Less på kritik om friåkning

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
som sagt.. sålänge man inte framställer skoterkörning som något "fränt" så går det bra.. bodin gjorde ju samma sak men då blev de ett jävla liv..

IDIOT!"! är vad han ä. men det kommer inte ens upp på nyheterna

Gubbfan menar alltså att sålänge de är snö på backen, säg 1-2 dm på E
4an, så får jag ta skotern till skeå lagligt? det är samma typ av okunskap som träder fram på hyggen och i samhällen.

fan nu vart jag förbannad... skål på er. :)
Ja vilken idiot.

Men visst borde Stockholm + förorter vara kommuner med generellt skoterförbud? Dvs. att man inte får åka på trafikerade vägar. Vet vissa mindre orter som inte har så, där kan man ju lagligt åka in i tätorten tex för att tanka etc. Men det där är väl upp till kommunerna att bestämma?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Ja, vad ska man säga?

[video=vimeo;2103001]http://vimeo.com/2103001[/video]
ja, ska man skratta eller gråta? 24hk , 32mm kammar och järntråd i boggien.. då skulle då jag utlösa en lavin med flit och säga hejdå!!

lite mer information om när/vars/hur liknande möten hålls i framtiden skulle vara bra så att hatar sidan inte blir så jävla över representerad jämt!! dessa människor får ju bara "vatten på kran" vid sånna möten.. 200 friåkare på plats som kan argumentera ner bosse 71år som hatar valfrihet rätt ner i källarn vore bra.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
X2 Jag kommer
ja, ska man skratta eller gråta? 24hk , 32mm kammar och järntråd i boggien.. då skulle då jag utlösa en lavin med flit och säga hejdå!!

lite mer information om när/vars/hur liknande möten hålls i framtiden skulle vara bra så att hatar sidan inte blir så jävla över representerad jämt!! dessa människor får ju bara "vatten på kran" vid sånna möten.. 200 friåkare på plats som kan argumentera ner bosse 71år som hatar valfrihet rätt ner i källarn vore bra.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad är det nationella snöskoterforumet och varför finns det bara skoterhatande pensionärer där?
Om du tror att det BARA skoterhatrande pensionärer där, så tycker jag att du genast ska åka dit, och ta reda på, om verkligheten verkligen ser ut så!
Sen när du ändå är där, så gör du din röst hörd, för man vill ju få in så många åsikter som möjligt! :)

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Jag tycker det är jävligt synd när vissa personer inte begriper eller föräldrarna inte har förklarat för dem att skogs plant är = annans pengar/egendom.

I påsk har några nötter manglat ner ett helt jävla kalhygge som har planterats för något år sen...värre manglat än på myrar. SUCK mycket beror på okunskap sen är det väll så där när vissa föräldrar låter sina 12-16 åringa barn får åka runt som de vill med sina snöskotrar när de inte begriper vart de ej får köra.

För 3 helger sen så fick vi se 3-4 snöskoter spår rakt över andra planterade hyggen o upp där det är jävligt brant.....vi vart fundersam vilka som hade kört där....men de har tydligen jagat ett lodjur om man kollar på spåren sen får ni räkna ut resten själv, men det är nog bara glad om det blir skoterförbud så de skiter nog fullständigt i vart de kör.

Friåkning blir det snart slut på om det fortsätter så här tyvärr.

får jag tag i någon jävel så ska jag slå han gul o blå för att stationera exempel, om alla börjar straffa de jävlarna som missköter sig kanske vi får bukt på problemet så friåkningen kan leva kvar^^

K

krickus

Jag tycker det är jävligt synd när vissa personer inte begriper eller föräldrarna inte har förklarat för dem att skogs plant är = annans pengar/egendom.

I påsk har några nötter manglat ner ett helt jävla kalhygge som har planterats för något år sen...värre manglat än på myrar. SUCK mycket beror på okunskap sen är det väll så där när vissa föräldrar låter sina 12-16 åringa barn får åka runt som de vill med sina snöskotrar när de inte begriper vart de ej får köra.

