Original nödstopplina till RMK Assault?

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Passar den Polaris så leder den ström då det är utdragen. Kortsluter alltså.

Hat mailat firman i fråga nu och frågat om frakten verkligen kan stämma vis köp av en kill switch...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
För att denna är helt värdelös, lossnar andels för lätt och kan därför leda till att man tappar skotern på något olämpligt ställe, original är mycket bättre.

Skulle själv rekommendera denna om man är rädd om skotern... kostar 395:- i Sverige:

Är den där verkligen gjord för vinterbruk?

Usern: Paul_Aris på snowest, hans firma hade ju tagit bort den tether-switchen dom sålde som var av liknande modell för att det hade varit rapporter om att den "klickat" i vinterklimat.

http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=324494
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Frakten blev tydligen 50kr om man förskottsbetalar...
Men för en som inte orkar registrera sig på snowest så får ni gärna utreda här om det är idé att köpa en kill switch.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Men för en som inte orkar registrera sig på snowest så får ni gärna utreda här om det är idé att köpa en kill switch.
Nu var det ju inte exakt samma märke på den killswitchen som askers, men liknande design så undersök lite mer om folk använt dom i snö om ni funderar på en.

Det här var killswitchen från tråden: http://www.gobigparts.com/Pro-Designs-Handlebar-Mount-Tether-Switch.html

Detta hade han skrivit som startat tråden jag länkade till skrivit alldeles i slutet:
Due to recent failures we have seen posted and heard about we have pulled these from our snowmobile section of our website. We do not recommend these for snowmobile use. We are working with our distributor and the manufacturer to get the word out and see what remedies are available.

Någon där i tråden hade skrivit:
That is a rock solid killer tether , but , been there done that and found out the hard way .

It's not made for snow applications , used it as the main ignition and in good deep snow it sticks and does not retract to kill . Only time it failed repeatedly was in those conditions , had to actually push it in by hand even though it snaps like a pitbull .

It's now on the quad .
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ska undersöka dödaren jag har lite mer ingående, så jag kommer att vänta med ev beställning till det är utrett.
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
En liten tanke angående vars man ska montera själva brytaren till nödstoppslinan. Kan den funka att ha den såhär om man böjer en plåt och sätter längst upp på styrstången eller mår den inte bra av att vara utan skydd för baksidan? Var har ni som har nödstopp satt era?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
OFT Racing har skrivit lite på snowest ang nödstoppen jag har monterat:
"We sell around 150 Pro Armor tethers a year and I have used one for 3 years. The Pro Design are a very similar design but I have not used one and it does not sound like the Pro Design is as reliable as our Pro Armor's have been."

Så det verkar som Pro Armor nödstoppen funkar bättre än Pro Design.
Jag kommer inte att göra någon större beställning då det fortfarande råder lite osäkerhet... har bara beställt till mig och en god vän.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Som fd Yamaha åkare så borde man ha läst ifall det är problem med Pro Armour switchen. OFT säljer den som killswitch och så ingår den i deras rollovervalve kit till yamaha 4t. Läst massor om kitet och aldrig sett något negativt.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Nu har oft racing tagit fram en pro armour till polaris som är plug and play. Beställer så fort den kommer upp på hemsidan.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Som fd Yamaha åkare så borde man ha läst ifall det är problem med Pro Armour switchen. OFT säljer den som killswitch och så ingår den i deras rollovervalve kit till yamaha 4t. Läst massor om kitet och aldrig sett något negativt.
Använde pro armour switchen utan roll over ventilen på min nytro och den funkade klanderfritt, det enda som jag kan anmärka på är att den satt så jäkla hårt att den ryckte sönder öglan från scott byxorna före den lossnade från nödstoppen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
En liten tanke angående vars man ska montera själva brytaren till nödstoppslinan. Kan den funka att ha den såhär om man böjer en plåt och sätter längst upp på styrstången eller mår den inte bra av att vara utan skydd för baksidan? Var har ni som har nödstopp satt era?
Har haft den monterat precis sådär på flera polarisar, klart bästa stället att ha den på. Brukar ha riktat den något uppåt bara.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Liten bump på denna tråd, någon som testat Pro Armor nödstoppen och kan ge en recension hur den funkar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Liten bump på denna tråd, någon som testat Pro Armor nödstoppen och kan ge en recension hur den funkar?
Har haft den på i ca 35mil och den funkar bra tycker jag har tappat och ramlat av skoter några gånger och den har funkar bra, det enda jag kan anmärka är på själva plastklykan som sprack på den ena maskinen gick inta av helt men en liten spricka blev det, så jag ska nog ta fram en i alu eller rostfritt så jag gör väll några extra om någon fler vill ha, annars så funkar dom kanoners.
Sitter bra och den lossnar inte i onödan trotts att man ibland har trasslat in sig i sladden.

Har kikat på gunnar killer också och där ser plastklykan att vara gjord i mjukare plast så den borde nog hålla bättre, en i sällskapet kommer att åka med en sådan i vinter... (För övrigt är det nog bara plastklykan som är "made in Sweden" på gunnarkilern).
 
Last edited:
K

krickus

Jag kör med Gunnar-killern, och den har funkat ua dem gånger jag farit av maskin.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Blev dubbeltråd på denna men jag ställer ändå frågan här med:
Gällande Gunnar, är det plug n play på alla Polaris senaste årsmodeller eller gäller det bara Pro chassiet?