Lynx 2014

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Har nu kört 64 mil på min RE 800. Ligger som ett strykjärn efter leden, trots att jag kopplat bort krängningshämmaren, och är riktigt härlig igenom guppen. När det var kvar ca 10% av brake in kändes det som att mer effekt skruvades på. Nu är det bara för lite snö och för dåligt fäste för att kunna resa, de känn man. KYB-dämparna känns då riktigt bra än, däremot är det nog en illusion. Plocka av dom för en första renovering i veckan, verkar ju enligt bildbevis här på forat ytterst nödvändigt och pga en fjällresa, och upptäckte då att ena framdämparn redan läk olja...
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Ånej! Är det så ruttna dämpare i år!?! Har bara kört 26mil med min men den känns riktigt bra än och tycker ja märker mindre av inkörningen än på 12an ja hade -den fick ju iofs nya mjukvaror några gånger och man kanske har hittat rätt nu:) jag har 50procent kvar inkörningen, ca din inkörd runt 50mil jack?
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Ånej! Är det så ruttna dämpare i år!?! Har bara kört 26mil med min men den känns riktigt bra än och tycker ja märker mindre av inkörningen än på 12an ja hade -den fick ju iofs nya mjukvaror några gånger och man kanske har hittat rätt nu:) jag har 50procent kvar inkörningen, ca din inkörd runt 50mil jack?
Jag har ca 50% kvar och har bara kört 12 mil med min BD, beror väl helt på chauffören hur mycket man gasar och hur många timmar den har gått :)
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Inkörningen är 120L bensin. Kör man hårt blir de inte så många mil medans om man kör lungt kan de bli väldigt långt.
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Ja min inkörning var klar vid ca 52 mil, ca 2,3 l/mil = 119,6 liter, så det låter rätt!
Jamen KYB-dämparna verkar ju vara kass överhuvudtaget. Funkar sjukt bra när dom är fräsch men verkar inte vara det länge. Bara läsa min tråd om acceptans av hållbarheten, eller Askers om då han själv renoverar sina.
En kompis gade -12:a säckade ihop vid 75 mil. Jag tog upp det med åf idag då jag lämnade in dom, han lät i varje fall förstående på min irritation även om inte hade koll på det hela själv.

Vad jag tror ligger bakom:
1: Spara pengar på en billig olja
2: Spara pengar på att hasta igenom tillverkningen - luft blir kvar med oljan
3: Spara pengar genom att strunta i en riktig behandling av kolv/cylinder på dämparn
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.477
384
83
Malå/Adak
...........

Vad jag tror ligger bakom:
1: Spara pengar på en billig olja
2: Spara pengar på att hasta igenom tillverkningen - luft blir kvar med oljan
3: Spara pengar genom att strunta i en riktig behandling av kolv/cylinder på dämparn
Ja punkt 1 och 2 är då definitivt sanna! Särskillt 1.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Har en summit 146 inga rem problem varken med std eller 441 ramper,går dock bättre med 441,
hur tar sig boondocker upp ur snön,antar att de är betydligt bättre än rave 800 som går ruskigt djupt.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Har kört 28mil hittills, mestadels i djupsnö, och tycker fotstegen funkat mycket bra, inga problem med greppet, å jag slås gång på gång hur rena dom är från snö jämfört med min förra boondocker...
En sak jag dock kan störa mej lite på är att dom en gång så vita fina dekalerna på sidan av tunneln inte längre är helt vita, utan har blivit lite missfärgade, och framförallt att dom börjat släppa en del i nederkant... Men men, man kan väl inte få allt, och i det stora hela känns de ändå som en rätt världslig sak...
 

Grein

Medlem
15 sept 2013
18
0
1
Gällivare
4100 med mattan i backen. (inte uppallad)

Länken jag la ut förut funkar inte. Här är den nya:
http://www.youtube.com/watch?v=NIln5D5zTi0
Okej, då blir det nog att inhandla en sådan fjäder.
Har ju en RE 600 och den vill inte hålla varven uppe i djupsnö (48% på inkörningen kvar).
Den ställer väl om tändningen när det gått 80l (av 120l) bensin som då blir ca:34% kvar av inkörningen, kommer man märka av den effekten!?

Hur är det med TRA3:an måste man ta lös hela variatorn från axeln?

Med vänlig hälsning
Per