Less på kritik om friåkning

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Trist att läsa om alla dom skador och förstörelse som skoteråkningen åsamkar skogsägare och bönder. Idag var det 2 helsidor i Piteåtidningen om detta.
Jag tror precis som "Lynxfun" att detta faktiskt är största hotet mot friåkningen.

I tider där Allemannsrätten ifråga sätts alltmer av markägare, så tar man ju givetvis även chansen att försöka få begränsningar i den fria färdselrätten med snöskoter, även om den rätt använd inte förorsakar skador på natur och fauna. Synd att det finns självdestruktiva skoteråkare, som inte har insett detta.

Kan bara också hålla med om att göra större förbudsområden i fjällen, inte är lösningen på buskörningen där, för det körs ändå mer i förbudsområden ju större dom blir. Vilket man sätt och vis kan förstå, då man inte kan förstöra mark och moras på samma sätt, som i skogslandet.
Bortsett från renskötseln, så är det istället dom sk. "Apelsinskalarna" som man stör, och det är ju det som är den springande punkten, vem har mer rätt, eller mest rätt, att vara i fjällen, det motoriserade friluftslivet, eller dom som vill ha tystnaden, tyvärr så det den sistnämnda gruppen som har lättare att få fram sina argument, vilket många gånger innebär krav på större förbudsområden, lite av moment 22 råder!!

Men man kan samtidigt skönja en viss förståelse från beslutsfattarna, ivrigt påhejade av kommunpolitiker och lokala näringsidkare, som visar på att skoterturismen betyder så mycket mer för sysselsättningen i fjällregionerna, än vad dom personer som bara vill uppleva den totala tystnaden ger.

Därför känns det i dagsläget, som att det största hotet mot friåkningen faktiskt kommer av att man kör sönder annans egendom, i form av plant och grödor, i kust och inland!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag gillar naiviteten i den här tråden.

Skoteråkare kör i förbudsområden. Punkt slut, det finns inget att göra åt det och det är nästan lika exakt som en naturlag.

Vare sig det är i Norge, hyggen och planteringar, nationalparker eller andra generella skoterförbudsområden. Någon kommer att köra skoter där.
Och med det menar du att beteendena är en naturlig utveckling av det mänskliga beteendet vars konsekvenser i form av pålagor och restriktioner vi som sköter oss lugnt och stilla ska acceptera.

Tja det kan man ju göra, polisen skiter ju numer fullständigt i de flesta vardagsbrott så de kanske har insett att vad viss procent av den primata populationen gör är helt naturligt och inget att göra åt!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Och med det menar du att beteendena är en naturlig utveckling av det mänskliga beteendet vars konsekvenser i form av pålagor och restriktioner vi som sköter oss lugnt och stilla ska acceptera.

Tja det kan man ju göra, polisen skiter ju numer fullständigt i de flesta vardagsbrott så de kanske har insett att vad viss procent av den primata populationen gör är helt naturligt och inget att göra åt!
Du formulerade första stycket som en fråga men missade frågetecken, jag tolkar det i alla fall som en fråga och tänker besvara dig likaledes.

Det är tyvärr så människan fungerar. En liknelse är vapen, kriminella får tag i och använder vapen och myndigheterna tar den lätta utvägen - att reglera och försvåra för de legitima vapenägarna.
Skoteråkarna agerar helt rationellt, obefintlig risk att bli tagen och några timmars nöje. Sen att några andra som bryr sig om regler får det svårare påverkar inte, de bryr sig ju ändå inte om regler så en åtstramning gör ju ändå ingen skillnad.

Se det som miljöombyte. När man byter miljö så uppfattar man alltid att den nya miljön saknar lagar och regler. Oavsett om man gör en Thailandsresa, byter jobb eller åker upp till fjälls.
Varför är Thailandsresor populära?
Ja Thailand har ganska hårda straff men de saknar lagstiftning för cykelhjälmar. Det gör att Thailand upplevs friare, tillsammans med kostnadsläget misstänker jag att det är anledningen till att så många reser dit.
När du byter jobb tar det oftast några månader innan du är helt införstådd med alla informella regler och normer på den nya arbetsplatsen.
När du åker upp till fjälls så ser du stora öppna vidder med få människor och inga poliser. Du får en illusion av frihet och frikopplande från vardagens måsten och eftersom att du inte ser några poliser så väger lagens bokstav inte lika tungt. Det brukar ändras efter en tid då den nya miljön normaliseras, något man ser på dem som har husvagnar hela vintrar på campingarna.

