sill och potatis. turbo swb projekt!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
får ta och svetsa dit en nippel så att det finns. finns säkert någon 3000kr variant om man vill :)

såsom jag har förståt det hela med nya pcv pti så är turbotryck och temp integrerat i pcv´ns kabelhärva och med justerbar tändning på +/- 20 grader och det följer med en mapswitch.

separata fueltables per cylinder både på varv/tryck, temp och tändning.

verkar finnas oändligt mycket mer inställningsmöjligheter i jämnförelse med attitude boxen..

måånga fält att ändra siffror i men tror de kan va värt tjorvet i slutändan. jag har bara justerat pcv utifrån andras grundmappar så det lär bli spännande, men lär väll gå lära sig.. :)



http://www.powercommander.com/powercommander/Products/PowerCommanderV/powercommander_v.aspx

"The PTi version of the PCV gives you the ability to modify your fuel curve based off a pressure (boost) table and/or temperature table. The pressure table gives you 3D mapping capability based on boost vs RPM, while the temperature table gives you 2D mapping capability with up to 50 points of adjustment"
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Tror du läst lika fel som mig :)
Boxen med tändningskontrollen fanns inte till skotrarna, skickade ett mail till supporten förra veckan och frågade om just detta, pti va den box som gällde för turbo, men den kontrollerade bara soppan och hade mapsensor som sagt.
Fick iaf det som svar, tror den boxen som även har hand om tändningen bara finns till vissa motorcyklar än tyvärr.. Men att kunna justera tändningen på skotern vore ju rena drömmen, då skulle det gå att trolla en hel del :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Tror du läst lika fel som mig :)
Boxen med tändningskontrollen fanns inte till skotrarna, skickade ett mail till supporten förra veckan och frågade om just detta, pti va den box som gällde för turbo, men den kontrollerade bara soppan och hade mapsensor som sagt.
Fick iaf det som svar, tror den boxen som även har hand om tändningen bara finns till vissa motorcyklar än tyvärr.. Men att kunna justera tändningen på skotern vore ju rena drömmen, då skulle det gå att trolla en hel del :)
men bönna.!!! fan jag va stensäker på justerbar tändning... hade varit så jävla smutt med allt i samma box...

jag tror fortfarande att pcv pti är ljusår bättre än attitude..

bd timing key lät intressant. ska googla.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Fina med att justera tändning hade vart att köra 2-3grader högre än std i bottenregistret, för att sedan gå ned kanske 1-2grader under std i mellanregistret, för att sedan låta toppvarvet ligga kvar med std kurva, kanske tillåme +1 grad. Beror ju förståss på hur man anpassar toppen.
Boondockers retarder sänker bara stegvis, mailade även dom ifjol och frågade vid vilka varv den började sänka, tänkte ifall man kunde jiddra med en tändkil för att bibehålla botten, å sedan låta timing key sänka på varv.. Men dom visste(?) inte vid vilka varv den sänkte, fick svar därifrån att den sänkte gradvis i övre registret bara.. Inte mer vetenskapligt än så..
Beror på hur mycke du tänkte ladda, och vad du har för topp?
Den funkar ju säkert, men frågan är om den behövs :)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Hmm... Läste en tråd på Snowest igår där det snackades om Vipec PcV och alla andra boxar/turbokit mm. Då skrev Dynotechresearch om just möjligheten att justera tändning på den där pti boxen. Dom borde ju ha koll?? Aja, bara en notis
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag läste på snowwest och hittade detta.

http://www.snowestonline.com/forum/archive/index.php/t-321866.html

bland annat så framkommer det här att de har pcv med justerbar tändning till Arctic men skulle vilja ha det till polaris men inte haft tid. det var skrivet för några månader så det kan ju va fixat?

och det finns en pcv pti se med inbyggt i kabelhärvan till extra spridare nu.

MEN NU kommer vi till det roliga. silber ska börja sälja pcv pti se kitt med deras egna map i :) senare i säsongen. och pcv ska finnas som tillval på 2014 silber turbokitt. så jag ska nog vänta med att handla pcv tills senare.

silber skriver också att de tycker autotune funkar dåligt på 2t. och ska köra utan det.

här är en film på körning med en prototyp pcv pti se silber turbo. :) ingen justering men lite fint ljud iaf
http://www.youtube.com/watch?v=I0Fmg1DiT-M&feature=youtu.be
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Varför då inte kliva upp på den nya Bully Dog programvaru uppgraderingen direkt? Känns betydligt vettigare än en pcV..
du får gärna utveckla information om bullydog. verkar intressant. såg att silber hade en bild på en búllydog till sitt 2011-2014 kit. måste ha ny kommit ut? hittade dock inget annat än en bild på deras sida så jag slängde iväg ett mail till Justin med lite frågor.

på bullydogs hemsida vart jag bara förvirrad och sugen på en duramax diesel pickis uppställd nå råjävulskt. men det är en annan historia.. verkar inte va så vanligt på tvåtakt än så länge? eller är det bara jag om inte sett det förut?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Next Generation Silber Turbo Pro RMK Kits

--------------------------------------------------------------------------------

We have been spending countless hours developing our new 2013- 2014 Pro rmk turbo kits. We are excited to annouce we will be using the new Bully Dog tuner with the kits, and kPa Ceramic Ballbearing Turbochargers.

We have developed turbo mapping into the stock ECU, this allows your sled to function 100% like a stock snowmobile with the extra power of the turbo kit. Silber turbos is the only manufacturer to have this system working on a turbocharged Pro rmk.

