Märkes***eritråden...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bröderna sundström i laisvall är i allra högsta grad inblandade i testet,övriga tester har jag ingen aning om.
Ok.

Tyckte annars testet var rätt bra utfört.
De dom skriver tycker jag stämde rätt bra med vad man själv upplevt.
Polarisen går fint upp på snön, Summiten snarlik, M800 gräver mer och tar sig inte fram riktigt lika bra.
BD:n har jag inte testat.

Att Summiten är "Klart bäst vid skråkörning" vet jag inte. Pro:n är lika bra om inte bättre. Iaf på att hålla spåret. Summiten känns dock lättare att få omkull.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Verkar bara vara Lynx (i stort sett..) som klarar sig ur allt skitprat.

Och det mesta körningen/åkningen dessa diskussioner handlar om är lössnö körning.

Fast det är ju helt rätt, för det är ju där man VERKLIGEN kör skoter..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Släppt så mycket på ballataremmen att han håller på att köra över startern... hyfsat riggad film. :lol:
Vi vet ju alla hur facit ser ut i dragsammanhang...

Det stora problemet är ju att Rotax 800 inte alltid håller 1000 yards på fullgas utan att spränga remmen eller få vevaxelhaveri eller tömma oljetanken eller...
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Släppt så mycket på ballataremmen att han håller på att köra över startern... hyfsat riggad film. :lol:
Vi vet ju alla hur facit ser ut i dragsammanhang...

Det stora problemet är ju att Rotax 800 inte alltid håller 1000 yards på fullgas utan att spränga remmen eller få vevaxelhaveri eller tömma oljetanken eller...
l

+1
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Släppt så mycket på ballataremmen att han håller på att köra över startern... hyfsat riggad film. :lol:
Vi vet ju alla hur facit ser ut i dragsammanhang...

Det stora problemet är ju att Rotax 800 inte alltid håller 1000 yards på fullgas utan att spränga remmen eller få vevaxelhaveri eller tömma oljetanken eller...
Försvarar inte rotax, men efter 1000 yards med en Yamaha på fullgas (eller oavsett trottel position egentligen...), så känns det som att man vill byta hobby.

Tills man inser att det finns alternativ vill säga:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hört talas om turbo? I trettio år innan dess SRX... :cool:
Både kört och byggt många (nåja, några) turbo Yamahas. Varje gång jag provar en Yamaha (oavsett årsmodell eller trim) så är jag nöjd att jag är född med alla celler på rätt ställen, så jag kan välja skoter utan att folk måste tycka synd om mig pga. nån kronisk sjukdom.... :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Problemet jag har upptäckt är att när man kör rmk så spelar det ingen roll att man har världens hårigaste lössnömaskin.

De arma stackarna man kör med väljer kissekatter blysänken med stressfläkt och remsprängare, så även fast man själv aldrig fastnar så nog f*n får man vara där och slita i någons skidor endå.

Och om man själv har otur och parkerar lite olämpligt så är man ju för högt upp på berget för att någon av de andra stackarna ska kunna komma upp och hjälpa, så då får man skaka sig lös själv.

Lilla nackdelen med min stackars Polaris är dock att det verkar vara svårt att bygga en 800cc som inte skär.

2 Polaris ägda 2 Polaris skurna

Är sugen på att helt enkelt köpa en helt ny skoter nästa år av ett annat märke, men vad skulle det vara?, vad man än köper så känns det ju som man byter ner sig.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Grabbar grabbar, ni har ju inte fattat någonting.

Givetvis är det Yamaha som gäller, och varför undrar då ni?
Ja precis som i bilvärlden så är det ballaste som finns att ta något lite sämre och modifiera det och köra ifrån en värsting. Menar vilket jon som helst kan köpa sig en RMK och vara kung i skogen, men bara riktiga cheferna kan tygla en Yamahaturbo. Dessutom blir man helt immun när man åker Yamaha för alla är överens att det är en sämre skoter och tro att man är ball när man kört ifrån en Saab 9000 turbo med sin porsche är ju lite fel? Däremot att åka ifrån Porschen med en gammal Saab 9000 turbo är ju riktigt fränt och däri ligger fränhetssfaktorn med att åka Yamaha.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kör hellre Lambi och blir frånåkt av en sorkdriven s40.

Däremot är det jävligt coolt att en s40 kan dra en Lambo.

Men at the End of the day, så tar jag hellre något som från fabrik spöar Volvos och saabar och allt du vill jämföra med.

Och har man för mycket fritid så kan man ju faktiskt trimma pochen med.... För att u slutändan ändå åka ifrån den blåsta Saab ägaren som lagt för mmycket pengar på skit, chef eller ej.

Ditt argument faller.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Kört streetrace i många år och smäller bra mycket högre när underdogen vinner över stekarn med köperprylar. Men jag kommer från bilvärlden också och börjat med skoter nu på senare dagar när jag är över 30 och rätt fascinerade att se märkes hetsen inom skotervärlden. Har inte så mycket att tillägga egentligen då jag tycker alla märkena har sin tjusning men väljer Yamaha för effektens skull. Tycker helt enkelt 2taktarna är för slöa, dessutom är det tråkigt register, samt låter trist och turbo på 2t handlar mest om mycket skruva. Yamaha är en bra kompromiss och man får effekt så man är nöjd en stund. Jag måste dock uppgradera min Nytro till 240/270 för nu känns den ruskigt seg efter 2 år med 180hk. Märks att det är mycket mer tryck i bilen min och det är ju lite jobbigt :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kört streetrace i många år och smäller bra mycket högre när underdogen vinner över stekarn med köperprylar.
Det jobbiga med skoter är ju att man sällan har folk som står vid sidan och tittar på, då är det viktigare att ha en rolig skoter än en som är snabb rakt fram. :)

Apropå låter trist så har Yamaha Nytro vunnit VM i det sedan 2008! :p
Båoåoååoooooo båoåoåoåo, ganska likt en gräsklippare med hydrostatdrift faktiskt.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Ja jo sant men man möter folk efter led och sådan och flesta vänder sig om efter en turbonytro men en vanligt rmk/summit/M8 eller vad som helst är bara dussingrejer som ingen mer än ägaren bryr sig om :)

Observera att jag aldrig skulle välja en yamaha om det inte fanns överladdning till den :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja jo sant men man möter folk efter led och sådan och flesta vänder sig om efter en turbonytro men en vanligt rmk/summit/M8 eller vad som helst är bara dussingrejer som ingen mer än ägaren bryr sig om :)
Så vi som inte kör yamaha kör alltså skoter för vår egen skull och inte för att imponera på någon man inte bryr sig om?