Lynx 2014

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vänta nu sa jag att jag BARA ska köra skidres?

Läste mina inlägg 2gånger om nu igen, står ingenstans att det bara är skidres jag ska göra,

För jag vet att nu med deras nya PPS så går den ju hyffsat lika som en Summit i lössnö (rätta mig om jag har fel) Samma drevning iallfall på 2013
Angående lössnöegenskaperna hos den "nya" pps'en så återstår det att se. Dom har inte lyckats än men skam den som ger sig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Angående lössnöegenskaperna hos den "nya" pps'en så återstår det att se. Dom har inte lyckats än men skam den som ger sig.
Hade en -11 Freeride 154" och har nu en BoonDocker 3900. Kan vara så att Freeriden gick lite bättre i snön men skillnaden är oerhört liten. Så nog går Lynxarna i snön nu.
Dom kort Lynxarna är en annan sak, dom går betydligt sämre i snön än motsvarande Doo.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hade en -11 Freeride 154" och har nu en BoonDocker 3900. Kan vara så att Freeriden gick lite bättre i snön men skillnaden är oerhört liten.
Isf är dom en bit från Summit och Pro RMK.
Men jämför man BD mot Freeride Assault kanske den står sig i konkurrensen.

Hade också en FR -11 154" tidigare, och den gick betydligt sämre i snön än vad 154" XM-summit gör.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Isf är dom en bit från Summit och Pro RMK.
Men jämför man BD mot Freeride Assault kanske den står sig i konkurrensen.

Hade också en FR -11 154" tidigare, och den gick betydligt sämre i snön än vad 154" XM-summit gör.
Jo nog ser det ut som XMen går bättre i snön än BDn, (har inte provkört någon XM än) men jämfört med -09 Assaulten jag hade innan Freeriden så går den som en dröm i snön.
Men som sagt, mot FR 154" är skillnaden liten.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
266
103
43
Vittangi
Jo nog ser det ut som XMen går bättre i snön än BDn, (har inte provkört någon XM än) men jämfört med -09 Assaulten jag hade innan Freeriden så går den som en dröm i snön.
Men som sagt, mot FR 154" är skillnaden liten.
Fast då kommer ju Freeride 146" och 154" i XM-chassie nu 2014 komplett med t-motion och flexedge-mattan och den bör därför inte vara så olik en Summit XM (frånsett förstärkningar, bredare fotsteg, bättre dämpare samt bredare spårvidd). Frågan är ju då hur Boondocker står sig mot en 2014 Freeride?
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Vad gäller vikten på Lynx kontra Ski-doo, så tror jag det är en gammal sanning att Lynx alltid är tyngre. I en artikel på sidan Sledtrax skriver dom att Lynx "torrvikt" alltid bara är torr på bensin, till skillnad från dom andra märkena som tömmer alla vätskor - vilket borde innebära 8-10 kg "fördel" för Lynx om man stirrar sig blind på torrviktssiffror.
Kollar man sen på BLS-testernas fulltankade vikter skiljer bara några kg mellan Rave och Mxz, och något år är Raven nått kilo lättare.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kan hålla med om att BD är mer jämförbar med freeride upp till -13.
dock upplevde jag t.o.m. 3700:an -13 otympligare än freeride 154" -11 trots att den är kortare !
Men dom är mer jämförbara än BD å Summit XM !
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
ska bli roligt o se hur BD 3700an går i snön den ska ju vara förbättrad mot -13 men den kommer ju inte att kunna mäta sig med pro rmk'n jag åkte i vintras..
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
skulle i sådant fall var mer jämförbar me bd 3900 än 3700, men håller ändå med, BD är enligt min mening fortfarande mer en crossover än lössnödräpare ;)
Men ska bli kul å se hur mycke bättre -14 är med uppdateringarna, men när ska dom bli lättare undrar jag ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
skulle i sådant fall var mer jämförbar me bd 3900 än 3700, men håller ändå med, BD är enligt min mening fortfarande mer en crossover än lössnödräpare ;)
Men ska bli kul å se hur mycke bättre -14 är med uppdateringarna, men när ska dom bli lättare undrar jag ?
Nu har jag inte brytt mej så hårt då jag inte skulle byta i år men vilka förändringar menar du? Har dom gjort om boggin?
.....För att byta plast har än inte lett till någon förändring i snögång vad jag vet. Och bytt plast och gjort om fotstegen är väl egentligen vad dom gjort till i år.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Jämföra skotermodeller från Olika märken går vell göra i övrigt skotersnack. De här är en tråd för lynx 2014.
Men dom jämför ju Lynx BD 2013 mot BD 2014 också? Borde ju vara godkänt, tycker jag i alla fall. Alltid spännande att läsa folks åsikter, även om man inte alltid delar åsikt.

Sledtrax gjorde en intressant artikel tidigare om nya Boondockern. Säkert funnits uppe nånstans tidigare, men vissa har säkert inte lagt märke till den.

http://www.sledtrax.se/articles/1213/members/2013-04-01_22_lynx/index.shtml
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Men dom jämför ju Lynx BD 2013 mot BD 2014 också? Borde ju vara godkänt, tycker jag i alla fall. Alltid spännande att läsa folks åsikter, även om man inte alltid delar åsikt.

Sledtrax gjorde en intressant artikel tidigare om nya Boondockern. Säkert funnits uppe nånstans tidigare, men vissa har säkert inte lagt märke till den.

http://www.sledtrax.se/articles/1213/members/2013-04-01_22_lynx/index.shtml
Jämföra BD 11,12,13 å 14 är vell ok. Tycker jag ser mest dom jämför summit, PRO rmk mot BD :)