Lynx Boondocker by Chris

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar!

Finns egentligen ingen helbild ännu..alla kåpor är fortfarande bort, men så fort dom är monterade och dekalkittet är påplats blir det helbilder :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Skitsnyggt!
Ett tips på coldkuttersdubbarna är att slöa ner dom lite, jag slöade ner mina med en lite lätt touch med bandputsen på alla dubbarna, bara för att få bort den sylvassa eggen längst upp. Spar helt klart på skokontot...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skitsnyggt!
Ett tips på coldkuttersdubbarna är att slöa ner dom lite, jag slöade ner mina med en lite lätt touch med bandputsen på alla dubbarna, bara för att få bort den sylvassa eggen längst upp. Spar helt klart på skokontot...
Tack...och tack för tipset med dubbarna!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Monterade det andra fotsteget idag och även dom "täcklister" som sitter över skarven mellan kolfibern och kylaren.

Dock fick jag dåliga nyheter angående boggiedelarna, firman som skall ytbehandla dom kunde inte lev. förrän vecka 2 :(

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Några bilder från gårdagens jobb

Snabbkoppling till kräningshämmaren

Några dekaler har kommit på plats

Bukplast monterat

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Är snabbkopplingen till krängaren original som på doo eller har du gjort de själv? I övrigt ett snyggt och välgjort bygge!

Tummen upp!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
På denna satt det inte original ( men det gör det på 800) nej denna är ett originaltillbehör.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Du som sysslar med kolfiber, hur mycket skulle det kosta att bygga ett helt kolfiberchassie och tank? tex som C3 powerports. Och är det praktiskt möjligt att göra själv? (med kunskap om kolfiber)

C3 tar 9800dollar för ett komplett chassie, men de ska ju ha betalt för utveckling och arbetstimmar också.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Grejen är att ska du göra sådana delar behövs riktiga formar och sen skall kolfibern utsättas för vakum för att få bort all luft och sen skall det "bakas". Sen precis som du säger så behövs beräkningar för att veta hur många lager kolfiber som behövs på olika ställen.

Så det är ganska så mycket jobb innan man kan börja gjuta ett chassi

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag spontant tycker att styvt 69000kr lät rätt rimligt, med tanke på hur mycket jobb det är om man ser till hela kedjan. Kan direkt säga att skulle dom bara få sälja 1 kit så går dom garanterat med förlust. Men nu ser detta chassie inte ut att vara helt optimerat hållfasthetsmässigt heller men tror ändå att det är rätt många timmar nerlagt enbart på beräkningarna, dom verkar åtminstone ändrat en del geometrier för att göra det lättare att tillverka i kolfiber. Skulle du komma till vårt jobb och fråga pris på en sådan produkt skulle jag nog gissa på 150000-250000 kr.