Lynx Boondocker by Chris

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
"""Vevaxel och variatorerna är balanserade mot varandra och det inkluderar startkransen, så jag skulle inte fimpa den om jag var du.

och enligt min röv-dyno gör det ingen skillnad, kunde inte märka nå på gassvar eller att de varvade upp fortare.
Måste vara kul att skruva i nytt
blir tunneln "800" grå?

NIX! Inte ta bort startkransen """"""

Menade inte att vi skulle stäla chris tråd. å bara för å svara klart så är jag fullt medveten om om att variatorn är ballanserad så tar man bort kransen så må man ballansera om.
Sen så är det bara en onödig roterande vikt som sitter där om jag ändå inte ska ha elstart så viss skillnad gör det att plocka bort, bryr mig inte om det ger en hk eller vise versa, det är psykiskt :)
Så end of diskution i Chris tråd om detta !! :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag kommer inte att röra något på motorn, gissade att den är fixad inkl. startkransen.

Lite flera bilder, färgen blir inte grå utan mattsvart iaf grunden blir så ;)

Smidigt då fotstegen är nitade så slapp jag kapa i chassit

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hihi, det där påminner mig om två dagar efter jag hade hämtat Nytron, och frun kom in i garaget:
"Men-vad har du gjort!!??"
Då såg Nytron ut precis som din...men jag hade inte nämnt nånting öht annat än att jag skulle tillbringa lite kvalitetstid i garaget. :)

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Hihi, det där påminner mig om två dagar efter jag hade hämtat Nytron, och frun kom in i garaget:
"Men-vad har du gjort!!??"
Då såg Nytron ut precis som din...men jag hade inte nämnt nånting öht annat än att jag skulle tillbringa lite kvalitetstid i garaget. :)
CRAZY :loco:

CHRIS: Du väger väl alla lösa pryttlar och skriver upp i den svarta boken? :nod:

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Måste säga ,,mäktigt att du plockar isär en spronkans maskin i molekyler . Ang varren.. så är det bara 800
an. som har ihop "balanserad" vev. o varre. Men även om det vore en 800 skulle jag ge rådet att fimpa kransen
och balansera variatorn . Fabriks balanseringen kan man säga är att vevens krokighet tas
ut av variatorns obalans...var väl en 10-15 g på min -13 800 re.
Man märker ingen större skillnad förren man drar mot en likadan ;-)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har preppat klar tunnel + några delar som går till pulverlack på måndag

Sen testade jag att göra nya fotsteg...gjorde dom i plaströr som är enkla att jobba med

Kräver lite finjustering kring bakre boggiefästet och tror jag ska minska avståndet lite i början mellan rören för att få mindre "hål" :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Så du kan i princip montera tillbaka original fotstegen utan problem egentligen? Iom att du bara behövt ta bort nitar? Eller fatta jag fel? :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja original sitter nitad plus att dom sitter med 3st skruvar som också håller boggien. Så ja jag kan montera tillbaka dom

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
sådär ja nu börjar det likna nått på fotstegs sidan. Bara att smälla ihop å dit med det på maskin.
Är det inte skönt att skruva med nytt å fräscht är nog många som får ont i magen att du kör på med en flång maskin men helt rätt......

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja det e smidigt då allt är nytt och rent. Ja det blir nog att göra ett par sådana här fotsteg bara materialet kommer :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tyvärr blir dom nog i stål eftersom jag har både svårt att få tag på alurör och att jag inte har möjlighet att svetsa alu

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ser mycket bra ut! Spännande så se ett slutresultat. När beräknar du att maskinen är körbar?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
För att snabbt flika in på Svetsar, den som Danne länkade till är ju inte en AC/DC svets, alltså kan man inte svetsa aluminium med just den där.
Jag köpte för ett tag sen en ifrån Stahlwerk (Benroyal i Sverige) i Sverige går den på 9995:- jag fick min ifrån just Stahlwerk i Tyskland för 9560:- inkl frakt. 2+3års garanti. Inkl fotpedal 1kg Alupinnar och 1kg pinnar i rostfritt. (2.4mm). Ska kunna skära 12mm stål med plasmaskäraren och svetsa nästan lika tjockt gods i Alu och Stål.

Sverige:
http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/BenRoyal TIG SUPER 200P S, AC_DC 200A HF puls plasma-P17058.html

Tyskland
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/acdc-tig-200-puls-s/acdc-tig-200-puls-s-welding-complete-set.html

Obs, Den svenska innehåller alltså inte några pinnar, eller fotpedal. (1285:- i Benroyals webbutik)

Chris, vad äre för gas du har hemma och vad har du för lösning på den?
Hyr/friköpt?

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Den jag länkade till är en AC/DC men inte den Fleshball länkade till.

För att snabbt flika in på Svetsar, den som Danne länkade till är ju inte en AC/DC svets, alltså kan man inte svetsa aluminium med just den där.
Jag köpte för ett tag sen en ifrån Stahlwerk (Benroyal i Sverige) i Sverige går den på 9995:- jag fick min ifrån just Stahlwerk i Tyskland för 9560:- inkl frakt. 2+3års garanti. Inkl fotpedal 1kg Alupinnar och 1kg pinnar i rostfritt. (2.4mm). Ska kunna skära 12mm stål med plasmaskäraren och svetsa nästan lika tjockt gods i Alu och Stål.

Sverige:
http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/BenRoyal TIG SUPER 200P S, AC_DC 200A HF puls plasma-P17058.html

Tyskland
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/acdc-tig-200-puls-s/acdc-tig-200-puls-s-welding-complete-set.html

Obs, Den svenska innehåller alltså inte några pinnar, eller fotpedal. (1285:- i Benroyals webbutik)

Chris, vad äre för gas du har hemma och vad har du för lösning på den?
Hyr/friköpt?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Just nu finns inte varken tid ( att lära mig svetsa i alu.) eller pengar. Det får bli ett framtidsprojekt :)