Less på kritik om friåkning

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ta inte så lätt på problemet, detta är ett stort hot mot skoterkörning i Sverige, såväl i fjällmiljö som på privat mark.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Varför han ser ut som han ser ut, finns det kanske anledning till, om han förlorar inkomst på att det körs på aktiv åkermark!
Självklart har han rätt att se förbannad ut om han förlorar inkomst eller att han får planera om våranna pga av skoterkörning.
jag kanske inte ska uttala mig egentligen då jag inte vet mer än vad som stod i artikeln, man vet ju inte om hans lägda är dränerad eller att skotrarna pistar hela så att snön ligger kvar till midsommar heller. men jag får känslan av att det är skillnad på markägare till markägare vid samma åverkan på en lägda...

vissa slår huvet i väggen efter minsta lilla skoterspår, trots att när sommarn kommer så syns ingen skillnad..
jag är uppväxt bondpojk å vi pistade varenda liten m2 på lägderna runt gården och inte uppstod det några problem då... men det kan bero på så många olika faktorer så det är svårt att säga.
Tex han kanske måste vänta en vecka extra med den berörda marken men har han mer mark att bruka så kan han ta den sist? ser man det inte som ett problem från början så blir det inte ett så stort problem i slutet heller.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Luleå 130316:
Senast idag var det två idioter på skoter som korsade isvägen mitt framför ett äldre par med hund. Jag stod med skotern och väntade på att de skulle få passera i lugn och ro. Bakifrån kom dessa och bara blåste över någon meter framför hunden.

En ny Polaris och en RX1, det är noterat. Bra jobbat för antiskoterlobbyn... Sedan var det lätt tiotalet andra skoterförare som skulle köra 100 knyck 25 meter från flanörerna på isvägen. Osv osv

Fattar ni inte vad konsekvenserna blir?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Luleå 130316:
Senast idag var det två idioter på skoter som korsade isvägen mitt framför ett äldre par med hund. Jag stod med skotern och väntade på att de skulle få passera i lugn och ro. Bakifrån kom dessa och bara blåste över någon meter framför hunden.

En ny Polaris och en RX1, det är noterat. Bra jobbat för antiskoterlobbyn... Sedan var det lätt tiotalet andra skoterförare som skulle köra 100 knyck 25 meter från flanörerna på isvägen. Osv osv

Fattar ni inte vad konsekvenserna blir?
Isvägen är det den plogade isbanan för gående och skridskor inne i Luleåstad?

hursomhelst onödigt.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Blev en till yta med förbud i Åre...
Förstår dom som sätter förbuden dock. Dom som kör på ett hygge där det är planterat måste ju vara dum i huvudet, vad f*an är det bra för, blir tokförbannad på sådana dumskallar!:mad2:

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ge myndigheter rätt att beslagta och förverka trimmade maskiner. (För vem behöver egentligen 250-300+ hästar annat än på tävling, handen på hjärtat)? Beslagtagna maskiner återställs av utsedda och akrediterade verkstäder, säljes sedan på auktion av ex.vis KVD. Överskott till kontroller.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Man borde väl få h hur mycket effekt mm vill? Effekt är väl mig veterligen inte per automatik hög hastighet?!

Beslagta trimmade skotrar, du måste ju ha tappat det totalt!

Hur många hk har din bil? Över 50? Det behövs inte för att uppnå lagstadgad hastighet! Staten borde ta din bil och sälja den. #rödstrumpa

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det gör de om den inte uppfyller reglerna, är besiktad samt avviker från helbilsgodkännandet. Följer du inte trafikreglerna blir det böter eller fängelse.

