Märkes***eritråden...

Rmkpro

Aktiv medlem
17 dec 2013
70
0
6
Ja jag förstår de:) och för att gå emot lite nudå vettetusan vad som hänt med remproblemen på 2014 årsmodeller för på 11/12/13 håller dom bra:) det Här brukar ju annars va ski doos problem;)
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Plockat från Polarisforumet :

Sv: Premiärtur i dag-problem med motorlampa och tappad effekt
Råkade ut för samma problem på min-13 Pro Rmk 600 i helgen.
Var in till min handlare och läste felkoderna i dag.
Skotern tappade effekten flera gånger innan jag kom hem men när de läste felkoderna så hade jag haft open circuit på pto spridare ca 20 ggr och mag 86gg!
Dom beställde hem nya spridare och kablar så det är bara att vänta in dessa.
Har kört 5 mil i år och redan fått bytt a-arm pga. limmningen och nu detta. :-(


Jag hade fått för mig att det bara var 800:eek:rna som trilskades .
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
en liten undran bara är skoter dyrt? skidoo är alltid trasig så den står i garaget:evil::evil::evil:. yamaha tar sig inte ut ur garaget för det har kommit 1cm snö:bigsmile: polaris tar en timme o starta o sen är soppan slut så det blir ingen körning ändå:eek:hwell: plasticcaten är sönder för det finns aldrig något verktyg som passar:eviltongue: o sen kostar delarna inget för dom är alltid restade eftersom alla skotrar har samma fel oavsett märke, så egentligen är det väll bara försäkringen som kostar men den behövs ju inte heller eftersom man aldrig kommer ut ur garaget. en tanke bara! supertråd, frun trådde jag var knäpp igår när man låg o skratta för sig själv. äntligen snö, har kommit 30cm idag så inga yamaha ute imorgon:hahaha:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en liten undran bara är skoter dyrt? skidoo är alltid trasig så den står i garaget:evil::evil::evil:. yamaha tar sig inte ut ur garaget för det har kommit 1cm snö:bigsmile: polaris tar en timme o starta o sen är soppan slut så det blir ingen körning ändå:eek:hwell: plasticcaten är sönder för det finns aldrig något verktyg som passar:eviltongue: o sen kostar delarna inget för dom är alltid restade eftersom alla skotrar har samma fel oavsett märke, så egentligen är det väll bara försäkringen som kostar men den behövs ju inte heller eftersom man aldrig kommer ut ur garaget. en tanke bara! supertråd, frun trådde jag var knäpp igår när man låg o skratta för sig själv. äntligen snö, har kommit 30cm idag så inga yamaha ute imorgon:hahaha:
det där stämmer ju ganska bra, dock inga startproblem på våra polarisar. men väntar bara på ras
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Jag ser inte kolv/cylinder-byte som service, utan som reparation, det är väl skillnaden kanske. Vet du har nån Polaris 800 som har gått 3000 mil orörd?
Jag anser att kolvar går in på service, men inte cylindrar.
Nej det vet jag inte och kommer aldrig göra det heller, men vad har de med att göra om det jag skrev? jag skrev klart och tydligt att en tvåtakt håller också om du servar den efter behov.
Man kan inte köpa sig en skoter och tro att den ska hålla 500mil utan behöva göra något.

Förövrigt taget från köperådsforum där yamaha killen inte har nog mycket hjärna till att fortsätta offtopcien här.

Edit: bring it on, visa vad du går för, jag är sugen på att smutskasta nå märken! :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag anser att kolvar går in på service, men inte cylindrar.
Nej det vet jag inte och kommer aldrig göra det heller, men vad har de med att göra om det jag skrev? jag skrev klart och tydligt att en tvåtakt håller också om du servar den efter behov.
Man kan inte köpa sig en skoter och tro att den ska hålla 500mil utan behöva göra något.
Då skiljer sig våra åsikter där, för att byta kolvar är då inte service, brukar du lämna in bilen på verkstad för kolvbyte på servicen också?

det beror ju på vad du menar med "utan att behöva göra något" om du med "göra något" menar att byta ut vitala motordelar för flera tusen, så jo... jo det kan du.
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Då skiljer sig våra åsikter där, för att byta kolvar är då inte service, brukar du lämna in bilen på verkstad för kolvbyte på servicen också?

det beror ju på vad du menar med "utan att behöva göra något" om du med "göra något" menar att byta ut vitala motordelar för flera tusen, så jo... jo det kan du.
Det stämde som det sas tidigare i denna tråd... Omöjligt att diskutera med en yamaha fantast.