För 3 helger sen så fick vi se 3-4 snöskoter spår rakt över andra planterade hyggen o upp där det är jävligt brant.....vi vart fundersam vilka som hade kört där....men de har tydligen jagat ett lodjur om man kollar på spåren sen får ni räkna ut resten själv, men det är nog bara glad om det blir skoterförbud så de skiter nog fullständigt i vart de kör.

Friåkning blir det snart slut på om det fortsätter så här tyvärr.

får jag tag i någon jävel så ska jag slå han gul o blå för att stationera exempel, om alla börjar straffa de jävlarna som missköter sig kanske vi får bukt på problemet så friåkningen kan leva kvar^^
Vad menar du med stationera exempel? Eller menar du kanske statuera exempel?

Naturligtvis är det trist att plant etc förstörs, men att tro att man kan lösa de problemen med våld? Du är ute och seglar i det blå mannen. Två fel blir definitivt inte ett rätt.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Friåkning är underbart och bör marknadsföras som ett sätt att utöva extremsport i vacker naturskön miljö.

Att friåkning förstör plantage osv runt påsk kan jag förstå men inte respektera, det är då dom yngre skoteråkarna som vågar sig av leden för att leka av sig på den närmsta öppna yta de hittar. Åkrar och hyggen, myrarna ligger för långt in i skogen och nyttjas av äldre eller klokare människorna och dom är ju ofta uppkörd tidigt i kallsnön och behöver inte vänta på tö innan de bemästras.

Jag själv anser ett hygge eller plantage vara rena dödsfällan för a-armar och resten av skoter och förare för den delen. Att köra på plant åtminstone i min region görs av billigare racereplika som vågat sig av leden för att åka upp plantaget med sina kompisar och sen åka hem eller leka vidare vid någon högt trafikerad väg eller liknande. De flesta innehar även skrikburkar av det västa slag och dom hörs igenom hela byn tack vare att dom inte vågar sig längre upp i skogen där älgarna och pimplarna störs...

Ska pengar satsas så satsa dom på att få ut en patrull eller två under påsktider som kan stoppa denna tokkörning och dessutom ha blåskontroll i samma områden för dom lite äldre pimpelglidarna som allt för ofta tar sig en jävel ute på isen. Finns ofta polismän även i mindre byar och tycker absolut dom ska ha rätten att hyra en snöskoter över dagen någon fredag/lördag då och då för att göra kontroller även i områden där skotertrafiken inte är lika stor som skidåkningen.

Jag är absolut inte någon ängel, finns gånger jag kört mindreårig och även på tok för fort efter leden. Men sällan att jag hamnat i gnabb med någon, för syns man inte finns man inte.

Knäppte i helgen lite kort utanför mormor och morfar på deras åker, där åkte vi mycket förr runt runt i låg fart som småglin och ingen har någonsin klagat. En gammal dam som retar sig oerhört på skoteråkning kom ut och ställde sig vid vägen och tittade på, åkte dit och hon applåderade och tyckte jag var lite häftig på korten vi hade knäppt. Frågade henne varför hon inte hade något emot mig då jag vet att hon klagat så flitigt annars - svaret var ljudet och spåren.
Jag gjorde inte onödigt många spår över åkern utan höll mig mot skogskanten där det inte syns så väl, sen lät jag inte så elakt högt och det fanns inget eko. Att jag sen gör spår och packar dom då och då så att folk kan ta sparken eller hunden på en promenad ute på åkrarna utan att ha snö upp till låren gör säkert också sitt till. Vad lite vänlighet kan göra mot toleransen :)

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Vill bara flika in och säga att kom ihåg att det inte alltid är ungdomar som är syndarna.
Under påsken då vi var ute och grillade (vindskydd som ligger 200m från skidspåret) så kom det en äldre herre som skulle ut och pimpla körandes efter elljusspåret mitt på skidspåret. Men vilka får skulden för detta? Jo det är ju vi yngre som vanligt...

