Märkes***eritråden...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, sist Yamaha gjorde en skoter för de där övningarna var väl SRX700. Jag tror att den hade haft en hyfsad chans än idag även om det är 17 år sedan den kom. Eller vad tror ni? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Tja, sist Yamaha gjorde en skoter för de där övningarna var väl SRX700. Jag tror att den hade haft en hyfsad chans än idag även om det är 17 år sedan den kom. Eller vad tror ni? :)
Ja eller en VMax-4, den hade heller inte gjort bort sig på hårt plant underlag.
Men både SRX:en och VMax-4:an är ju tvåtaktare av den större modellen, så det är klart att de skulle funka .
Synd att inte Yamaha kan göra en konkurrenskraftig motor idag He HE HE!!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Alla kunder tycker inte om att det ser gammelemodigt ut. Köper Jag en flång ny Scania -15 modell så skulle Jag kunnat plocka delar från en -99 som hade passat rakt över, typ yttre dörrhandtag m.m.

Färgen är sämre i Scanias ramar, dem släpper för minsta lilla, Måste öppna huven för att tippa hytten annars smäller det friskt. Värmen tar det ett dygn för att spruta ut i hytten .


Nej bara tatuera in en Scania gripen på Svanken eller på axeln och skriva King Of the Road så man är med i spelet.

Alla Lastbilar är skit och racklar förr eller senare. Bara inse. Volvo eller Scania, på verkstaden hamnar den ändå förr eller senare.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja eller en VMax-4, den hade heller inte gjort bort sig på hårt plant underlag.
Men både SRX:en och VMax-4:an är ju tvåtaktare av den större modellen, så det är klart att de skulle funka .
Synd att inte Yamaha kan göra en konkurrenskraftig motor idag He HE HE!!
Så stora var de ju inte... Men nog tycker åtminstone jag att Apexmotorn är hyfsat konkurrenskraftig. Att den sedan sitter i en tung ledskoter med servostyrning och inte i en superlättad klättrare är kanske synd om man nu skall försöka jämföra, men motormässigt finns väl egentligen inget jämförbart. Sade någon ACE 900? Fniss
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Dock är detta ett skoterforum :p
Men, skapa en egen lastbilstråd!
Men lastbilar är mycket roligare än skotrar.
Nu har vi bajsat på yamaha i 2225 inlägg så i några inlägg kan vi låta hjulboggie få vila lite så att han kan återgå till att kamma sig med en osthyvel eller sniffa lim eller vad nu mindre bemedlade gör när akutpsykiatrin inte har plats för dem.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag förstår att du tycker att lastbilar är roligare, när du inte ens inser Yamahas storhet inom området snöskoter. Kanske skulle prova själv någon gång istället för att sitta och vara bitter i en lastbilshytt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jo blev faktiskt nästan jobbigt att klaga på yamaha för en själv. och vad är det då inte för rullboggie som får ta 99% av all skit i den här tråden, och även enbart han som försvarar yamaha. så ni kan ju tänka er hur jobbigt han måste ha det.

sen håller jag med, lastbilar är roligare, lycka mäts i ton
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vi kan nu äntligen låsa denna tråd. Helvete är parat med himlen. End discussion. Punkt slut. The end. Finns många ordval helt enkelt! ;)
[video=youtube;vN5C0zEghB4]https://www.youtube.com/watch?v=vN5C0zEghB4[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vN5C0zEghB4[/video]
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Vi kan nu äntligen låsa denna tråd. Helvete är parat med himlen. End discussion. Punkt slut. The end. Finns många ordval helt enkelt! ;)
[video=youtube;vN5C0zEghB4]https://www.youtube.com/watch?v=vN5C0zEghB4[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vN5C0zEghB4[/video]
Att förstöra en pro rmk på detta vis med att montera något sådant skräp, kan inte vare en enkel maskin att köra med det enorma turbolagget den där yamaha spisen hade.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men nu drömmer du igen..:
Nä, jag ville bara spetsa till det lite. :) Klart att en högeffektsturbo är slö innan den börjar ladda. Men å andra sidan så är registret NÄR den väl börjar ladda enormt brett. En trimmad tvåtaktare brukar ha ett effektspann på kanske delta 200 rpm där det inte händer någonting under detta spann och där den går sönder kanske 200 rpm över. Olika karaktärer.

Men det finns ju kompressor, om det är så att man vill ha all effekt direkt...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Nä, jag ville bara spetsa till det lite. :) Klart att en högeffektsturbo är slö innan den börjar ladda. Men å andra sidan så är registret NÄR den väl börjar ladda enormt brett. En trimmad tvåtaktare brukar ha ett effektspann på kanske delta 200 rpm där det inte händer någonting under detta spann och där den går sönder kanske 200 rpm över. Olika karaktärer.

