Less på kritik om friåkning

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag envisas fortfarande med att tro att det finns en och annan som inte tänker på att det är planterat, visste dom om det innan dom åkte ut på planteringen så skulle nog många avstå. Visst är det förarens skyldighet osv... men alla vet väl tex hur lätt det är att tänka på nått annat efter vägen och helt plötsligt kör man 110 istället för 90, glömmer högerregeln, glömmer använda blinkers tex....
Det jag vill få fram verkar inte nå fram. Jag säger så här istället. Det kan väl i alla fall inte skada med nån skylt eller? Chansen att plantorna får vara ifred lär väl iaf öka? Det handlar inte om att skoterförare är blinda eller dumma i huvudet utan om att ÖKA chanserna till att plantorna klarar sig. Vilket vi skoteråkare borde vinna på. Jag förstår inte riktigt varför det hackas på mitt förslag när förslaget bara är till för att underlätta för oss som åker och nått vi alla kanske vinner på. Sen om det inte är möjligt att genomföra det är en annan sak, skriv hellre om det än om IQ-nivån på dom bakom styret. IQ:n är som den är och dom personerna går det nog inte att göra nått åt tyvärr.

Jämförelsen med nån åker haltar lite och stubbar är inte en meter höga heller. Jag åker lössnö och det kan vara 1m med snö eller gärna mer. På en åker så ser man underlaget man åker fyrhjuling på, på sommaren... med 1 meter puder eller mer vad ser du av stubbar och plantor då.

Nu lämnar jag denna tråden. Jag tycker iaf att skyltar är en bra idé :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det jag vill få fram verkar inte nå fram. Jag säger så här istället. Det kan väl i alla fall inte skada med nån skylt eller? Chansen att plantorna får vara ifred lär väl iaf öka? Det handlar inte om att skoterförare är blinda eller dumma i huvudet utan om att ÖKA chanserna till att plantorna klarar sig.
Visst, det är ju givetvis bra om det på nåt sätt går att skylta/markera föryngringsytor, där plantorna ännu inte blivit så höga att dom sticker upp genom snötäcket, så att dom kan upptäckas.
Men detta är ju egentligen en ekonomisk omöjlighet, för vem ska betala detta och vem skall sätta upp och underhålla alla markeringar?
Framförallt i dom delar av landet där stora delar av markerna består av föryngringsytor. För ska det vara till hjälp för alla markägare, för att få bort all snöskoterkörning på planteringar, så måste ju rimligtvis alla föryngringsytor markeras ut.
Annars så tar säkert många för givet att det inte finns plantor under snön, där inga markeringar finns.

Känns ju då faktiskt bättre att man som snöskoteråkare, tar för givet att alla öppna ytor i skogarna är föryngringsytor, och är man inte att se skillnaden på myr/vattendrag eller kallhygge, så ska man nog ta sig en funderare om man överhuvudtaget ska fortsätta och köra snöskoter.

Sen så vet jag inte vad nöjet är att köra omkring på en öppen yta med massor av stubbar, strax under snön? :confused:

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jämförelsen med nån åker haltar lite och stubbar är inte en meter höga heller. Jag åker lössnö och det kan vara 1m med snö eller gärna mer. På en åker så ser man underlaget man åker fyrhjuling på, på sommaren... med 1 meter puder eller mer vad ser du av stubbar och plantor då.

Nu lämnar jag denna tråden. Jag tycker iaf att skyltar är en bra idé :)
På ett hygge så måste skogsägaren lämna några höga stubbar för djurlivet... så det brukar alltid stå några enstaka 2.5 meters stubbar. Det måste även lämnas några enstaka träd för djurlivet, det är därför du kan se någon gammal stor surgran/tall.
Sedan får man faktiskt lära sig hur ett hygge ser ut! Är det djupa diken eller kullar så är det oftast att man har markberret= plant.

Håller dock med om att man kan vara lite tydligare med skyltar då det blir svårare för folk att ta fel på om det är ett hygge eller inte:)

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Om jag inte minns fel så får man inte över huvud taget åka på hyggen(oavsett om de är planterade eller inte. Endast markägaren godkännande kan ändra på det), träden måste ha ett snitt på 2m över snötäcket för att man ska få åka skoter på marken, och där träden inte syns så är det mest troligt under snön vilket inte är 2m över snön.

Dock är ju myrar och liknande fantastiska fantastiska att köra på och man lär sig ganska snabbt att känna igen dem om man vistas i skogen!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Terrängkörningslagen är man SKYLDIG att känna till... finns absolut inga ursäkter att inte veta om att man inte FÅR åka på snötäckt mark där träden är kortare än 2 meter ovanför snötäcket.

Senast idag igen så såg jag bevis på att några lufthjärnor strax söder om Hakkas hade kört i en plantering alldeles nära E10. Plantor och trädrester låg spridda i de djupa spåren... skogsägaren får plantera om för ett större antal tusen kronor.

