på hur det fungerar ihop med original sekundären på relativt låga höjder.
men med min team lösning fungerar dom klockrent i alla fall
Har i flera år kört med 21/45 Team tied med 160/240 fjäder och 64-XX helix., 438-ramper och om jag inte missminner mej pl/pk fjäder och 17,4g pinnar.
Det har gått skapligt och har nått över 100 mil på någon rem. (var på Freeriden jag hade innan men exakt samma grejer).
Problemet har däremot varit att den tar jävulskt lätt värme när det är varmt ute, och särskilt som vi haft nu med djup och tung snö. Sköt förra remmen efter 20 mil ungefär, (ordentligt tunga mil däremot), och ställde sedan igång med operation posta om variatorer.
Är inte riktigt klar men nu sitter det 21/49, orörd Team, 441-ramper, samma fjäder och 18g pinnar.
Den går nog bättre men blir fortfarande varm, vad får man för effekt med en styvare fjäder i Teamvariatorn? Har en 180/260 på hyllan....

Gates ger jag inte mycket för. En polare pajja 2 st på en dag med sin 04as summit.
Gates har väl kommit med en ny rem med kolfiberkord. Den går vad jag vet inte att köpa i Sverige tyvärr då jag lälst mycket bra om den på amerikanska forum.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Har du kört nått med högre drevning med 441 ramperna? För original hadde du en mesig setup och nu har du bra i primären men blir det nog belastning på variatorernamed en så kort matta med lägre drevning än min 154? För med för "lätta" variatorer kan du också bränna remmar lika som när det går för tungt.

Och åter igen hur ligger du i varven?
För 441 ramperna är igentliga avsedda för högre höjder så jag kan inte svara på hur det fungerar ihop med original sekundären på relativt låga höjder.
men med min team lösning fungerar dom klockrent i alla fall
Jag har kört med original drevningen som är 21/45 med 441 ramperna och det fungerade inte alls, fransade remmen direkt.
Ang vartal så har jag peak på 8100 och växlar på klockrent i lössnö på 8000 exakt.
Det som gjort största skillnaden på min är drevningen och sänkt motorstödet, men ändå fungerar det inte tillräckligt bra.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
[video=youtube;cTAPYjDcMCM]http://www.youtube.com/watch?v=cTAPYjDcMCM[/video]
Haha. Den där sa inte så mycket gällande utlovade "skillnader från Summit" mer än framvagnen och dämparna, resten kunde lika gärna varit en reklam för Summit. Mest tröjor och dekaler som vanligt när det gäller SnowTrax ;) (kollar dock fortfarande på dem :))
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Är det någon som kört en längre tid på ultimax xs remmarna som kan ge ett utlåtande? Jag har viktat av 2gr för att köra med dessa istället för 391 remmen som ett test....
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.479
384
83
Malå/Adak
Vad det gäller Ultimaxremmarna så håller dom skapligt, kanske inte som 391 men nästan. Vad jag tyckte var däremot att dom inte förvarnade så mycket innan dom gick i småbitar. En 391 märker man ju att den är på väg att smälla innan det händer.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Ok, intressant. Körde med ultimax på min förra skoter(swb) och det fungerade utmärkt, bättre än polaris original remmar. Bara att testa då för att få sig en egen uppfattning.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är det någon som kört en längre tid på ultimax xs remmarna som kan ge ett utlåtande? Jag har viktat av 2gr för att köra med dessa istället för 391 remmen som ett test....
Nu kör jag ju inte ski-doo, men kring 15 mil höll min xs809 rem på rmk163, lugnt inkörd rut 10-12 mil, sen slets den rätt av efter några kortare(200meter)hårdare lös snö klättringar(detta var 3 säsonger sedan, så kan ju ha blivit bättre), ingen förvarning, använder aldrig mer dom.
Polaris original rem (mitsuboshi, triangel med 3 stjärnor i) har jag inte haft några problem med&vad jag förstår så använder sig ski-doo&arctic även av mitsuboshi?
Som alla vet, så är en total remsprängning eller avslitning det värsta tänkbara för veven, bättre med rem som fransar/trådar sig.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Hej på er! Jag undrar om någon av era 2014 Freeride/Summit 154" 800:eek:r varvar för lite under inkörning?
Min ligger på ca 7400 rpm. Ger jag fullt så kliver den upp på ca 7900 i två-tre sekunder men sedan sjunker den till 7400 rpm, även om jag ligger på leden. Min har bara gått drygt 20 mil så jag funderar om det är något som blir bättre då jag avverkat mer av inkörningen. Den är helt std i variatorerna, kör på clicker 3 som den stod på när jag hämtade den. Har rengjort variatorerna ordentligt. Bör jag klicka om den för att få upp varven eller kommer det ordna sig när inkörningen är överstökad? Någon som vet??
Skotern är en FR 154".

Tack på förhand!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.479
384
83
Malå/Adak
Ok, intressant. Körde med ultimax på min förra skoter(swb) och det fungerade utmärkt, bättre än polaris original remmar. Bara att testa då för att få sig en egen uppfattning.
Edvard på VMC påstod att Ultimaxremmen är samma som Polaris 080-rem..... om det stämmer vet jag inte.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
så min 11 summit x som har fått motorgaranti jobbet gjort och nu håller på att köras in ska varva 8000? min varvar bara 7000, som jag förstod det på åf skulle den börja varva fullt när inkörningen var klar? är det fel? måste jag clicka om variatorn eller?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har aldrig märkt nån större skillnad på inkörning eller inte.
Ev att den kunnat gå lite bluddrigt allra första timmen/timmarna.

Justera den så att den varvar som den ska.
Att den tappar 1000rpm efter reparation verkar konstigt.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Bytt kolvar och startat om inkörningen på min FR 12'a.
Blöddrar på mellan men varvar 8-8100 konstant
Märks ingen större skillnad, går lite fett och inte riktigt samma sång
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
så min 11 summit x som har fått motorgaranti jobbet gjort och nu håller på att köras in ska varva 8000? min varvar bara 7000, som jag förstod det på åf skulle den börja varva fullt när inkörningen var klar? är det fel? måste jag clicka om variatorn eller?
Ska alltid varva 7950-8000, klicka om tills den gör det.