Men det finns ju kompressor, om det är så att man vill ha all effekt direkt...
Ja alltså duger inte turbo 4t till annat än lek på öppna ytor. En 2t turbo har i princip samma respons innan turbon börjar ladda och sen får man ut en effekt på ca 200hk med en 800 och inte allt för högt laddtryck så dom duger helt klart för min vanliga körning.
Sen hör jag att du inte har koll på hur en 2t med pipa fungerar. Övervarv med en 2t existerar egentligen inte, då pipan är som ett inbyggt varvstop. Om man säger att maxeffekt ligger på 8200vsrv då har man säg 150hk sen vid 8600varv så ligger effekten på kanske 125hk så har man grejor i variatorn som håller varvet runt 8200 så kn den inte varva 8600 så det är inget problem.däremot med en 4t som har nästan en linjär effektkurva upp till elektronisk varvstopp (eller när ventilerna börjar studsa) så är det lättare att motorn oftigare går upp på varvstopp, och jag vet att det finns flera här som vet vad som händer då...
Sen att det är så relativt lite problem med 4t turbosarna är att typ 95% av åkarna kör led med sina maskiner, restrerande som försöker på annat rasar.. :)

Sen med kompressor så blir karaktären mer som en gammal 440, mycket mer kännslig på varvtalet då varvtalet avgör laddtryck. Så där får man anpassa variatorsettup till föret hela tiden om man vill att maskinen ska vara och leverera rätt effekt.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Haha, nu träffa jag rätt nerv. Kul å kunna bidra lite till denna tråd! Känt mig utanför alldeles för länge.

Hjulboggie du låter som en sann lulesupporter. Vrider å vänder på allting för att få det "rätt" ;)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Återigen.... allt hänger ju på vilka egenskaper man värdesätter på sin maskin.

4-taktsyamma = inga problem maskinellt, men kanske inte det smidigaste i riset.

2-takts 800:a = Roliga körmaskiner, men ack så tråkiga mekaniskt. Det är ju inte bara det att det måste bytas kolvar i tid och otid, Det är ju alla möjliga och omöjliga problem i övrigt. Vevaxlar, TPS, backen funkar inte helt plötsligt, bränslepumpar, reedventiler, lim i spridarkontakter, dåliga spridare... va? Tvekar och dör för att man gasar på lite. Har maskinerna börjat vara med 3-4 år med några hundra mil på mätaren vill ingen ta i dem ens med tång. Nu har jag bara haft Polaris, men det blir då aldrig mer nån sån.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ska man vara petig så har han inte högeffektsturbo i den heller. Ej kompsänkt och utan intercooler kör han så kanske runt 220 hp.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det lite roliga är att det står lika med motorras inom min vänskapskrets. är enbart 4 motorer som rasat bland alla jag känner och det är 2 st yama 4t, en apex med absolut inget block kvar, och en nytro som rasade, efter att det suttit turbo i den ett kort tag, den rasade alltså inte då den hade monterad turbo.
sen är det 2 rotax serie 3 motorer, och den ena var en 700 med cirkus 1500 mil på mätaren, och ja det var bytt packboxar på veven nått år innan vid 12-1300 mil och kolvar, men inte pga av ras utan för att den tog luft genom p-boxarna. den rasade i somras under vattenkörningen och det berodde på att ägaren inte brytt sig om att tömma oljetank efter alla sänkningar, då han rev motorn var det bara vatten i alla oljeslangar och pump, inge olja alls. den andra serie 3 som rasade var en 600 som rasade pga avdet dom är kända för, och det vet vi alla vad det är.

och sen kan vi ta alla nytro turbos som gått skit bland kompisarna. jag körde från en nytro med 180 hk kittet över en sjö med lite flö vatten, visserligen hade han bara 51 mm kammar och 365, men han hamnade säkerligen 40 meter bakom jag med rmk:n och en bd 800. sen hade han med den nytron även en till nytro med 270 kanske? och den gick som en kratta, misstände och vandrade i gången och gick allmänt dåligt. han skyndade sig att sälja den kan jag säga
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja alltså duger inte turbo 4t till annat än lek på öppna ytor. En 2t turbo har i princip samma respons innan turbon börjar ladda och sen får man ut en effekt på ca 200hk med en 800 och inte allt för högt laddtryck så dom duger helt klart för min vanliga körning.
Sen hör jag att du inte har koll på hur en 2t med pipa fungerar. Övervarv med en 2t existerar egentligen inte, då pipan är som ett inbyggt varvstop. Om man säger att maxeffekt ligger på 8200vsrv då har man säg 150hk sen vid 8600varv så ligger effekten på kanske 125hk så har man grejor i variatorn som håller varvet runt 8200 så kn den inte varva 8600 så det är inget problem.däremot med en 4t som har nästan en linjär effektkurva upp till elektronisk varvstopp (eller när ventilerna börjar studsa) så är det lättare att motorn oftigare går upp på varvstopp, och jag vet att det finns flera här som vet vad som händer då...
Sen att det är så relativt lite problem med 4t turbosarna är att typ 95% av åkarna kör led med sina maskiner, restrerande som försöker på annat rasar.. :)

Sen med kompressor så blir karaktären mer som en gammal 440, mycket mer kännslig på varvtalet då varvtalet avgör laddtryck. Så där får man anpassa variatorsettup till föret hela tiden om man vill att maskinen ska vara och leverera rätt effekt.
Ja jag hör ju att du inte vet hur en kompressor fungerar... :D

Man har oftast wastegate även med en kompressor, skillnaden är att man kan bestämma med utväxlingen exakt NÄR kompressorn ger VILKET tryck och sedan reglera maxtryck som vanligt med wastegate. Det innebär att man kan styra effekten i princip där man vill ha den. Nu är det ju överkurs med variatordrift MEN det innebär också att registret blir betydligt bredare och därför är variatorsetupen inte lika känslig. Man kan i princip ha maxeffekt mellan 5000 och 9000 varv... Ventilerna börjar studsa vid kanske 16000 varv eller så på en modern högpresterande MC-motor så jag skulle inte oroa mig för den saken.

Högtrimmade 2-taktare har ett mycket smalt register mellan ingen kraft och haveri, däremellan blir det smälta kolvar om man släpper gasen för fort eller gasar för länge...