Bra jobbat för ett allmänt skoterförbud!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om jag inte minns fel så får man inte över huvud taget åka på hyggen(oavsett om de är planterade eller inte. Endast markägaren godkännande kan ändra på det), träden måste ha ett snitt på 2m över snötäcket för att man ska få åka skoter på marken, och där träden inte syns så är det mest troligt under snön vilket inte är 2m över snön.
Inte ens markägaren själv, får nöjesköra sönder sina egna plantor, på sin egen mark!!!
Inför (Terrängkörnings)lagen är vi alla lika! :)

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Du tycker jämförelsen med att köra 110 på 90 väg är bättre?

En sådd åker där det inte börjat gro änn ser inte mycket ut då. Vad skulle det göra för skada att sladda runt lite där då, det finns ju inga skyltar runt om som säger nått?

Ungefär så är det alltså med hyggena om inte plantorna syns enligt dig.
Ser man inte att det är ett hygge man kör på har man nog inte så mycket koll på nått över huvud taget. Även om det är +1m snö så måste man vara riktigt trögtänkt för att inte ens fundera i dom banorna.

waaxel

Aktiv medlem
16 feb 2013
50
0
1
Inte ens markägaren själv, får nöjesköra sönder sina egna plantor, på sin egen mark!!!
Inför (Terrängkörnings)lagen är vi alla lika! :)
Det visste jag inte, trodde att man fick köra sönder sina egna marker bäst man ville ;P

Men på ängsmark får man väl köra om man har tillstånd från markägaren eller om man själv äger marken? Det var i alla fall det vi fick höra på skoterkortskursen för drygt en månad sedan.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det visste jag inte, trodde att man fick köra sönder sina egna marker bäst man ville ;P

Men på ängsmark får man väl köra om man har tillstånd från markägaren eller om man själv äger marken? Det var i alla fall det vi fick höra på skoterkortskursen för drygt en månad sedan.
Tror faktiskt inte att någon "Åkt dit" för att ha kört ner sin egen skogsplantering, för bevisbördan ligger väl på polis/åklagare att det är ren nöjeskörning det handlar om, om man mot all förmodan blir anmäld/påkommen.
För det går ju alltid som markägare, kanske hävda att körningen är någon slags nödvändig "Arbetskörning", för då har markägare all rätt att köra, även på sin egen plantering.
Men nu tror jag inte att någon markägare är så otänkt, att han/hon kör sönder sin egen plantering.

Ville bara få fram, att alla snöskoteråkare är lika inför lagen, då det gäller ren nöjeskörning på föryngringsytor.

Hur lagen fungerar när det handlar om nöjeskörning på egen Ängs-/jordbruksmark, har jag dock ingen aning om.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Precis inte ens markägaren själv får enligt lag köra på sitt oplanterade hygge.
Om det är oplanterat kan det ju inte spela någon roll?? Att man inte får sabba egen plant vet jag ju men. Kanske Stig Larsson ha koll på vad som gäller där? Får man inte köra än om det inte är plant?(Som ägare/med tillstånd altså)

Lagen säger ju att du MÅSTE plantera ett hygge inom ex antal år att du avverkat det. Så då ter det sig ganska naturligt att du inte får köra över planten =)
Ja åkermark får man mig veterligen köra på, så länge det är snötäckt och man har tillstånd. Vad gäller åkermark, så gräsbränna i all ära (aldrig något jag lyckats se själv faktiskt) men det som kan ställa till ett ritkigt h-vete är om man åker runt å trampar runt på nån vatten/avloppsledning. Att bli utan vatten och måste ut å gräva när det är -20 i januari är väl inget många känner nå sug efter. Många ute på landet får ju fixa det själv då det inte är kommunalt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om det är oplanterat kan det ju inte spela någon roll?? Att man inte får sabba egen plant vet jag ju men. Kanske Stig Larsson ha koll på vad som gäller där? Får man inte köra än om det inte är plant?(Som ägare/med tillstånd altså)
Hypotetisk fråga, TKL reglerar detta med snötäckt mark rent generellt , dessutom är det naturligt för de flesta att man kör snöskoter på snö :) sedan finns det undantag för räddningsoperationer, läkare, utkörning av högvilt mm.
Samma sak när det gäller åkermark dvs det ska kunna ske utan att skada uppstår.
Som mark betraktas allt utanför åkermark utom enskild väg/skogsväg.

Hur tolkning exakt ska ske finns det mig veterligen inget facit/rättsfall på men vi ska inte bli överraskade när LRF eller motsvarande polisanmäler och driver ärende för att få klarhet, de senaste åren så har det ju pågått en diskussion om detta med äganderätt mm på en rätt bred front där de stött på patrull i de flesta fall, dock söker de fortfarande en ingång till tolkning, kanske via den möjlighet uppmärksamhet några kretiners "skotta plant"-körning skapar

Du måste alltså ha snötäckt mark för att få köra oavsett det är i skogen, på hygget eller på åkern och precis som Stig nämnt, alla är lika för lagen så inte ens markägaren får själv förstöra sina plant för då bryter han mot TKL .