Angående polisen så har Sverige västvärldens sämsta poliskår. Det är verkligen new public manegement taget till en ny nivå. Det är internt inom polisen legio att slentrianavskriva villainbrott med "inga spaningsresultat", avskrivna brott räknas som uppklarade och därför har antalet uppklarade brott ökat kraftigt de senaste åren och antalet anmälda brott som leder till åtal minskat. Det är myspys det.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Förstår dock inte resonemanget med att om det är problem med "skoterbuset på fjället" så gör man yttligare ett förbudsområde. Pratade med en ledvärd i Åre i Påsk och han tyckte att göra Renfjället till ett förbudsområde var helt förkastligt och flyttade bara problemet att folk körde på Hyggen och dylikt där dom förstör mer men syns mindre -ett kalfjäll förstörs inte direkt av att man åker skoter där.
Sen om man kollar på alla förbudsområden så är ju i princip hela Jämtlandsfjällen ett enda förbudsområde. Bättre hade då varit om vissa fjällområden där normalt inte "apelsinskalare" når varit öppna för friåkning så hade nog vi seriösa friåkare hållit till där och inte stört en massa folk.
Jag tror att det är läge för snöskoterrådet att tänka "utanför boxen" så kan man nog få bukt på detta problem.
Friåkningsintresset finns uppenbarligen och blir bara större och det löser man inte med fler förbud. Sen att bygga skidbackar med liftsystem kors och tvärs över kalfjället är tydligen helt OK av någon anledning och det är ju ingen vacker syn varken vinter- eller sommartid...

//
detta borde du skriva som kommentar till artikeln på ÖP:s hemsida.

ja, jag har själv varit in o kommenterat, får se om det går igenom filtret ;)

alla som skriver här borde kommentera men tänk på vad ni skriver, lite annat folk som läser där än härinne så håll er till sakliga argument :)

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Du formulerade första stycket som en fråga men missade frågetecken, jag tolkar det i alla fall som en fråga och tänker besvara dig likaledes.
Ber om ursäkt, språkhanteraren var inte påslagen i ottan, kommer inte ihåg om det skulle vart ! eller ? men du fann dig i alla fall:blink1:

Visst kan de fria vidderna förvrida den bäste till både det ena och det andra, dock borde skog, hyggen och planteringar inte direkt stimulera till samma missuppfattning av befintligt regelverk.
Det är ju bevisligen är förbjudet att köra i t ex planteringar och på åkermark.

Jag är fortfarande övertygad om att "hut går hem" dvs att med rätt information via rätta kanaler nå ut till de flesta, huvuddelen tar reson.

Hade en setter en gång i tiden som ville flyga fritt i fjällvärlden men funkade utmärkt i skogslandet.
Till slut vart det aktiv övertalning med elhalsband, första gångerna tittande hunden förvånat på en men efter 4-5 rejäla stötar insåg han att fågel reser man på kommando även i fjällvärlden.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hej hopp galopp. Riksgränsen förra helgen... sjukt med puder överallt! Jag skottar vagnplatsen och vad hör/ser jag. En dåre med pipa som trashar de fina kullarna ovan E-10 i höjd med fjällanläggningen och utsikten från vandrarhemmet. Jag snear mest pga avundsjuka för jag har sneglat på kullarna men är vuxen nog att fatta att det är just här appelsinskalarna hänger.. åker och snackar med snubben, trevlig kille som bara inte kunde låta bli.. han fattade vinken..
Samma hände idag.. fyra norrmän på samma sluttningar men med 20talet utlänska turister som missnöjd publik.. stoppade snubbarna å frågade om do verkligen ville att vi skulle få samma regelverk som hemma i Norge.... jag stoppade dem 2meter från informations skylten som informerar om skoterförbudet som gäller i området...
För varja år utökas förbudsområdet runt fjällanläggningen.. helt rätt men nu får det fan räcka.. jag uppmanar alla att bita sej i läppen... det tar inte många minuter att köra utom hör/synhåll för appelsinskalarna.. jo. Normännen var även de hyvens snubbar so. Bara inte kunde låta bli....

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Bra jobbat krille! Och det var underbart i gränsen förra veckan, helt onödigt att köra var det inte uppskattas...

