Märkes***eritråden...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: Re: Sv: Märkes***eritråden...

Nu är de här ju inte seriösaste tråden, men, det är ju så att på full varv å fulleffekt så drar 140kusar soppa för 140kusar små skillnader i effektivitet, så håller du pluggen i en timme ute i pudret är det marginellt olika hur dom drar. Däremot på fis åkning så kan det ge storskillnad, men man har väll inte en 800 för att åka å fis gasa?!?
Fel, då har du missat hur en direktinsprutad 2T fungerar!
Den största vinsten ligger i direktinsputningen inte i att den är lite extra snål på mellanregistret.
En konventionell 2T som tar in bränslet i vevhuset skickar ut ca 25% av bränslet oförbränt eftersom avgasporten är öppen när bränslet kommer in.
Detta gör dem till smutsiga törstiga grisar helt enkelt med höga utsläpp av kolväten(HC el bränsle).
Så oberoende av hur mycket du gasar så räkna med minst 25% i skillnad.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Så med andra ord så är ju etecen riktigt pissdålig...

Oavsett vad folk får för sig så går 800 ac bättre än 800 doo...

Tänk om Arctic skulle använda de sista 25% av bränslet också.... vore elakt mot de andra så man förstår att de använder samma insprutning sedan -97...

De är ödmjuka i thief river :)
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Fel, då har du missat hur en direktinsprutad 2T fungerar!
Den största vinsten ligger i direktinsputningen inte i att den är lite extra snål på mellanregistret.
En konventionell 2T som tar in bränslet i vevhuset skickar ut ca 25% av bränslet oförbränt eftersom avgasporten är öppen när bränslet kommer in.
Detta gör dem till smutsiga törstiga grisar helt enkelt med höga utsläpp av kolväten(HC el bränsle).
Så oberoende av hur mycket du gasar så räkna med minst 25% i skillnad.
Stämmer nog ganska bra det där.
Var ute och körde med polarn idag som har en RMK och när vi tanka sen och räkna på hur mycket de dragit hade min e-tec dragit ca 3liter milen och hans dragit ca 4. Bara lek men de gick ganska lätt, inte så tung snö. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Klart förståeligt, få vågar ju köra längre än 1-2 säsonger innan de byter. Säkert trevligare att lägga 20-30 tusen på en ny maskin än att motorrenovera sin nuvarande för samma pengar.

Toyota Corolla var t.ex. världens mest sålda bil under 2012...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Ja jag har ju inga ingående studier i det, å det jag anmärkte på var vid full varv, just vid pipans avstämningsvarv skickar du ju tillbaks soppan den drar igenom när kolven stängt på insug = överladdning.

Sen _tror_ jag (har dock inte läst in mig exakt på hur etecen arbetar) att det är lite som med en 4taktare med sekventiell insprutning, som fyrar av rätt spridare vid rätt tillfälle. Det ger dock bara en stor vinst upp till det varvtal då tidpunkten blir så kort så den inte hinner dumpa in bränslet bara vid rätt tid utan sprider ut sig över större del av cyclen.

Jag tror helt enkelt inte etecen dumpar in soppa för 140 hp just vid det korta tillfälle uppe på 8200-8300varv.

Men nere på 4-5000 varv där inte pipan jobbar hinner den säkert med att fjutta in soppan vid rätt tillfälle och kan gå riktigt mycket snålare, men det var inte det jag anmärkte på utan just när du håller full mutter.

Men har du ingående fakta på det så läser jag gärna. Annars borde det finnas bromspapper med bsfcs å då ser du ju hur den utnyttjar soppan, skulle etecen vara så mycket snålare vid max effekt så borde det värdet vara bra mycket lägre.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sv: Re: Märkes***eritråden...

Ja jag har ju inga ingående studier i det, å det jag anmärkte på var vid full varv, just vid pipans avstämningsvarv skickar du ju tillbaks soppan den drar igenom när kolven stängt på insug = överladdning.

Sen _tror_ jag (har dock inte läst in mig exakt på hur etecen arbetar) att det är lite som med en 4taktare med sekventiell insprutning, som fyrar av rätt spridare vid rätt tillfälle. Det ger dock bara en stor vinst upp till det varvtal då tidpunkten blir så kort så den inte hinner dumpa in bränslet bara vid rätt tid utan sprider ut sig över större del av cyclen.

Jag tror helt enkelt inte etecen dumpar in soppa för 140 hp just vid det korta tillfälle uppe på 8200-8300varv.

