Triple Touring 600 -98 - Backväxel krångel

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Hej, har kört några mil nu med min Triple touring,
Och i lördags skårrade backen när jag skulle backa lite,
och glömde bort att kolla upp det, nu ikväll så gick den inte bakåt alls.
körde in den i garaget nu för att ta itu med eländet snarast,
vad kan man förvänta sej?
bytte olja ganska nyligen, men har glömt att kolla upp kedjespänningen.

Kan det var så enkelt att det bara behövs spännas?
Hur kan man igentligen kolla upp det här?
är väl svårt att få allt att rulla runt med locket på växellådan av?

Törs man åka med den om man ger attans i att lägga i backen, eller finns det risk att man blir ståendes någonstans då?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Kolla länkage så back växeln går i ordentligt ,skulle ta av locket ock kolla , du ser på engång om länkage står fel oxå på gaffeln innan för locket , om det är slitet på den , men det låter som pluncharna på stora drevet kan vara slitna och inte går i ordentligt .

Plocka ner coh kolla tycker jag , är snabbt gjort .
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Jo blir väl så, gick ju den långa vägen när jag skulle byta olja,
då jag missade att pluggen sitter i tunneln :whistle:
Gick ju ganska fort den gången...
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Törs man åka med den om man ger attans i att lägga i backen, eller finns det risk att man blir ståendes någonstans då?
Vet inte om jag orkar riva nu och vänta på delar,
Är det dumt att köra utan att backa?
Eller riskerar man att det blir värre ras om det ligger skrot i lådan?
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Då har jag rivit lite,
Har lite svårt för att se problemet då jag inte har enaning om hur backen funkar.
Förrutom att y klykan drar ut det nedre kugghjulet
Brickan som jag hängt upp på y-klykan låg i botten av lådan.
Kan ha ramlat bort när jag bytte olja tidigare genom att ta bort locket.
Visste inte att det fanns en plugg i tunneln då ;-)
Undrar vart den ska sitta då?



 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Den tunna brickan (shimset) skall sitta längst ut på axeln där dom två mindre dreven sitter tilllsamans.
Bli alltså mellan axeln och locket då du sätter i hop det (Part nr 19 ).

Om du tar en insex nyckel och tar lös axeln för de nedre dreven kan du ta lös det stora drevet och kontrollera så pluncharna där är hela och inte skadade ..

Det är den kollen du kan göra som brukar fallera på backen .
Kolla länken med bild så är det lättare att förstå

http://www.brownsleisureworld.com/PartImages/0732-509.png

Nötningan på klyckan ser inte farligt ut , ser ut som länkage står bra så den inte släpar i under drift .
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Den tunna brickan (shimset) skall sitta längst ut på axeln där dom två mindre dreven sitter tilllsamans.
Bli alltså mellan axeln och locket då du sätter i hop det (Part nr 19 ).

Om du tar en insex nyckel och tar lös axeln för de nedre dreven kan du ta lös det stora drevet och kontrollera så pluncharna där är hela och inte skadade ..

Det är den kollen du kan göra som brukar fallera på backen .
Kolla länken med bild så är det lättare att förstå

http://www.brownsleisureworld.com/PartImages/0732-509.png

Nötningan på klyckan ser inte farligt ut , ser ut som länkage står bra så den inte släpar i under drift .
Nu håller jag inte riktigt med.

De fjädrande pinnarna i inre nedre drevet används bara vid framväxel för att koppla ihop de nedre två dreven. Vi användning av backväxel kan du kasta bort dom helt och hållet.

Dom saker jag anser ska kollas.

1. Är alla lager hela. Som i att inget glappar eller ha tappat kulor och är helslut.
2. Kedjemothållet. I din första bild i närheten av det lite rödaktiga mittendrevet finns en inskruvad plåtbit som sitter i huset. Som ett upp och nervänt P.
Tryck bort kedjan från mellandrevet. Kolla att kedjan under inga omständigheter kan kugga ur mellandrevet. Det ska vara så trång att detta inte är möjligt mellan drevet och dett mothåll. Kedjespänningen är i princip orelevant så länge den inte är helt lös.

3. Drevet på mellan axel och yttre bottendrevet kuggar i varandra fint. Prova att dra ut nedre drevet.

När du ändå är där är det ingen dum ide att kolla pinnarna och framförallt att den fjäder som trycker inhop de nedre dreven har lite spänst i sig.
Dra isär nedre dreven och känn att dom fjädrar ihop hela vägen men lite tryck kvar. Kolla in mellan dreven när du drar isär pinnarna ska också var ute lika mycket. Dom sitter fjäderbelastade i inre drevet. Skador kommer oftast från att fjäderdelen blir skadad på insidan vi lagerproblem. Lite märken på toppen av pinnarna kan de lät bli om någon växlat oförsiktigt. Så det har raslat.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Nu håller jag inte riktigt med.

