Lynx 2014

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
266
103
43
Vittangi
bara jag som tycker dom är onödigt breda? stod på en maskin igår, och man kan lätt minska bredden med 3-5cm per sida
Nu så verkar det ju skett en del ändringar från de maskiner som visades upp i maj runt om i landet, men på de maskinerna så upplevde inte jag fotstegen som så väldigt breda. Åtminstone inte så att jag reagerade på det. På ski-doo freeride upplevde jag nog faktiskt fotstegen som bredare än på boondocker, kanske till och med lite för breda för min smak (får se hur det fungerar i praktiken när jag väl får min freeride 154"). Värt att ha i åtanke också är ju att jag (och de flesta som testade skulle jag tro) hade på sina vanliga skor som är väldigt smala och taniga jämfört med skoterskorna, så skoterskorna tar ju mer plats på fotbrädorna och därmed så behöver fotbrädorna vara bredare för att fungera bra med skoterskorna på.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Gör inte Lynx nått vilket jag inte vågar hoppas speciellt mycket på så sätter jag dit SnoPro grepplåtar. Kostar typ 250 för en sats.
Det är ju iaf större hål än förra vintern.
Troligtvis så har de utvärderat prototypens fotsteg som lite för veka för det är rejälare gods i de på produktionsmaskinerna.
Bredden är väl snarare en smaksak. Själv har jag väldigt breda skor, Klim GTX men jag hade garanterat klarat mig med bredden som är på tex RMK. Fram så har fotstegen ungefär samma bredd som på Freeride men de smalnar av mer ju längre bak de kommer och det gillar jag mycket mer än Freeride.
Så alltså med snopro greppplåtar monterade så tycker iaf jag att fotstegen är bättre än Freeriden. Synd bara att man ska behöva sätta borren i en ny maskin. Garanti och garanti... Finns väl inte direkt nått som skulle kunna hända med fotstegen som kan falla under nån garanti från tillverkaren iaf.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle


Bild från prototypen. Samma fotbrädor som skulle sitta på produktionsmodellerna enligt den info jag fick.
Tillräckligt med taggar?

Fick även förklaringen, som det även ser ut som på bilden.. att tydligen så är fotbrädan i sig med listen gjord i alluminium. Själva greppdelen, ramen är gjord i stål och nitad/skruvad i alluminiumen.

Stämmer detta bör vi inte behöva oroa oss för styrkan heller?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Konsumenttestade fotstegen idag och det är inga problem med hållbarheten för oss som hoppar "lagomt".Vill man hoppa mer så är väl RS förstärkningen något man kan använda.
Grepp löses genom skruvdubb :)
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
på den här bilden såg ju fotstegen klart bättre ut än som den första som las in på den olackade. Så ostabila ser dom inte ut att vara ändå :bigsmile:
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dom stora hålen i sig borde väl ge ett visst fäste också? Skulle ju ha varit värre om det bara var ett helt "täckt" fotsteg.
 

Blindhenke

Aktiv medlem
2 mar 2006
51
2
8
Västerbotten
Var och kände på en 3700 igår. Ha fotstegen blir halkiga...
Den får även samma dyna som xtrim...
800:an har dessa två smålampor fram som standard.
Lyftbågen bak är samma som på 39:an. Dvs måste byta, om drag ska monteras.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
Fotstegen är riktigt stabila, snudd på lika som gamla Freeriden/XRS och mycket styvare än på min -13 BoonDocker.
 

Marcus.N

Medlem
25 jan 2013
12
0
1
Finns två olika tillbehörs ledlampor,ett par som placeras under orginal lyset.
Och ett par som som ser ut som "huggtänder" och placeras längre ned,och det är dom som är standard på BD 800