Silber Turobs has been working on this setup all season and have waiting to release to the public until now. Unlike others that just recently got the chance to view the Product, we have 100's of testing hours with this new setup. We have a production map done and ready for the turbo kits.

We are confident this turbo setup will set the bar in Pro rmk Turbo History.

Please take the time to watch our video that will explain more about the new turbo kits. We will be doing a limited number of turbo kits this season if you are thinking about turboing your Pro RMK contact one of our Dealers today.

Also stay tuned for more videos and pictures. Please feel free to contact us at Silber Turbos or anyone at Nextlevel Powersports with any questions or concerns you may have regarding this new turbo kit.

http://www.youtube.com/watch?v=keg55...ature=youtu.be
__________________
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Stämmer bra, fick bekräftat idag att pcv kommer med justerbar tändning nästa år.. Men de sa dom inge om supporten..
Va in på oktan och fick titta lite på deras mapp till kompressor m8an, och det finns ju en hel del kolumner att fylla i :)
Som sagt varje 250:e varv och 10st trottelpositioner till alla varv, så det ser lovande ut. Och när man faktiskt kunde justera tändning å nu sen så blir det ju riktigt mumma :)
Så en sånt system bör du rikta in dig på, kommer att göra gott åt polarisen din :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kan direkt säga att ALLA pcV, Dobeck Boondocker osv boxar är SKIT jämte mot att åka med ett flashat originalstyrdon. Så som du gör med Bully Dog sakerna som blir standard med Silber nu mer. För den arbetar med ALLA parametrar som en standard gör, tex barometer, knacksensor, tps, pipsensor, tändning osv. Så att åker du omkring och den känner en spikning så backa den tändningen lite så den inte rasar. Om den känner av mager gång / fet gång ändrar den bränslet osv. Det innebär också att man kan åka med en TCV och styra trycket elektroniskt, så du alltid har samma totaltryck = samma effekt oavsett höjd över havet. Det innebär även att variatorerna alltid växlar exakt rätt utan en massa skruvande.

I min mening så är det nog den bästa investering man kan göra till sin PRO turbo.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
fick detta svaret av silber.

"Hello degen,

The bullydog tuner will be released soon, we are doing upgrade kits for the older 11 and 12 turbo kits.

The tuner reprograms the stock ecu, it will work just like a stock snowmobile. There is no tuning to do.

We are working on pricing now.

Thanks
Justin"

väntar med spänning på priset :) borde va billigare än vipec?

no tuning to do made my day ;)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
slänger in en bild på en dekal jag tillägnats signaturen "brap" här på forumet...:eyebrows: :evil:

samma box "bullydog GT" som silber använder kostar 469dollar (med reservation om att det lika gärna kan va en annan :S)

så med silbers kabelhärva och mjukvara så lär den bli lite dyrare.. men pcv med autotune och lcd display kostar ju nästan 10k tillsammans också.
skulle va schyst om man kunde hamna på 7-8k. men de återstår att se, verkade ju somsagt att de inte va så långt bort med prissättningen...
 

Attachments

Last edited:

Brap

Medlem
12 feb 2011
26
0
1
Flarken
Aja. får väll se va som händer... Synd du aldrig får chansen att äns pröva. ;)
slänger in en bild på en dekal jag tillägnats signaturen "brap" här på forumet...:eyebrows: :evil:

samma box "bullydog GT" som silber använder kostar 469dollar (med reservation om att det lika gärna kan va en annan :S)

så med silbers kabelhärva och mjukvara så lär den bli lite dyrare.. men pcv med autotune och lcd display kostar ju nästan 10k tillsammans också.
skulle va schyst om man kunde hamna på 7-8k. men de återstår att se, verkade ju somsagt att de inte va så långt bort med prissättningen...
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
slänger in en bild på en dekal jag tillägnats signaturen "brap" här på forumet...:eyebrows: :evil:

samma box "bullydog GT" som silber använder kostar 469dollar (med reservation om att det lika gärna kan va en annan :S)

så med silbers kabelhärva och mjukvara så lär den bli lite dyrare.. men pcv med autotune och lcd display kostar ju nästan 10k tillsammans också.
skulle va schyst om man kunde hamna på 7-8k. men de återstår att se, verkade ju somsagt att de inte va så långt bort med prissättningen...
Ja det vore jävligt fint med något som betedde sig som original systemet
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
vem fan säljer Challenger extreme 2,5 146" till bra pris? tex postorder. har googlat ihjäl mig snart.... de som säljer de längre borde kúnna ta hem en kortare men är ju som smidigt om de bara är att klicka i hur många man ska ha...

har övergett peak bytet då de inte verkar hålla... CH är ju ett säkert kort om inte annat.

verkar som att bullydog tunern kommer sluta runt 1000$
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
nu har jag ÄNTLIGEN! fått hämta hem skotern. cyllar, kolvar och spridare är bytt. men de får inte till tomgången på verkstan.. går ibland på tomgång och ibland inte. ska se över spjällhus/tps efter säsongen. nu vill jag köra in fanskapet.

Har fått ihop 15mil på tre dagar, om ledkörning inte hade varit så förbannat tråkigt så kanske de skulle gå fortare att köra in den.. fick dock åka släpvagn hem idag då centerdämparn lossnade och knäckte övre infästningen. har inte plockat isär de än men hoppas att inte kolvstången blivit krokig. bulten har troligtvis rallat upp. och JA det är sista gången jag använder biltemas "loctite".

hoppas hinna göra lite i veckan iaf.
ska även skicka iväg framvagnen till en kille som ska göra smalare framvagnar som passar på swb utan att behöva byta spindelleder, korta av dämpare mm.