Lynx 2014

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Ni som kör Boondocker!
Har ni problem med att era maskiner äter remmar???
När man läser på Ski doo trådar så verkar det vara väldigt många som har problem med att maskinerna äter remmar, främst freeride men även summit.
Det är ju samma rem, variatorer och motor som används så det borde ju vara samma problem, eller?

Har själv en 39 som idag har gått 24 mil och min rem ser som ny ut.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Ni som också kör BD ska nog ta och kolla spänningen på mattan då ni kört ungefär 12mil. Min har redan börjat rappa så spände den igår, kan lova att den var fan inte spänd! Antigen har ÅF inte spänt den nog eller så töjs den så pass mycket men det sistnämnda tror jag inte på eftersom den ska inte töjas så pass mycket att det nästan gick att dra av mattan från boggien...
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Min hängde nästan 10cm innan jag spände den.
Remmen ser ut som ny efter 33 mil. Samma på polarnas :)
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Antingen är finnarna noggrannare när dom monterar 800:an, med mindre toleranser på linjering, än canadensarna. Eller så är REX2 styvare. Kan inte komma på nåt annat?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det ingår i leveransservicen att kolla både spänning och linjering av mattan
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Om ski-doo har problem med remmar så har Lynx det också, det såldes väldigt många fler Summit än BD förra vintern, och det är ju långt ifrån alla summitägare som haft problem.
Vi diskuterade det igår i summittråden och det var en kille som körde 25mil på första remmen (problem??) när han sen fick en inkörd rem så höll den 75mil, en livslängdsökning på 300% troligtvis nästan bara beroende på inkörningen.
 

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Om ski-doo har problem med remmar så har Lynx det också, det såldes väldigt många fler Summit än BD förra vintern, och det är ju långt ifrån alla summitägare som haft problem.
Vi diskuterade det igår i summittråden och det var en kille som körde 25mil på första remmen (problem??) när han sen fick en inkörd rem så höll den 75mil, en livslängdsökning på 300% troligtvis nästan bara beroende på inkörningen.

Om det nu är som du skriver så borde väl Lynx ägare skriva om deras problem med remmar.
Är lite förvånad över att det inte gör det..
Men vist är det som du skriver att det såldes fler summit än BD förra vinter men detta år så har det sålts betydligt fler BD.
Ska bli intressant att följa utvecklingen under året....
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Om det nu är som du skriver så borde väl Lynx ägare skriva om deras problem med remmar.
Ja för alla Lynx ägare finns på detta forum... ;)
Sen hoppas jag oavsett Lynx eller Ski Doo att dom få med problem får det fixat på ett bra sätt. Jag har dock inga problem hittills :)
 

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
47 mil och remmen ser fin ut! inkörningen vart även klar igår, nu väntas bara service :) Riktigt nöjd än så länge!
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
är lite fundersam... nya fotstegen på boondocker, är inte dom ruskigt halkiga? har kollat på dom hos åf och det verkar ju endast finnas fäste på en liten del av dom jävligt märkligt.
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Jag vet inte hur ni kör men jag kan ju säga att jag har halkat av ett flertal gånger när man står lite längre bak så man får foten på kanten. Kanske mina skor som är kassa, men fotstegen skulle helt klart kunna förbättras på den fronten. Dock så vill ja tillägga att jag förmodligen inte kommer göra några förändringar för så stort problem tycker jag inte att det är.
 

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Jag har inte heller upplevt fotstegen som ett problem.
Snarare tvärt om riktigt bra... :) ingen snö som fastnar alls typ, ytterst lite kan fasta längst bak.
Om man jämför med andra maskiner(Summit, freeride, rmk) som varit med å åkt på samma ställen så har de betydligt mer snö som bygger..de få stå och skrapa av betydligt mer..
Och det har byggt is runt deras "piggar" de dagar det varit tö väder.
Har aldrig upplevt fotstegen som hala och inte heller ranka som upplever dem.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Rmk inte pro rmk
Förövrigt tycket jag att fotstegen är något hala ibland och iaf så fastnar det ganska lätt snö på tunnel sidorna på min 600 (olackad tunnel).
Annars är jag nöjd :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 

Wiker

Välkänd medlem
3 apr 2013
154
0
6
karlstad
och dessa steg som va sååå kassa, hmmm.

ja just de ja, det var ju innan nån ens hade provat dem. så var det, nu mins jag...
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
är det nyare maskiner som hängt på? tvivlar i så fall att det är någon stor skillnad, fotstegen är nämligen hyfsat lika varandra oavsett märke.
Var just bristen på "piggar" som gjorde mig lite skeptisk men har ju inte prövat en boondocker så jag litar på er som faktiskt varit ute med dom i fält :)
 

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Menar du på fullaste allvar att RMKns fotsteg bygger snö???
Nä det va inte så jag menade..
RMK har grymma fotsteg.. tillika de senaste årens summit/freeride.
Men om jag jämför med min BD 3900 så bygger det något mer kring "halkpiggarna" vid tö än vad det gör på min. Men ingen av dessa maskiner har problem med att det bygger snö.

Sorry om det blev otydligt!!