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Hej hopp galopp. Riksgränsen förra helgen... sjukt med puder överallt! Jag skottar vagnplatsen och vad hör/ser jag. En dåre med pipa som trashar de fina kullarna ovan E-10 i höjd med fjällanläggningen och utsikten från vandrarhemmet. Jag snear mest pga avundsjuka för jag har sneglat på kullarna men är vuxen nog att fatta att det är just här appelsinskalarna hänger.. åker och snackar med snubben, trevlig kille som bara inte kunde låta bli.. han fattade vinken..
Samma hände idag.. fyra norrmän på samma sluttningar men med 20talet utlänska turister som missnöjd publik.. stoppade snubbarna å frågade om do verkligen ville att vi skulle få samma regelverk som hemma i Norge.... jag stoppade dem 2meter från informations skylten som informerar om skoterförbudet som gäller i området...
För varja år utökas förbudsområdet runt fjällanläggningen.. helt rätt men nu får det fan räcka.. jag uppmanar alla att bita sej i läppen... det tar inte många minuter att köra utom hör/synhåll för appelsinskalarna.. jo. Normännen var även de hyvens snubbar so. Bara inte kunde låta bli....
Helt underbart agerat av dig. Jag önskar att fler av oss kommer på missdådare. Stannar dom inte, så slit upp mobilen och filma/fota, försök ta regnummer och anmäl fanskapen till polisen.

Från Falu Kuriren/DT 2013-04-12:

Många överträdelser med snöskotrar i fjällreservaten
Sälenfjällen

Det är uppenbarligen dålig disciplin bland en del snöskoterförare i fjällen. Länsstyrelsens åtalsanmäler drygt tiotalet överträdelser mot skoterförbud inom reservatsområden i Transtrandsfjälllen, Sälen, och Fulufjället.

Att döma av anmälningarna och iakttagelser i fjällområdet verkar det som en del skoteråkare ser någon sorts merit i att överträda gällande förbud.

De anmälda överträdelserna har i huvudsak skett under mars.

Ur länsstyrelsens anmälningar till riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål kan man läsa:

Norra Transtrandsfjällens naturreservat förbudsområde:

Spår från tre skotrar som kört från Närfjällsstugan 3,5 kilometer västerut till en ravin där skotrarna, som det får tolkas, har nöjeskört.

Spår från skoter som kört norrut från Källfjällstugan och gjort en vid sväng på ca 4 km in i reservatet mot Öjskogsfjällets sluttning innan den vänt tillbaka till fäboden.

Spår från nöjesåkning i ravinen vid Närfjällsstugan samt omfattande överträdelser med många skoterspår utanför skoterled.

Skoterkörning utanför led vid Granfjällssätern.

Nöjeskörning i branterna vid Kruggbäckdalen och ravinen öster om Närfjällsstugan.

Spår efter nöjeskörning upp i branter och över bäck i Kruggbäckdalen och på Stornärfjällets östsida.

Skoterspår utanför led i branten norr om Östra Granfjället.

Skoterspår utanför skoterled från Närfjällsstugan och mot Saldalskojan vidare mot Närsjön.

Skarsåsfjällens naturreservat:

Spår från skoter som kört i ravinen vid Lilldalsstugan, väster om Näsfjället.

Skoterkörning utanför led i granskogen vid Mellanfjället och Lilldalsstugan.

Skoter med två personer kom i hög fart in i reservatet, avvek från skoterleden och körde uppför branten i ravinen vid Lilldalen.

Någon har dragit skidspår med snöskoter norr om Näsfjället, inne i reservatet.

Fulufjällets nationalpark:

Skoteråkning fram och förbi Björnholmsstugan, spåret hårt och tydligen använt ett flertal gånger.

Hälla naturreservat:

Gammalt hårt spår, liknade en skoterled, genom hela reservatet från norr till söder, samt spår efter skotrar som varit fram till Hälla gård.
Trevlig reklam för skoteråkarna! :mad2: Man önskar att länsstyrelsens personal någon gång ertappade ett gäng på bar gärning. = Beslag av skotrarna enligt lag. (Enligt miljöbalkens 26 kap 23 §)

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jajo.. Känns som man får bättre gehör om man föra en vettig dialog som vid dessa två tillfällen...
Ingen av oss skoterförare har någon vinning av polisanmälan..

