Original nödstopplina till RMK Assault?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Vi har sett att det kan byggas upp is runt klykan, som gör att den inte kan dra ihop sig när klykan lossnat...
Det där problemet är rätt enkelt att avhjälpa och det är att man använder nödstoppen som avstängning, istället för stoppknappen eller nyckeln.
Två bra saker med detta är att man håller is borta och man får ett test att den fungerar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
En sån här skaffade jag. Tycker att den funkar bra.
http://mountainspeedshop.se/foton.html
Den är bra faktisk, funktionen är som Pro-armor (OFT) varken bättre eller sämre. Har sett några gunnars som strulat och även pro-armor. Men det som är bättre på gunnar är klykan. Och det är som jag fattat det det enda som är svensktillverkat på dom, det som gör dom bättre är att klykan är tillverkad i en mjukare plast som tål kylan. En lösning skulle vart om det gick att köpa bara klykan av gunnarn.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det där problemet är rätt enkelt att avhjälpa och det är att man använder nödstoppen som avstängning, istället för stoppknappen eller nyckeln.
Två bra saker med detta är att man håller is borta och man får ett test att den fungerar.
Mycket bra ide´.
Man lär ju vara säker på att den funkar när det verkligen gäller!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har den på båten. Fungerar fortfarande fint men känns vek och inte särskilt vattentålig.
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Polaris har sänkt priset på deras original till 495kr, denna är plug'n'play, finns en ledig kontakt i påsen vid styrstången, bara att koppla in. Lämplig placering är i plasten mellan tanklocket och knapparna till H-värmare/helljus. Köp ej en Sno-PRO eller liknande billig då dom börjar glappa och inte tål kylan så bra + att man måste göra om kontakten på dessa.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Vilken färg är det på kablarna till kontakten för nödstoppen? har inte öppnat och tittat, kanske bara finns ett ställe att koppla in det på?
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Mins inte färgerna, men det var en vit hon-kontakt om jag inte missminner mig. Har för mig att jag tog två platstift som tryckte in i den och sedan krympslang över allt. Har funkat fint en vinter i alla fall.
 
J

Jona$

drar upp den här tråden igen då det är dags att beställa en pro armor till sks:n.

Asker vart det nånsin några klykor eller har planen lagts ner? undrar isf annars på köpa en Gunnar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Har inga planer på att göra en ny klyka till pro armorn, har den hållit i 2sässonger av tukt så är det lugnt..
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Vart kan man få tag i en ny klyka? Googlat men hittar ingen
Efter att stängt av skotern uppe på anaris märkte jag på morgonen att den var borta.
Hittade en bit ståltråd och virade runt så handtaget höll sig nere så gick ju köra vidare iafl.
Jäkla bra att man kan göra så ju..
Men en extra skulle ju inte vara fel att ha med