De fjädrande pinnarna i inre nedre drevet används bara vid framväxel för att koppla ihop de nedre två dreven. Vi användning av backväxel kan du kasta bort dom helt och hållet.

Dom saker jag anser ska kollas.

1. Är alla lager hela. Som i att inget glappar eller ha tappat kulor och är helslut.
2. Kedjemothållet. I din första bild i närheten av det lite rödaktiga mittendrevet finns en inskruvad plåtbit som sitter i huset. Som ett upp och nervänt P.
Tryck bort kedjan från mellandrevet. Kolla att kedjan under inga omständigheter kan kugga ur mellandrevet. Det ska vara så trång att detta inte är möjligt mellan drevet och dett mothåll. Kedjespänningen är i princip orelevant så länge den inte är helt lös.

3. Drevet på mellan axel och yttre bottendrevet kuggar i varandra fint. Prova att dra ut nedre drevet.

När du ändå är där är det ingen dum ide att kolla pinnarna och framförallt att den fjäder som trycker inhop de nedre dreven har lite spänst i sig.
Dra isär nedre dreven och känn att dom fjädrar ihop hela vägen men lite tryck kvar. Kolla in mellan dreven när du drar isär pinnarna ska också var ute lika mycket. Dom sitter fjäderbelastade i inre drevet. Skador kommer oftast från att fjäderdelen blir skadad på insidan vi lagerproblem. Lite märken på toppen av pinnarna kan de lät bli om någon växlat oförsiktigt. Så det har raslat.
Jag ska kolla lite bättre imorgon, men så här tycker jag nu

1. har inte känt att det skulle vara något lager fel

2. har inte testat

3. jag dom går i varandra, men det är ganska tungt att dra ut det
Kan det vara så att klykan inte drar ut det tillräckligt långt?

Är det så att när det yttre drevet är ut draget så fri kopplas det inre som kedjan går över
och då vänder drivningen?

Har ingen olja hemma, men måste det vara AC original, eller finns det någon annan som duger från tex. biltema?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det låter väl lovande.

Det är bra om det är lite motstånd när du ska dra isär dreven. Det är när de börjar gå isär med väldigt lite kraft.

Olja fungera med de flesta oljor som klarar lite tryck mellan ytor (drev - drev, drev-kedja). En vanlig bil AFT (transmission / bakaxel) olja är ett ok väl.

Det du vil testa med mothållet är om du försöker lyfta kedjan från mellanaxeldrevet ska inte kedja gå lyfta ut från drevet så pass mycket att det finns en chans att drevet kan kugga över. Den ska stypa i mothållert redan innan. (Detta går inte lösa med kedjespäningen.)
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Det du vil testa med mothållet är om du försöker lyfta kedjan från mellanaxeldrevet ska inte kedja gå lyfta ut från drevet så pass mycket att det finns en chans att drevet kan kugga över. Den ska stypa i mothållert redan innan. (Detta går inte lösa med kedjespäningen.)
så det kan vara så att kedjan kuggar över där när man lägger i backen?
låter lite som att det är det som händer i sånna fall,

är det den här som mothållet som du pratar om?

 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Glappet där är ca 3,5-4mm
När man vrider på drevet så reser sej och känns som att det inte behövs mycket till för att det ska kugga över.
Går det att justera eller är det till att köpa en ny?



Gav mej på att titta på kedjespänningen,
och gjorde troligtvis lite fel.
Vad jag har läst så ska man skruva in tills det är tight och backa tillbaks en bit.
så jag hittade inget att skruva in, och då öppnade jag locket och då var det någon fjäder som snodde till.
Hur ska man återställa det här nu då?

 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Glappet där är ca 3,5-4mm
När man vrider på drevet så reser sej och känns som att det inte behövs mycket till för att det ska kugga över.
Går det att justera eller är det till att köpa en ny?



Gav mej på att titta på kedjespänningen,
och gjorde troligtvis lite fel.
Vad jag har läst så ska man skruva in tills det är tight och backa tillbaks en bit.
så jag hittade inget att skruva in, och då öppnade jag locket och då var det någon fjäder som snodde till.
Hur ska man återställa det här nu då?

Okey, hittade i manualen att fjädern ska spännas med 20 varv,
så nu är det gjort,
men hur justerar man egentligen spännaren?
så som det är nu när jag har varit där och skruvat så är spännararen helt stum.