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
som "friåkare" (inte ofta i fjällen) men när man är och kör på ett ökänt ställe som man såklart inte varit på så är de inte uppenbart att man vet just den ortens regler, finns oftast inge sånna "upprintade" på ett papper någonstans. tex jag va ute och körde med en kompis, lekte på åkanter lite och for upp på en holme där de tydligen fanns rådjur som vi varken såg spår efter och vi såg inga djur heller. men då körde vi ner från holmen och fortsatte leka efter kanten, tillslut körde min kompis fast och vi satt där och pratade en stund. sen ser vi en skoter som håller järnet mot holmen (de syntes att han letade efter oss) sedan vänder han vid kanten på holmen och ser oss stå på andra sidan ävlen för att kompisen satt fast. han håller full mutter emot oss och när han väl kommer fram är han väldigt förbannad och "hyter" mot oss 2 som inte kan förstå vad vi gjort fel. (vi försökte aldrig fly heller) då säger han att de finns rådjur på holmen som han utfodrar och att han vill att vi ska dra åt helvete och att vi är dumma i huvudet osv. rabblade upp en massa svordommar. vad jag vill komma till är att de känns som att jag inte respekterar folk som håller på så jämtemot folk som säger tex: kan ni vara snälla att sluta köra skoter här för att de finns rådjur på holmen. då förstår man och man ber om ursäkt och hittar ett nytt ställe. eller är de bara jag som tycker så?:)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Helt rätt.

Jag har blivit och kommer att bli tillrättavisad i trafiken och övriga ställen där jag framför fordon.

Kan ganska enkelt säga att de som bara skriker, hyttar och gormar inte får min respekt.
Finns vettiga personer också som pratar lugnt och sansat med en och då är jag villig att lyssna.

Överlag _jävligt_ trött på dessa hobbypoliser

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Helt rätt.

Jag har blivit och kommer att bli tillrättavisad i trafiken och övriga ställen där jag framför fordon.

Kan ganska enkelt säga att de som bara skriker, hyttar och gormar inte får min respekt.
Finns vettiga personer också som pratar lugnt och sansat med en och då är jag villig att lyssna.

Överlag _jävligt_ trött på dessa hobbypoliser
Hobbypolis.. Jag tar åt mej av det... men som sagt så för jag en dialog som snubbarna fattar! Jag snear å på gamla pensionärer som försöker intala mej att jag just slaktat en plantering för 50kr plantan när man kört i den tätaste granskog man någonsi sett....

Men jag är å jävligt less på glin med attitydsproblem,... varför måste man alltid svara med samma ton om någon är slut i bulan??
som i exeplet jag tog upp med plantage gubben. Efter 5minuter med spya hade han ändrat ton och var nästan trevlig när ha for...
I mitt fall då jag leker hobbypolis så värnar jag om vår frihet att köra skoter.. jag har kört i gränsen sen 1989 och ser att inskränkninfarna på vår frihet förvärras år från år.. jag är inte heller guds bästa barn vad gäller laglydighet... men väljer mina snedsteg så att det inte drabbar andra i så stor utsträckning...

skidooeverest500

Välkänd medlem
26 sept 2009
318
3
16
28
rusksele
Hobbypolis.. Jag tar åt mej av det... men som sagt så för jag en dialog som snubbarna fattar! Jag snear å på gamla pensionärer som försöker intala mej att jag just slaktat en plantering för 50kr plantan när man kört i den tätaste granskog man någonsi sett....

Men jag är å jävligt less på glin med attitydsproblem,... varför måste man alltid svara med samma ton om någon är slut i bulan??
som i exeplet jag tog upp med plantage gubben. Efter 5minuter med spya hade han ändrat ton och var nästan trevlig när ha for...
I mitt fall då jag leker hobbypolis så värnar jag om vår frihet att köra skoter.. jag har kört i gränsen sen 1989 och ser att inskränkninfarna på vår frihet förvärras år från år.. jag är inte heller guds bästa barn vad gäller laglydighet... men väljer mina snedsteg så att det inte drabbar andra i så stor utsträckning...
jag kör inte på planteringar, jag jobbar i skogen och vet vad resultatet är. glin med dålig attityd? vi va varken uppkäftiga eller förbannade när han börja skrika. vi tog de bara lungt. förstår att hobbypoliserna blir förbannade om man käftar med dom men då dom skriker ända från när dom öppnar käften så får dom ingen respekt från mig. jag käftar aldrig mot folk när jag blir åtsagd och jag "leear" mig inte heller mot dom på något sätt.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
läste i gårdagens VK att en plantering på 3 hektar var sönderkörd av ett gäng på skoter, man blir så less.