Men nere på 4-5000 varv där inte pipan jobbar hinner den säkert med att fjutta in soppan vid rätt tillfälle och kan gå riktigt mycket snålare, men det var inte det jag anmärkte på utan just när du håller full mutter.

Men har du ingående fakta på det så läser jag gärna. Annars borde det finnas bromspapper med bsfcs å då ser du ju hur den utnyttjar soppan, skulle etecen vara så mycket snålare vid max effekt så borde det värdet vara bra mycket lägre.
Jag är inte heller 110% påläst på detta, men jag tror du är helt rätt ute...
Vid pipans avstämningsvarv knuffas ju det oförbrända bränslet som smitit ut i avgasporten tillbaka av pipans motpuls.
Och vid dessa höga varvtal så skickar spridaren in bränsle innan avgasporten stängt, så det kommer säkert med oförbränt med ut genom porten, men som sagt, returpulsen ar hand om detta.

Den stora vinsten är på mellanvarv, då pipan inte fungerar som den ska, då kan E-tecen gå betydligt snålare genom att skjuta in bränsle efter att avgasporten stängt, och mängden oförbränt som msiter igenom blir minimalt...

Nu blev det lite väl seriöst i denna tråd!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sv: Re: Märkes***eritråden...

Jag är inte heller 110% påläst på detta, men jag tror du är helt rätt ute...
Vid pipans avstämningsvarv knuffas ju det oförbrända bränslet som smitit ut i avgasporten tillbaka av pipans motpuls.
Och vid dessa höga varvtal så skickar spridaren in bränsle innan avgasporten stängt, så det kommer säkert med oförbränt med ut genom porten, men som sagt, returpulsen ar hand om detta.

Den stora vinsten är på mellanvarv, då pipan inte fungerar som den ska, då kan E-tecen gå betydligt snålare genom att skjuta in bränsle efter att avgasporten stängt, och mängden oförbränt som msiter igenom blir minimalt...

Nu blev det lite väl seriöst i denna tråd!
Det blev lite väl seriöst, JA! :)

E-tec går skitbilligt. Där slutar fördelarna.

Mopedkaraktär.
Inga vibrationer på tomgång.
Tamt ljud.
Fettsmorda lager.

Så det är i princip en 550f med lägre förbrukning.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Fettsmorda lager har dom väll slutat med nu när dom har elstyrda pumpen, vad man kan se av sprängskisserna inga hänvisningar till nått fett eller tätningar emellan lager.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Fettsmorda lager har dom väll slutat med nu när dom har elstyrda pumpen, vad man kan se av sprängskisserna inga hänvisningar till nått fett eller tätningar emellan lager.
Vilken sprängskiss har du kollat då?? :) på 800 etec 2014 iaf, om du klickar crankshaft & pistons så finns de två artiklar med benämning T och W, där är W isoflexfettet :) så för mig gör de inget med fettat. Så länge man inte fått remexplosion och inte skadar packboxen bakom variatorn så är de lugnt :)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Jag kollar på epc.brp.com å hittar inte igen det nu fast jag kollar igen, du kanske har tillgång till bossweb? lurigt av dom om de är så att det inte finns på öppna :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sv: Re: Märkes***eritråden...

Ja jag har ju inga ingående studier i det, å det jag anmärkte på var vid full varv, just vid pipans avstämningsvarv skickar du ju tillbaks soppan den drar igenom när kolven stängt på insug = överladdning.

Sen _tror_ jag (har dock inte läst in mig exakt på hur etecen arbetar) att det är lite som med en 4taktare med sekventiell insprutning, som fyrar av rätt spridare vid rätt tillfälle. Det ger dock bara en stor vinst upp till det varvtal då tidpunkten blir så kort så den inte hinner dumpa in bränslet bara vid rätt tid utan sprider ut sig över större del av cyclen.

Jag tror helt enkelt inte etecen dumpar in soppa för 140 hp just vid det korta tillfälle uppe på 8200-8300varv.

Men nere på 4-5000 varv där inte pipan jobbar hinner den säkert med att fjutta in soppan vid rätt tillfälle och kan gå riktigt mycket snålare, men det var inte det jag anmärkte på utan just när du håller full mutter.

