Märkes***eritråden...

Rundvikarn

Välkänd medlem
Att det alltid ska börjas jämföras med bilmotorer när det snackas yamaha :)

Sen som någon skrev pc800 vs 1100 så kan nog väldigt mycket bero på den "enorma" gasresponsen 1100 motorn levererar jämförelse mot suzukis felmappade 800 2t...
Vi pratar om motorer som brukar hålla längre än 300 mil , vissa skoterfabrikat har tyvärr
svårt att bygga sådana ...:heh::heh::heh:
 
Last edited:

Rundvikarn

Välkänd medlem
det är ju för att du jämför med motorer gjorda för turbo från fabrik. vi kan ta en helt original b230F, och så turbo konverterar vi den, då kommer den inte hålla lika länge, speciellt inte om man utgick från den tidiga 230in som volvo kallade för lågfriktionsmotor som hade klenare lager, den håller inte alls för att börja kräma ur massa hk ur. blev bättre efter 87-88 någon gång då dom började med kraftigare lager igen
Ta en B18/20 eller en B21/23 , båda motorerna håller bara bra för turbokonvertering .
B230 hade för klena stakar fram till -89 , nyare motorer håller bra ....

Visst kanske man inte kan köra 40 -50.000 mil utan att öppna rovan som man
kan med en originalmotor men i de flesta fallen har nog karossen dött innan det
märks något slitage på motorn....

http://www.youtube.com/watch?v=3CzjkpjrPfQ

Nu blev det mycket OT igen......
 
Last edited:

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Shit Erkkit och Okksson, jag kan iaf erkänna att min maskin är tung, men innan ni ens nåt trädena har maskin era skurit,dragit en rem eller vikt chassiet på mitten.. men fortsätt blunda ni.

Har inga problem med att gå imellan trädena, du ser pojkar kör crossar, alla kan ta ett hopp med en sådan, men det krävs män för att göra det med en riktig stålbåge!

Sen var det inte direkt korta katter, båda var 144" 365cm.

[video=youtube;BWVt53bBEK4]http://www.youtube.com/watch?v=BWVt53bBEK4[/video]
[video=youtube;a9COvNHJtro]http://www.youtube.com/watch?v=a9COvNHJtro[/video]
Det är ju glesare bland träden där än min moppemusche....
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
grejer som inte är gjorda för överladdning håller sämre vid överladdning. gäller både skoter och bil. sen att jag jämförde pc 800 och 1100, De var två turbomaskiner på filmen, för att jämföra 2/4taktturbo. Inte för att filmen ger så mycket (olika förutsättningar mm) men lite för att lägga ved på elden.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
venture 700 trippel 2taktarna. oooooshh, minns mycket väl när farsan körde fast på hårdspåret med nilapulka...
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Om Yamaha nu är så bra varför finns dom inte med i mer filmer där det är riktigt teknisk körning bland träd och helvete. Enda gångerna dom är med handlar det om "hålla full mutter uppför en brant backe, inte ett träd i sikte, hoppas det går, noll kontroll" -filmer

Verkar som en del har snöat fast på att det är coolt med mycket hk och nämner det i vartenda inlägg, kan man köra skoter behövs inte den där effekten och det är mycket roligare med en skoter som går att hantera. Effektsnacket är säkert imponerande när man står med dom andra epa-raggarna på Konsum parkeringen och spelar bas så kärringarna kastar ruttna tomater från dom närliggande lägenheterna. Vill man se himlen köper jag hellre en solstol för 199kr på Rusta och öl för resterande 150k, det blir garanterat mycket roligare!

Visst kan effekt var bra nångång, speciellt om du ska kolla hur betet för renarna är. Bara gasa och sen är du nere i lingonriset. Det negativa är dock att du måste ringa en helikopter för att få den därifrån och du får leta renhjorden i en vecka för du skrämt den all världens väg med turboljudet.
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T53U1Ve_a5s[/video]
Vad säger yamaha folket om detta då? ser det ännu ut att vara lite effekt och att 2takt mountain står nästan still när dem åker rulle? :)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Stora fina öppna ytor.
Fasiken du har ju lagt ned tid på detta inlägg, värt en applåd! =D
Skall se om jag orkar leta fram nå fastkörningsbilder på dig.

Men jag vet inte vart du vill komma här heller, kör du inte fast är det de du syftar på?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Arctic är fan pinsamt dåliga...

Varför i hela helvete bygger jänkarna någonting överhuvudtaget?

Yamaha är ju inte ens med på banan längre så jag tycker det är slöseri med tangenttryckningar att gorma för mkt på yamahafolket (litegrann som att säga att dinosaurier är största hotet mot våran välfärd)

Ge det lite tid bara så kommer Arctic fucka upp yamaha vipern och sen läggs allt ner!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Arctic är fan pinsamt dåliga...

Varför i hela helvete bygger jänkarna någonting överhuvudtaget?

Yamaha är ju inte ens med på banan längre så jag tycker det är slöseri med tangenttryckningar att gorma för mkt på yamahafolket (litegrann som att säga att dinosaurier är största hotet mot våran välfärd)

Ge det lite tid bara så kommer Arctic fucka upp yamaha vipern och sen läggs allt ner!
:)

Hade kunnat ta illa upp där känner jag.

Men såg att du kör ski-doo och kände mig medmänsklig så jag hejdade mig.

Att säga emot en stackars ski-doo förare vore som att bråka med någon i glada huddik teatern eller i en annan del av Köping.

Så jag hoppas allting går bra för dig och att du är lycklig. Det är det viktigaste :)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
[video]https://www.youtube.com/watch?v=T53U1Ve_a5s[/video]
Vad säger yamaha folket om detta då? ser det ännu ut att vara lite effekt och att 2takt mountain står nästan still när dem åker rulle? :)

Jag tror att de flesta säger som såhär: Den där går som kulor och krut! MEN, läs igenom Tas Sunvang's projekttråd på ett forum i de lilla landet på andra sidan fjällkedjan så inser man att man ska ha ett galet intresse i att skruva och testa innan man kommer dit han är med sin maskin... Något som ja varken har varken lust eller tid till. :)
Och det slutar ju tyvärr inte där, man får fortsätta med skruvandet i all oändlighet... Joråsåattehhhhh, tack men nej tack ändå...:)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
:)

Hade kunnat ta illa upp där känner jag.

Men såg att du kör ski-doo och kände mig medmänsklig så jag hejdade mig.

Att säga emot en stackars ski-doo förare vore som att bråka med någon i glada huddik teatern eller i en annan del av Köping.

Så jag hoppas allting går bra för dig och att du är lycklig. Det är det viktigaste :)
Hahahaha! :D
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
:)

Hade kunnat ta illa upp där känner jag.

Men såg att du kör ski-doo och kände mig medmänsklig så jag hejdade mig.

Att säga emot en stackars ski-doo förare vore som att bråka med någon i glada huddik teatern eller i en annan del av Köping.

Så jag hoppas allting går bra för dig och att du är lycklig. Det är det viktigaste :)
Ouch!

;)
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Skulle nu min summit skära efter 300 mil, så har jag garanterat haft 300 jävligt roliga mil.
Istället för att plågas 2000 mil på en yamaha, innan den ger upp.
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Har nu delar från 4 märken i min skoter, alla stora förutom yamaha. Gissa vad som gick sönder först?
Motorn håller faktiskt fortfarande fastän den är från en Arctic, fast dom tillverkar ju som tur är inte motorerna själv..