Det som var lite synd var att typ 1 timma innan så var Polisen med två skotrar och vi fick blåsa och visa förarbevis, synd att dom inte var kvar när han kom körandes, hade då inte varit mer än rätt om dom tagit han då.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Om du tror att det BARA skoterhatrande pensionärer där, så tycker jag att du genast ska åka dit, och ta reda på, om verkligheten verkligen ser ut så!
Sen när du ändå är där, så gör du din röst hörd, för man vill ju få in så många åsikter som möjligt! :)

Säkert inte ,men frågan var faktiskt seriös.

Vad är nationella snöskoterforumet?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
http://www.snoskoterradet.se/

För tillfället har naturvårdsverket ledarrollen..............................

Även om den filmen har några år på nacken så finns säkerligen dessa uppfattningar kvar , dessutom är det oftast de äldre som har tid att lägga på dylika möten där egentligen deltagarna inte är många.

Men men, låt dem hålla på och famla i mörkret, hittar de på dumheter så lär de märka av den moderna typen av uppror/upprop via olika sociala medier som vida överstiger det antal (max 30 %) människor/snöskoteråkare de företräder.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Att friåkning förstör plantage osv runt påsk kan jag förstå men inte respektera, det är då dom yngre skoteråkarna som vågar sig av leden för att leka av sig på den närmsta öppna yta de hittar. Åkrar och hyggen, myrarna ligger för långt in i skogen och nyttjas av äldre eller klokare människorna och dom är ju ofta uppkörd tidigt i kallsnön och behöver inte vänta på tö innan de bemästras.

Jag själv anser ett hygge eller plantage vara rena dödsfällan för a-armar och resten av skoter och förare för den delen. Att köra på plant åtminstone i min region görs av billigare racereplika som vågat sig av leden för att åka upp plantaget med sina kompisar och sen åka hem eller leka vidare vid någon högt trafikerad väg eller liknande. De flesta innehar även skrikburkar av det västa slag och dom hörs igenom hela byn tack vare att dom inte vågar sig längre upp i skogen där älgarna och pimplarna störs...
Jag har precis samma uppfattning med skillnaden att det kanske inte är så mycket kopplat till ålder som kunskap och erfarenhet. Vilket kanske procentuellt blir fler yngre.

Jag blir fortfarande förvånad när man kommer till ett område ett par veckor efter senaste snöfallet och det är helt orört medan det ser ut som slagfält på lednära myrar och skogspartier. Får väl vara glad så länge fler inte "vågar" bege sig ut på längre upptäcksfärder där man kan vara själv, ifred, inte störa samt bättre åkning :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Stopp för skoterbuset på fjället
Nu har Åre kommun tröttnat på busåkandet med skoter och stänger Renfjället för skotertrafik.

"......... Det är friåkarna som förstör. Vi har fått en ny kategori skoterförare som kör kors och tvärs långt från de utstakade skoterlederna utan respekt för djur och natur. Inte minst har vi problem med de norska förarna som kommer över gränsen och "kör av sig" på våra marker. Friåkarna respekterar varken skyltar eller förbudsområden., säger Hafstad............."

http://op.se/lanet/are/1.5749661-stopp-for-skoterbuset-pa-fjallet

Negativa synpunkter ges som vanligt massmedialt utrymme med braskande rubriker. Tråkigt men sant.
Kan dock hålla med om vissa stycken i artikeln då jag anser detta med respekt för djur, natur och omkringvarande människor är en bristvara hos flertalet människor oavsett med vilka hjälpmedel de förflyttar sig.

Personligen har jag svårt att förstå varför en del inte begriper det självklara i att "inte störa-inte förstöra" utan hemfaller (oftast under grupptryck) att "skotta plant", "skrämma en apelsinätare så denne skiter ned sig" osv osv.

Jo så är det, stanna till vid en grupp "periskopåkare" och snacka lite skit så kommer det snabbt upp sådana uttryck om hur häftigt det är att "skotta plant", "krossa åker" eller "trasha diken och uppfarter".