Men har du ingående fakta på det så läser jag gärna. Annars borde det finnas bromspapper med bsfcs å då ser du ju hur den utnyttjar soppan, skulle etecen vara så mycket snålare vid max effekt så borde det värdet vara bra mycket lägre.
En gammal 2T har uppenbarligen problem med höga HC-utsläpp= oförbränt bränsle.
Ang E-tec så har de ej vanliga injectorer för de skulle inte hinna få in allt bränsle eller kunna ge ett tillräckligt högt tryck, just därför har Artics placerat sina simplare insprutare lägre i cylindern för att det inte krävs något enormt tryck där nere.
Därför har Artics c-tec2 också högre HC utsläpp eftersom de sprutar in bränsle med avgasporten öppen.

E-tec trycksätter ej bränslet utan "hamrar" in det med en spole för att hinna med att få in bränslet i det lilla tidsfönster som finns när avgasporten är stängd.

Har aldrig förstått detta motstånd mot DI 2T det behöver inte vara synonymt med E-tec utan det står öppet för vilken tillverkare som helst att göra en egen.
Det är framtiden, E-tec 2(HO) finns redan i båtmotorer vilket med ny spridarteknik gör dem både starkare och snålare men den kommer vi inte att få se innan någon konkurrent skakar fram något liknande.
Titta på denna från ca 40sekunder in för en enkel genomgång av dagens E-tec:
[video=youtube;awA753hWl-w]http://www.youtube.com/watch?v=awA753hWl-w[/video]


Vill ni läsa lite mer är denna ganska matnyttig ang e-tec i båtmotorer: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/149154.pdf
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Jo så mycket vet jag att det inte är vanliga spridare å att det inte var helt lätt att anpassa eftersom brp haft det innom koncernen så lång tid å inte använt det, en båtmotor går ju på drygt halva varvtalet bara. I Videon pratar han om att det är 15 vevaxelgrader den har på sig att spruta in. Å vad det låter så verkar dom lyckas med det också eftersom det är uppfyllt till rätt mängd innan den "bankar in det"

Men så här skriver Mulle

2010-10-19, 10:58
Etec går snålare på låg & mellanregistret än SDI, men på topp har den gått fetare och gett några hästar mindre. Nu har jag bara kört 2st. en skidoo summit och en xtrim, men dom var ganska identiska.
600HO & SDI ger båda i std bränsleflöde 111-113hp medans ner bestyckade,tunade till normalt 0,65 ger 115-116. Etec 600 har även den samma portning och hamnar likaså däromkring med lägre bränsleflöde.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Sv: Re: Märkes***eritråden...

Har aldrig förstått detta motstånd mot DI 2T [/URL]
Är det verkligen någon som på fullaste allvar är motståndare till DI 2T? Aldrig hört någon som påstått att det skulle vara någon som tycker det är dåligt.

Skilj på att folk tycker BRP har tråkig motorkaraktär och att det skulle vara något allmänt motstånd emot DI.

Enda jag kan tänka mig är "motståndare" emot DI 2T är väl blyklumps älskarna. =) (4T lovers)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Några som blivit slagna med en gammal lynxvevaxel i skallen eller?

Plättskallar, håll er till topic och märkestjafsa istället för att smutsa ned tråden med någon jävla utläggning om hur "etec" fungerar. ;)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Några som blivit slagna med en gammal lynxvevaxel i skallen eller?

Plättskallar, håll er till topic och märkestjafsa istället för att smutsa ned tråden med någon jävla utläggning om hur "etec" fungerar. ;)
Borde ju vara några stycken som varit med om det... De flesta våldsbrotten sker i hemmet och man tar ju som bekant det som ligger och skräpar närmast som tillhygge. Och skurna lynxvevar finns ju överrepresenterade i var mans hem! så det är inte så konstigt.

Ironiskt att man får smörj av något som borde fått smörj!! höhöhö
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Borde ju vara några stycken som varit med om det... De flesta våldsbrotten sker i hemmet och man tar ju som bekant det som ligger och skräpar närmast som tillhygge. Och skurna lynxvevar finns ju överrepresenterade i var mans hem! så det är inte så konstigt.

Ironiskt att man får smörj av något som borde fått smörj!! höhöhö
Annars borde man kunna kasta RMK-kolvar på varandra.....
Det finns många RMK och om man ska tro vad som skrivs på forumet är
det kolvbyte var 200 mil vilket borde resultera i högar med kolvar i garagen:madgrin::madgrin::madgrin:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Om man inte pratar om Polaris 800cc från 2008-2010... Då imploderade motorn och kolvarna blev till aluminiumdamm.

Hörde ett rykte att en nog stor 800 motor från Polaris skulle kunna implodera med sådan kraft att den skulle bli till ett gigatiskt svart hål. Vet inte om det stämmer men Polaris gör intressanta motorer.