Det skulle faktiskt behövas ibland även när det gäller snöskotrar - oavsett effekt.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Blev en till yta med förbud i Åre...
Förstår dom som sätter förbuden dock. Dom som kör på ett hygge där det är planterat måste ju vara dum i huvudet, vad f*an är det bra för, blir tokförbannad på sådana dumskallar!:mad2:
Det problemet kommer man aldrig ifrån med förbud. Att köra på ett planterat hygge är redan förbjudet, För nästan alla... Enligt min erfarenhet så är det just den gruppen som inte behöver förhålla sig till den regeln som kör över hyggen, gärna flera skotrar i bredd.

Nästa problem med förbuden i åre är att nu finns det ingenstans kvar att köra på och då försvinner per automatik respekten för förbudsområden.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Vore kanske bra om de bytte ut skylten han håller i till en med lite rundare form om han vill att de ska hålla sig på leden.....LOL
Varför då? Vet du vad en skylt med blå bakgrund och vit bård betyder? Påbjuden skoterled = du måste hålla dig på leden.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag envisas fortfarande med att tro att det finns en och annan som inte tänker på att det är planterat, visste dom om det innan dom åkte ut på planteringen så skulle nog många avstå. Visst är det förarens skyldighet osv... men alla vet väl tex hur lätt det är att tänka på nått annat efter vägen och helt plötsligt kör man 110 istället för 90, glömmer högerregeln, glömmer använda blinkers tex....

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag envisas fortfarande med att tro att det finns en och annan som inte tänker på att det är planterat, visste dom om det innan dom åkte ut på planteringen så skulle nog många avstå. Visst är det förarens skyldighet osv... men alla vet väl tex hur lätt det är att tänka på nått annat efter vägen och helt plötsligt kör man 110 istället för 90, glömmer högerregeln, glömmer använda blinkers tex....
Klart att många snöskoteråkare säkert inte tänker på det, men konsekvensen för markägaren är precis likadan och kritiken mot ALLA snöskoteråkare är tyvärr också precis likadan.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Om man inte ser att det är ett hygge så måste man vara blind.
Är det 5 hektar mitt i skogen och stubbar sticker upp, samt att det är djupa diken från när dom markberrede planteringen så ska man nog undvika att köra sönt varenda lilla kvadratmeter.
Men tydligen så tycker vissa att det är skitfränt att köra där och bryr sig inte ett skit om att det kostar skogsägarna pengar.

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Jo men det vore kanske mer jämförbart med att dra in med ett gäng fyrhjulingar på en ny sådd och harvad åker.

På dom flesta hyggen jag sett tillplattade så syns planten, men man skiter helt enkelt i det.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Varför då? Vet du vad en skylt med blå bakgrund och vit bård betyder? Påbjuden skoterled = du måste hålla dig på leden.
Jo jag vet, men den ska lik förbannat vara rund för att inte förvilla vilket var det jag ville komma till.

De ska se ut enligt länken nedan, sedan att de finns skylttillverkare som lik förbannat gör felaktiga skyltar är trist.
http://www.snoskoterradet.se/skotervett-regler/

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Man borde väl få h hur mycket effekt mm vill? Effekt är väl mig veterligen inte per automatik hög hastighet?!

Beslagta trimmade skotrar, du måste ju ha tappat det totalt!

Hur många hk har din bil? Över 50? Det behövs inte för att uppnå lagstadgad hastighet! Staten borde ta din bil och sälja den. #rödstrumpa
Nej, man FÅR inte ha hur hög effekt man vill i skotern. Avviker effekten från typgodkännandet, trimmad, är den olaglig. Det gäller f.ö alla motorfordon.
Ertappat fordon beläggs med registreringsbesiktning, dock gäller för mopeder att trimdelar förverkas, har jag för mig.

I många länder är det betydligt tuffare tag med avvikande eller ex.vis oskattade, oförsäkrade fordon. Kolla bara hur det är i GB.

Och "rödstrumpa" kommenterar jag inte. Vet du ens vad det är?

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag tror tonix menar att problemet med tex körning på fel ställe eller buskörning bland folk inte har något med effekten att göra.. Visst det är olagligt men knappast problemet som påvisas i denhär tråden..