Märkes***eritråden...

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Det är forfarande turbomaskiner du länkar jonas och de såg rent jätte klumpigt ut när dom körde, tyvärr. Kolla på lite 2t-turbo om vi nu måste jämföra turbomaskiner, tror att alla yammor ligger i lä då vad de gäller att snirkla sig uppför en brant sluttning (om dom inte redan gjorde det)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
en motor utan turbo suger :)

Och dom flesta 2t turbo håller ju ÄNNU sämre än original, så de är ju inte ens intressant, du hinner ju just såpass ta dig TILL backen, sen är de dags att byta kolvar.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
en motor utan turbo suger :)

Och dom flesta 2t turbo håller ju ÄNNU sämre än original, så de är ju inte ens intressant, du hinner ju just såpass ta dig TILL backen, sen är de dags att byta kolvar.
så du påstår att en yamaha 4t turbo håller lika bra med eller utan stressfläkt? Klart som fan att en motor börjar hålla sämre när du laddar in mer luft i den. Men yamaha kanske har mirakellager/vev/stakar/kolvar.. :)
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
så du påstår att en yamaha 4t turbo håller lika bra med eller utan stressfläkt? Klart som fan att en motor börjar hålla sämre när du laddar in mer luft i den. Men yamaha kanske har mirakellager/vev/stakar/kolvar.. :)
Klart den håller sämre med turbo, men fortfarande bättre än 2t.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Ja men de lät inte så i ditt förra inlägg ;) . Men nu kommer jag in på det igen att en 2-takts maskin är så pass mycke roligare å lättare att de är värt att skruva lite. Då man kör skoter måste man räkna med lite mixter för att ha kul. Byta kolvar på en 2-t maskin är trots allt nått som vilken motorintresserad tonåring som helst kan göra.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
en nytro 144" väger 14kg mer än tex en freeride 146", vet inte om de är nån vikt som ja tycker de är värt att byta kolvar o hålla på för :) men som sagt, jag jämför en TURBO maskin med en original 2t, en jämförelse som inte är speciellt rättvis, men om vi snackar originalmaskiner har jag samma åsikt som dom flesta, dvs att jag åker helldre 2t.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Och den vikten är då dom är fulltankade och redo för körning, helt std båda maskinerna ska väl tilläggas.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
isåfall ha då yamma lyckats ta fram en skoter som känns tung/osmidig trots vikten. Bara om man jämför pc800 och 1100 så känns 1100 betydligt osmidigare
/tyngre, tycker jag. De kan ju ha att göra med att all vikt hamnar fram tack vare den tyngre motorn. nytron har väl en mindre tank?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
pc 1100 väger ju å andra sidan mer än motsvarande nytro vad jag vet?

Nytron har mindre tank japp, (ca 13L tror jag) Men drar såpass mkt mindre så aktionsradien blir ju densamma.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
så du påstår att en yamaha 4t turbo håller lika bra med eller utan stressfläkt? Klart som fan att en motor börjar hålla sämre när du laddar in mer luft i den. Men yamaha kanske har mirakellager/vev/stakar/kolvar.. :)
På personbilssidan är det ju ingen skillnad i hållbarhet .
Det är mest en fråga om hur grejorna är dimensionerade i förhållande till effektuttaget .
Inget mirakel alls .
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det beror mest på hur den var byggd från början .
Lagerdimensionering , materialval i kolvar /stakar och framför allt värmeavledningen ..

Se på Polestar/Volvo som har samma serviceintervall och har visat sig
hålla precis lika bra som en vanlig C30 trots 400+ turbohästar .

Eller brorsans T5 som gått långt över 40.000 mil utan motorras ,dock bytt
turbo en gång av förra ägaren .

MEN , allt går att få sönder med "rätt" förare eller otur , oavsett om det
står Volvo , Mercedes, Yamaha eller Polaris framme på huven .....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
pc 1100 väger ju å andra sidan mer än motsvarande nytro vad jag vet?

Nytron har mindre tank japp, (ca 13L tror jag) Men drar såpass mkt mindre så aktionsradien blir ju densamma.
Drar din 270hk turbo verkligen betydande mkt mindre än en E-TEC 800?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.126
955
113
Stora Blåsjön
Att det alltid ska börjas jämföras med bilmotorer när det snackas yamaha :)

Sen som någon skrev pc800 vs 1100 så kan nog väldigt mycket bero på den "enorma" gasresponsen 1100 motorn levererar jämförelse mot suzukis felmappade 800 2t...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det beror mest på hur den var byggd från början .
Lagerdimensionering , materialval i kolvar /stakar och framför allt värmeavledningen ..

Se på Polestar/Volvo som har samma serviceintervall och har visat sig
hålla precis lika bra som en vanlig C30 trots 400+ turbohästar .

Eller brorsans T5 som gått långt över 40.000 mil utan motorras ,dock bytt
turbo en gång av förra ägaren .

MEN , allt går att få sönder med "rätt" förare eller otur , oavsett om det
står Volvo , Mercedes, Yamaha eller Polaris framme på huven .....
det är ju för att du jämför med motorer gjorda för turbo från fabrik. vi kan ta en helt original b230F, och så turbo konverterar vi den, då kommer den inte hålla lika länge, speciellt inte om man utgick från den tidiga 230in som volvo kallade för lågfriktionsmotor som hade klenare lager, den håller inte alls för att börja kräma ur massa hk ur. blev bättre efter 87-88 någon gång då dom började med kraftigare lager igen