Tyvärr kommer vi de närmaste åren att se ännu mer klagomål från markägare mfl då man sedan flera år kör rätt hårt på detta med äganderätt osv, de kom ingen vart med en reglering av bärplockare men kommer att testa andra vägar, ingen tillfällighet att de går på snöskotern, har de sedan fått en början på olika restriktioner är det lättare att lägga på fler.

Därför är det viktigt att aktivt bekämpa alla tendenser till fler restriktioner, detta måste göras av oss snöskoteråkare för det är ingen som gör det åt oss!

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Stopp för skoterbuset på fjället
Nu har Åre kommun tröttnat på busåkandet med skoter och stänger Renfjället för skotertrafik.
[/B]
Förstår dock inte resonemanget med att om det är problem med "skoterbuset på fjället" så gör man yttligare ett förbudsområde. Pratade med en ledvärd i Åre i Påsk och han tyckte att göra Renfjället till ett förbudsområde var helt förkastligt och flyttade bara problemet att folk körde på Hyggen och dylikt där dom förstör mer men syns mindre -ett kalfjäll förstörs inte direkt av att man åker skoter där.
Sen om man kollar på alla förbudsområden så är ju i princip hela Jämtlandsfjällen ett enda förbudsområde. Bättre hade då varit om vissa fjällområden där normalt inte "apelsinskalare" når varit öppna för friåkning så hade nog vi seriösa friåkare hållit till där och inte stört en massa folk.
Jag tror att det är läge för snöskoterrådet att tänka "utanför boxen" så kan man nog få bukt på detta problem.
Friåkningsintresset finns uppenbarligen och blir bara större och det löser man inte med fler förbud. Sen att bygga skidbackar med liftsystem kors och tvärs över kalfjället är tydligen helt OK av någon anledning och det är ju ingen vacker syn varken vinter- eller sommartid...

//

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Förstår dock inte resonemanget med att om det är problem med "skoterbuset på fjället" så gör man yttligare ett förbudsområde. Pratade med en ledvärd i Åre i Påsk och han tyckte att göra Renfjället till ett förbudsområde var helt förkastligt och flyttade bara problemet att folk körde på Hyggen och dylikt där dom förstör mer men syns mindre -ett kalfjäll förstörs inte direkt av att man åker skoter där.
Sen om man kollar på alla förbudsområden så är ju i princip hela Jämtlandsfjällen ett enda förbudsområde. Bättre hade då varit om vissa fjällområden där normalt inte "apelsinskalare" når varit öppna för friåkning så hade nog vi seriösa friåkare hållit till där och inte stört en massa folk.
Jag tror att det är läge för snöskoterrådet att tänka "utanför boxen" så kan man nog få bukt på detta problem.
Friåkningsintresset finns uppenbarligen och blir bara större och det löser man inte med fler förbud. Sen att bygga skidbackar med liftsystem kors och tvärs över kalfjället är tydligen helt OK av någon anledning och det är ju ingen vacker syn varken vinter- eller sommartid...

//
håller med, sen är det även så att många skoteråkare har lite väl mycket lek i kroppen och kan inte åka längre "bort" från skoterleden, skidspåren osv på fjällen. åker man leden upp på fjället och ser ett ställe som ser roligt ut kanske 50-100 meter bort så bränner dom dit och härjar vilt när skotersafari, skidåkare, hundförare mm mm kommer på leden och stör sig utav helvete på dom. speciellt om man har raka rör eller skrikburk på.. åker man däremot långt utanför kartan och helst i samma spår några km så tror jag iaf att det skulle göra en enorm skillnad, då slipper dom se oss och höra oss och då "finns" vi inte helt plötsligt

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag gillar naiviteten i den här tråden.

Skoteråkare kör i förbudsområden. Punkt slut, det finns inget att göra åt det och det är nästan lika exakt som en naturlag.

Vare sig det är i Norge, hyggen och planteringar, nationalparker eller andra generella skoterförbudsområden. Någon kommer att köra skoter där.