Och vad kan man göra åt Glappet som är ca 3,5-4mm
När man vrider på drevet så reser sej och känns som att det inte behövs mycket till för att det ska kugga över.
Går det att justera genom att bända ut så det blir tajtare går att böja ut nedersta delen så den reser sej tidigare mot ytter höljet eller är det till att köpa en ny?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Och vad kan man göra åt Glappet som är ca 3,5-4mm
När man vrider på drevet så reser sej och känns som att det inte behövs mycket till för att det ska kugga över.
Går det att justera genom att bända ut så det blir tajtare går att böja ut nedersta delen så den reser sej tidigare mot ytter höljet eller är det till att köpa en ny?
De är fullt möjligt att svetsa, popnit eller dylikt. Någon bit som mellanlägg mellan huset och själva mothållet. (1-2mm ?) Men låt mothållet vara den del som går mot kedjan det är bättre material i den. Du vill ju behålla visst glapp så kedjan går fritt vid framväxel.
Har själv svetsat dit en tunn plåt då det blev bytt utväxling och mellan axel till ett mindre drev.

En vild gissning... Det skulle inte kunna vara någon som gjort en kreativ lösning och lagt dit en bricka om du hade en över från växelhuset.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
De är fullt möjligt att svetsa, popnit eller dylikt. Någon bit som mellanlägg mellan huset och själva mothållet. (1-2mm ?) Men låt mothållet vara den del som går mot kedjan det är bättre material i den. Du vill ju behålla visst glapp så kedjan går fritt vid framväxel.
Har själv svetsat dit en tunn plåt då det blev bytt utväxling och mellan axel till ett mindre drev.

En vild gissning... Det skulle inte kunna vara någon som gjort en kreativ lösning och lagt dit en bricka om du hade en över från växelhuset.
Fin fint, då vet jag hur det ska fixas imorgon.

Men hur justerar man egentligen spänningen?
Den är ju stum just nu efter jag har varit och skruvat lite.
Har iallafall fixat fjädern 20 varv.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
2 frågor till:
Är det nr #33 som är klackarna som kopplar ihop dreven? och hur många ska man ha?
och #22 är klacken som jag behöver byta ut?
Tänkte att jag köper nytt, och byter dom där klackarna när jag ändå har rivit så här långt

 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. På den automatiska sträckaren finns en liten skruv på sidan. Öppna den och tryck in (ihop) sträckaren och skruva in den lilla skruven så att du låser sträckaren. Montera sedan alltihop och släpp sedan på den lilla skruven så sträcks kedjan automatiskt eller så kastar du den i soporna och sätter in en bult med låsmutter. När och om du gör det så skruvar du in skruven för hand tills det tar stopp sedan backar du ett 1/4 varv så har du en förträfflig kedjesträckning. Lycka till.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Den automatiska sträckaren får du nog skruva in med en liten insexnyckel för att få in den ordentligt och låsa den med skruven .

Men tycker om du kan få tag i en lång hel gängad bult med lås mjutter ,, gör som Svängen säger i stället , minst lika bra , om inte bättre och lättare att kolla korrekt spänning sedan .

Kolla så du har korrekt kedja gent i mot drevningen oxå , så kedjan inte är för lång , då kan du oxå få missljud i kedjehuset .
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Jag måste vara helt inkompetent
Fattar fortfarande inte hur detta ska gå till
Hoj. På den automatiska sträckaren finns en liten skruv på sidan. Öppna den och tryck in (ihop) sträckaren
Ja det skruven har jag koll på, men hur får man lös hela sträckaren?
eller duger det att trycka ihop den där den är monterad?
Är det den där fjädern som sitter under locket som blir uppspänd då?

och skruva in den lilla skruven så att du låser sträckaren. Montera sedan alltihop och släpp sedan på den lilla skruven så sträcks kedjan automatiskt eller så kastar du den i soporna och sätter in en bult med låsmutter. När och om du gör det så skruvar du in skruven för hand tills det tar stopp sedan backar du ett 1/4 varv så har du en förträfflig kedjesträckning. Lycka till.


Den automatiska sträckaren får du nog skruva in med en liten insexnyckel för att få in den ordentligt och låsa den med skruven .
Och vart hittar man den insex skurven?

Men tycker om du kan få tag i en lång hel gängad bult med lås mjutter ,, gör som Svängen säger i stället , minst lika bra , om inte bättre och lättare att kolla korrekt spänning sedan .
Vet ni vad det ska vara för längd/gänga på den skruven isånnafall?