Frågar du mig vad snötäckt mark innebär så är det när snötäcket satt sig en aning så att man inte vid rejält gaspådrag direkt är nere och skottar mossa mm.
Ta en promenad i skogen där det körts under november/december med riktiga lössnömaskiner, spåren syns och mossan tar många många år att få tillbaka .
Jag är alltså inte på något sätt skotermotståndare, tvärtom, däremot gillar jag inte att se spår efter snöskoter när snön tinat bort och man rör sig i skogen till fots.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag är alltså inte på något sätt skotermotståndare, tvärtom, däremot gillar jag inte att se spår efter snöskoter när snön tinat bort och man rör sig i skogen till fots.
Många skoteråkare, känner säkert samma sak, gillar inte att se spår efter snöskoter på skogsmark, efter att snön tinat bort. :eek:hwell:

Men tyvärr så finns det skoterhatare, som dels ryser när dom hör ordet snöskoter, och blir helt rabiat när dom ser spår efter oss på snötäcket.:evil:

För att inte tala om när samma individer ser spår på barmark efter snöskotrar, då blir dom riktigt oresonabel, och står bara och hyberventilerar. :mad2:

Tyvärr så har många av dessa tragiska typer, stort inflytande på våra beslutsfattare. :embarassed: :mmph:

Så tänk på att alla misstag vi snöskoteråkare gör, förstoras många gånger upp och används som argument för ytterligare inskränkningar i snöskoterkörningen.
Ta med detta i era tankar, när vi nu tillsammans, ger oss ut med skotern i skog och mark, under den underbaraste av alla årstider, Våren! :bigsmile:
Glad Påsk! :ciao:

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Ha Ha han är ju grymt skön sen att dom inte säger något på nyheterna är ju nästan bäst.
Jag kom att tänka på den här roliga filuren när jag satt och läste här..
[video=youtube;vyz1M-c_WD0]http://www.youtube.com/watch?v=vyz1M-c_WD0[/video]

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Jag vill att alla ska kämpa för att bevara friåkningen. Men det kommer inte att gå då vissa inte respekterar dom lagar och regler som finns.
Många ( dom flesta ) som kör där man inte får köra tror jag beror på okunskap. Och hur i h-vete går det ihop i och med att man tagit förarbevis på snöskoter och fått lära sig vilka lagar och regler som gäller.
Eller är man bara så respektlös?
Det verkar som att många inte vet vilka lagar/regler som gäller så jag tror dom flesta behöver läsa på lite http://www.lansstyrelsen.se/uppsala/Sv/djur-och-natur/motortrafik-i-naturen/terrangkorning/Pages/default.aspx
Jag tycker att det finns för mycket förbudsområden, men om folk fortsätter att köra på ställen som retar upp andra så kommer det förmodligen bli på det viset att endas ledkörning är tillåtet. Om ens det.
Vårt fritidsintresse hänger som vanlig på en skörare tråd än många verkar tro.
Jag hoppas verkligen att alla börjar ta mer ansvar för att friåkningen skall få finnas kvar. Sen förundras jag av hur i h-vete kan man undgå och se att det är ett hygge?

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Vi (släkten) har haft skotrar som har kört på våra planterade hyggen nu i vinter, om det har blivit några skador ser man väl mest troligt när snön försvunnit. Så jäkla dumt gjort.

Har så sent som idag sett ett gäng med för lite vett. Vi hade parkerat på vårt vanliga ställe med ca 15 skotrar och i solen satt vi ca 20 vuxna och överallt lekte små barn. Då kommer gänget och kör lugnt förbi just där skotrarna står men så fort de passerat dem så gasar de över en liten kulle ca 10 meter från oss, samma kulle som är pulkabacke för de riktigt små barnen. Vem vet vilket barn som hade kunnat vara bakom kullen. Längre upp i backen var det lite äldre barn på snowracer och även de passerades med full gas. Samma låga vett som att köra på hyggen. Nästan så man önskar att björnen de väckte upp hade tagit dem.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag kom att tänka på den här roliga filuren när jag satt och läste här..
[video=youtube;vyz1M-c_WD0]http://www.youtube.com/watch?v=vyz1M-c_WD0[/video]
som sagt.. sålänge man inte framställer skoterkörning som något "fränt" så går det bra.. bodin gjorde ju samma sak men då blev de ett jävla liv..

IDIOT!"! är vad han ä. men det kommer inte ens upp på nyheterna

Gubbfan menar alltså att sålänge de är snö på backen, säg 1-2 dm på E
4an, så får jag ta skotern till skeå lagligt? det är samma typ av okunskap som träder fram på hyggen och i samhällen.

fan nu vart jag förbannad... skål på er. :)