Och för ca 3 veckor sedan så var jag upp för o kolla vårat planterade hygge, då äre någon som vikit av skoterleden o kört rakt över hygget, ett spår men endå ett bra antal plantor som är förstörda.., pratade men en markägare som jag känner, ett av hans plantage var rätt så jävla sönderåkt också tydligen. så jag har full förståelse att folk blir arga då dom får plantagen sönderåkta.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
jag kör inte på planteringar, jag jobbar i skogen och vet vad resultatet är. glin med dålig attityd? vi va varken uppkäftiga eller förbannade när han börja skrika. vi tog de bara lungt. förstår att hobbypoliserna blir förbannade om man käftar med dom men då dom skriker ända från när dom öppnar käften så får dom ingen respekt från mig. jag käftar aldrig mot folk när jag blir åtsagd och jag "leear" mig inte heller mot dom på något sätt.
Hehe.. jag tycker faktiskt att det var hobbyoplisen som felade i er historia.. det jag vände mej mot var när du skrev "allmäntless på hobbypoliser"
Jag anser att det inte handlar om hobbypoliseri! Utan om civilkurage.. man säger det alla andra tänker..
Kostar varken stora pengar eller tar mycket tid att markera informera om rådjur på öar eller vart det är planterat...

Kanske borde skoterklubbarna satsa lite krut på att informera om vad som gäller i skoterpressen ang. Avlysningar och hyggen/planteringar...

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kanske borde skoterklubbarna satsa lite krut på att informera om vad som gäller i skoterpressen ang. Avlysningar och hyggen/planteringar...
Just den biten med information till de som säger "det hade jag ingen aning..." eller " tänkte inte på det...." är viktig oavsett det handlar om lokala skoterklubbar/föreningar eller regionala/rikstäckande organisationer.
Sedan bör näringslivet ta ansvar för sin del, då tänker jag på de mer turisttäta områdena där det förekommer intensiv snöskoterkörning blandat med annan verksamhet, där måste man hitta vägar att på ett modernt sätt få ut informationen till alla besökare då många tyckanden om störningar kan uppstå där det rör sig mycket folk.

De flesta ids knappast läsa på ett 10-sidigt kompendium under ledigheten men varför inte nyttja de sociala medierna eller t o m en app.

Tänk vad enkelt för de nytillkomna i Gränsen, Sälen, Åre mfl platser att via en app få till sig både enkla regler och riktlinjer för hur man uppträder i området, kanske några tips om platser... (dvs dit man vill styra dem och sedan åka åt andra hållet själv) .

Märkligt att det inte redan finns då det skulle finnas hyfsade möjligheter att sälja reklam för lokala företag och evenemang via denna också .

Sedan detta med civilkurage, skulle vi vara fler vilka på ett sansat sätt agerar mot direkta felaktigheter och/eller på fel platser så skulle 95 % av tyckanden om snöskoteråkningen rinna ut i sanden eller rättare sagt snön oavsett det handlar om att köra på fel platser, lufta slutburken för nära sina medmänniskor eller för andra rent livsfarlig verksamhet.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är bland annat sådana här TV-inslag, som gör att ett friåkningsförbud rycker allt närmare. Även om det är, som även en av skogsägarna i inslaget säger, "Det är en liten klick som förstör", så är riskerna stora att markägarna inte har råd med denna "Lilla klick", och att man därför jobbar för ett friåkningsförbud,

Även om lösningen av problemet säkerligen inte går att finna i ett förbud.
För bara genom att gör något förbjudet än mer förbjudet, så händer det ju ingeting, tills alla skoteråkare vaknar upp och inser vad som håller på att ske.

Och även om det är vi skoterförare som egentligen äger problemet, så gissar jag att det inte är vi skoteråkare som man kommer att lyssna på, utan det blir markägarnas argument och krav som beslutsfattarna kommer att lyssna till, när eventuella åtgärder kommer.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/#./skoterforare-forstor-planteringar?&_suid=13664545126620518166115032693