sill och potatis. turbo swb projekt!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
hoppas det inte händer ett piss nästa år heller då jag sitter just nu och kollar på ezryde och timbersled boggies..... kommer aldrig ha råd att sälja denna maskin..

bygget står förbannat still, skotern står hos handlarn för garanti kolvbyte med restade kolvar.. får nya kolvar iaf men de ska ju köras in innan turbon också. :(

tog dock med mig pipan hem så den ska väll riktas.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
hur upplever du värmeutvecklingen under huven? funderar på lite fler ventilationer. och visst finns det bara två extra 12volt strömuttag? hur kopplade du in alla tåtar? förgrening med oljan till turbon separat?
 
Last edited:

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Okey, jag förstår hur du känner, jag ska ha kvar min tills den blir gammal nog att kvala in som angelskoter!

Det blir varmt under huven, men några vents löser detta, motorn utvecklar även den mer värme, inget som är något problem i snö, men om man Gud förbjude hamnar på led så skenar den iväg. (Lösning på detta är väl en utökad tunnelkylare eller någon sorts mc kylar lösning)

Det följde med en grenkontakt i mitt kit, men jag skulle nog rekomendera att du kopplar in dig vid säkringen vid variatorskyddet. På så vis slipper du ha huven på så fort du ska justera lite.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag har redan polaris ventkit längst ner på sidokåporna och swb har en extrakylare original men de blir nog lite till då det sällan skadar. man ska ju dra pulka någon vårdag också.....

ok, jag fick ingen förgrening med mig, men du har rätt i att de är skönt å kunna ha huven av.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag har redan polaris ventkit längst ner på sidokåporna och swb har en extrakylare original men de blir nog lite till då det sällan skadar. man ska ju dra pulka någon vårdag också.....

ok, jag fick ingen förgrening med mig, men du har rätt i att de är skönt å kunna ha huven av.
Extrakylare = lyckliga du
Polaris eller någon annan har större vents att sätta på sodokåpn upptill, sånt är nog att rekomendera på turbosidan.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ja min blev betydligt kallare Under huven när jag gjorde hål vid höger knäplast, sen ovanpå mätarhuset och i sidokåpan vid turbon. Men visst, det fuckar verkligen upp dekalerna :(
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
grisjäveln hade skurit på pto sidan... så nu är det ett jävla väntande på kolvar å cyllar..

Någon som mätt upp värmen från original pipans ull och värmeplåt jämnfört med en lindad pipa?

ska fixa lite bynglor på originalpipan och tänkte då även linda pipan istället för att sätta tillbaka värmeplåten.

Är det någon ide att åka bmp pipa eller spelar det ingen roll med turbo?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tråkigt att den skurit för dig! :/
Så kolvar/cyl är restade? Läge för att dra över kapellet och ta sig en sommarsup..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Det jag läst mig till om trimmpipor och turbo funkar det bra. Men en pipa som ger sämre bottendrag är ingen bra ide för då spolar turbon upp senare. Om pipan ger bra botten och mellanreg så är det bara tuta och köra.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jo, får nog bli en sommarsup men jag skulle gärna vilja ha turbon på plats innan sommarn...

Enligt uppgift så bygger bikemanpipan ganska mycket på mellanregistret jämnfört med original så bikemanpipan med avgasbandage borde ge tidigare spolning och bättre gassvar..
men frågan är om det är så liten marginell skillnad att det kan vara en bättre investering för körbarhetens skull att lägga pengarna på pcv med ställbar tändning och lcd display.

Jag har bägge piporna hemma men kan ju få några tusen pesetas för bmp pipan..
Kanske skulle göra ett ytterst ovetenskapligt test med original lindad/olindad och bikeman lindad/olindad. allt eftersom jag skriver så växer suget efter att prova. då allting man kan göra för förbättrat gassvar är intressant.

en bänkning med de olika piporna vore intressant..
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tror faktiskt hellre på en vettig kontrollbox som du är inne på.. De lilla register där pipan hinner vara med å påverka nånting kan du lika gärna justera med variatorerna eller en vettig mappning om du skaffar en pc5a. Det är iaf min teori :) linda isf org pipan å kör på den, å kräng bmpn till förmån för pc5an..
Bara å köra på, ska som sagt bli kul att se resultatet
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Tror faktiskt hellre på en vettig kontrollbox som du är inne på.. De lilla register där pipan hinner vara med å påverka nånting kan du lika gärna justera med variatorerna eller en vettig mappning om du skaffar en pc5a. Det är iaf min teori :) linda isf org pipan å kör på den, å kräng bmpn till förmån för pc5an..
Bara å köra på, ska som sagt bli kul att se resultatet
har gått och funderat under dagen och det slutar med originalpipan. skönt med lite uppbackning i ämnet.:)
bättre med lcd display till pcvn än bmp pipa. känns som att det är i slutskedet av justeringen allting kommer gå åt pipsvängen ändå. då jag är för snål(läs: hårt hålle hemma) för att köpa annan ecu tex vipec så all teknisk hjälp man kan få vid justering är nog den bästa investeringen...

ska rikta upp originalpipan och linda den ( märkbart snabbare uppspolning av turbon med lindad pipa?) blir åtminstone svalare och snyggare och bättre i teorin. ;)

trevligt att folk vill se ett resultat :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ursäkta att man är lite efter. Men kör man pcv som kontrollbox med Silber kitten? Har man nån separat box för Laddtryck då eller hur fasen funkar det?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det är bäst att åka på standard pipa, slp, bmp osv är lite tunnare i godset och brukar spricka när man åker turbo. Det finns en speciell pipa för turbo, men ger inte så mycket mer än en std. Den är bara i grövre mtr.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Har själv inte provat lindad vs olindad pipa, körde på å lindade min direkt, tänkte aldrig på att prova utan. Upplever att den faktiskt håller värmen inne bra, och tempen under huven är relativt ok. Fysikens lag gör ju att den värmen borde vara inne i röret och därmed göra sitt för turbospoolet :)
Men innan du lindar och gör klar pipan så svetsar du in en nippel mitt på pipan på lämpligt ställe, bromsrörsnippel, sen gör du en bit bromsrör du kan dra upp mot styret (å slang sista biten) till en mätare så du kan kika mottrycket i pipan den dagen du funderar på det.
När väl nippeln är på plats pluggar du bara hålet med en igensvetsad motsatt nippel när du inte vill ha extramätaren inkopplad. Skulle vara intressant å höra vad köpeskitten ligger på för mottryck :)

Silberkitten kommer väl med attitude industries bränslebox om jag hajja rätt, men den dosan är inget för finjusterarn känns de som. Pc5an lägger du soppa var 250:e rpm och över 10st trottelpositioner, har väl en ingång för laddtryck också så du lägger en mapp till för laddsoppan också, som jag förstått det.
Verkar riktigt sjysst den boxen, kommer nog uppgradera själv till en sån.. Tar lite längre tid att mappa kanske :)
Nån mer hemma på pc5an kanske kan korrigera och förklara bättre
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Så den har inbyggt mapsensor som känner av tryck? Eller köper man en lös mapsensor som man sen kopplar till Pcv boxen?