Bilar hör INTE hit, varför tar du ens upp det här?
Ska vi börja jämföra hållbarheten med borrmaskiner också då eller?

Kolvar är service, iaf på tvåtakt.
Anser du något annat är du allt annat än smart.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Om en bil hade liknande prestanda så hade du fått lämna in för kolvbyte ja. Hade skotern haft samma effektuttag som en bilmotor hade många av oss inte kört skoter.

Du får ju ha i åtanke att ur en 800cc krämas närmare 170hk ut på originalsetup. Jämför det med en bil på 2 liter så skulle den ha ca 425hk. Såna motorer får man renovera
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Då skiljer sig våra åsikter där, för att byta kolvar är då inte service, brukar du lämna in bilen på verkstad för kolvbyte på servicen också?

det beror ju på vad du menar med "utan att behöva göra något" om du med "göra något" menar att byta ut vitala motordelar för flera tusen, så jo... jo det kan du.
Varför byter man kolvar på 4-T crossar efter xx antal timmar?(oftast oavsett märke)jo, för att dom är extrema 4-T å behöver kolv service i förebyggande syfte....du behöver oftast inte byta kolvar i förebyggande syfte på mindre 2-T motorer...se bara på lappmaskiner, vad har dom gått?(oftast utan service överhuvudtaget)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Någon yamahafantast är jag inte, även om jag nu råkar köra en för tillfället.

Om kolvar är service, varför står det inte kolvbyte i serviceboken då? varför byts inte kolvar när man lämnar in skotern för service efter tex 200 mil? Nä, att man byter kolvar är i princip att reparera innan problemet uppstår, så man slipper ett haveri.

Faktum kvarstår att en 2t verkar inte hålla nå längre stunder utan större ingrepp.

En nytro med jävligt mycket högre prestanda håller ju? UTAN denna såkallade "service" o byta kolvar. 205hk på 800cc lr 514hk på 2L om du så vill.

Sen är väl de flesta 800or närmare 150-160hk än 170 original.
 
Last edited:

Rundvikarn

Välkänd medlem
Om en bil hade liknande prestanda så hade du fått lämna in för kolvbyte ja. Hade skotern haft samma effektuttag som en bilmotor hade många av oss inte kört skoter.

Du får ju ha i åtanke att ur en 800cc krämas närmare 170hk ut på originalsetup. Jämför det med en bil på 2 liter så skulle den ha ca 425hk. Såna motorer får man renovera
En motorcykelmotor ligger nog närmare i jämförelse .
Där är tvåtaktarna försvunna för länge sedan pga dålig hållbarhet och avgasregler .
Honda tar ut 120 hästar ur sin CBR 600 rr och den motorn håller 1000-tals mil .
( BIKE körde 4000 mil innan man öppnade för att kolla eventuellt slitage )
Såna där skrevraketer köps ju dessutom för att tokköras med så motorn får
leva ett hårt liv .....

Sedan finns det ett antal turbobilar med 400+ hästar i motorn som håller bara bra ,
det är värre med bakaxlar , växellådor och bakdäck :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

http://www.youtube.com/watch?v=nhUIcJUKBMI
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
ZIKKO , det låter ganska osannolikt det du säger .
Dels att en PRO 800 går att köra 1650 mil efter service ,är du säker på att det inte är kilometer ?
Dels att en renskötare skulle välja den maskinen som arbetsfordon , den är ju inte känd för sin hållbarhet direkt .....
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Jag tycker också att det låter osannolikt, men man ska väl inte säga något då man inget vet.
Men att dom kör RMK kan ja väl gå med på, har ett par bekanta innom renskötseln, lr "samer" om man nu vill :p och vet iaf en av dom som körde polaris 2 maskiner efter varandra, RMK 800 var iaf den första (typ 08-09) andra minns jag inte vad det var..
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
ZIKKO , det låter ganska osannolikt det du säger .
Dels att en PRO 800 går att köra 1650 mil efter service ,är du säker på att det inte är kilometer ?
Dels att en renskötare skulle välja den maskinen som arbetsfordon , den är ju inte känd för sin hållbarhet direkt .....
haha förstår ändå vad du menar trodde inte på det själv innan jag såg mätaren, skotern ser ut som om nån har rullat den i ett stenrös men den funkar fint :D lite yngre renskötare vill också leka chris burandt på jobbet och då måste man tydligen ha en pro rmk :D