Tjena!
Jag gjorde lite av ett spontanköp efter att jag sålde förra skotern, dan efter så åkte jag iväg och köpte mig en XC 700 NonVes att ha som vattenmaskin.
Det blev en hel del på "att göra listan" och jag har ett antal grejer kvar att fixa innan jag är nöjd.
Har bestämt mig för att använda skotern i vinter också som någon slags "Hej kom och hjälp mig skoter" som kommer moddas så mycket jag känner att jag klarar av. :eyebrows:
Det som är gjort hittills är:
*Sänkt fram.
*Bytt till 44as matta (fruktansvärt sliten)
*Satt på en stygg glasfiberhuv.
*Smetat dit en syrhöjare och fatbar som jag hade liggandes.
*Vänt boggiehjulen så man slipper se den fula färgen på dem.
*Bytt bromsslang till en stålomspunnen*
*Tagit bort oljepumpen. <
*Satt på sportluftsfilter (går snabbare att komma åt gasarna då när man sänkt)
*Tätat lite här och där med sillikon och silvertejp såklart!
*Folierat buken svart.
Bytte boggie till en fräschare än den som satt på från en Xc500, men fick problem med att den kuggade över hela tiden, kunde ha flyttat bak boggien mera för att sträcka den men jag fick slut på dropbackets och jag ville inte ödsla tid med att göra nya så smällde in den gamla boggien igen.
Det har blivit två gånger vi har varit iväg för att köra på vattnet, första gången gick det inte alls då det kuggade nå fruktansvärt. Kom ungefär 7 meter.
Andra gången gick det bättre!
blev två körningar men hade problem med att den gick dåligt och sen drog jag av startsnöret för 4 gången efter att jag köpt den.
Upptäckte då att vattenpumpsremmen gått av, och då den kokat ett par gånger samma dag så hade den tagit termostaten med sig i fallet.
När jag kom hem och upptäckte allt det så tog jag och plockade av toppen för att kolla så att cylindrar, kolvar och resten klarat sig.
Allt hade gått bra, inga skador i motorn. :bigsmile:
Där är jag i dagsläget, har inte haft råd att göra något efter att remmen for, fattig student mitt i sommaren. hwell:
Bild på hur han såg ut när jag köpte den!
Lite foilering, mattbyte styrhöjare osv..
Bild på hur lätt det är att komma åt gasarna nu!
Bild innan vi drog ut senaste gången.
Sänkningen samma kväll!
Topp.
De fortsätta tankarna är att:
*Fixa till fotstegen, bygga rörfotsteg eller något betterbords liknande. *Förlänga till minst 365 och minst 44mms kammar.
*Ev flytta fram styrtången.
*Trimma? Beror på vad jag kommer över.
*Fixa huven snygg till i vinter.
*Bygga ny och snyggare dyna.
*Dunkhållare?
Det är allt jag har nu! Blev ett långt inlägg men det överlever ni nog.
Tillkommer säkert mer till listan, har ni några kul grejer till denna skoter så skicka ett Pm!
Tillägger att jag inte har gjort allt själv utan jag har haft bra med hjälp från några vänner, DanielEngstrlöm och Sebbemagnusson.
Jag gjorde lite av ett spontanköp efter att jag sålde förra skotern, dan efter så åkte jag iväg och köpte mig en XC 700 NonVes att ha som vattenmaskin.
Det blev en hel del på "att göra listan" och jag har ett antal grejer kvar att fixa innan jag är nöjd.
Har bestämt mig för att använda skotern i vinter också som någon slags "Hej kom och hjälp mig skoter" som kommer moddas så mycket jag känner att jag klarar av. :eyebrows:
Det som är gjort hittills är:
*Sänkt fram.
*Bytt till 44as matta (fruktansvärt sliten)
*Satt på en stygg glasfiberhuv.
*Smetat dit en syrhöjare och fatbar som jag hade liggandes.
*Vänt boggiehjulen så man slipper se den fula färgen på dem.
*Bytt bromsslang till en stålomspunnen*
*Tagit bort oljepumpen. <
*Satt på sportluftsfilter (går snabbare att komma åt gasarna då när man sänkt)
*Tätat lite här och där med sillikon och silvertejp såklart!
*Folierat buken svart.
Bytte boggie till en fräschare än den som satt på från en Xc500, men fick problem med att den kuggade över hela tiden, kunde ha flyttat bak boggien mera för att sträcka den men jag fick slut på dropbackets och jag ville inte ödsla tid med att göra nya så smällde in den gamla boggien igen.
Det har blivit två gånger vi har varit iväg för att köra på vattnet, första gången gick det inte alls då det kuggade nå fruktansvärt. Kom ungefär 7 meter.
Andra gången gick det bättre!
blev två körningar men hade problem med att den gick dåligt och sen drog jag av startsnöret för 4 gången efter att jag köpt den.
Upptäckte då att vattenpumpsremmen gått av, och då den kokat ett par gånger samma dag så hade den tagit termostaten med sig i fallet.
När jag kom hem och upptäckte allt det så tog jag och plockade av toppen för att kolla så att cylindrar, kolvar och resten klarat sig.
Allt hade gått bra, inga skador i motorn. :bigsmile:
Där är jag i dagsläget, har inte haft råd att göra något efter att remmen for, fattig student mitt i sommaren. hwell:
Bild på hur han såg ut när jag köpte den!
Lite foilering, mattbyte styrhöjare osv..
Bild på hur lätt det är att komma åt gasarna nu!
Bild innan vi drog ut senaste gången.
Sänkningen samma kväll!
Topp.
De fortsätta tankarna är att:
*Fixa till fotstegen, bygga rörfotsteg eller något betterbords liknande. *Förlänga till minst 365 och minst 44mms kammar.
*Ev flytta fram styrtången.
*Trimma? Beror på vad jag kommer över.
*Fixa huven snygg till i vinter.
*Bygga ny och snyggare dyna.
*Dunkhållare?
Det är allt jag har nu! Blev ett långt inlägg men det överlever ni nog.
Tillkommer säkert mer till listan, har ni några kul grejer till denna skoter så skicka ett Pm!
Tillägger att jag inte har gjort allt själv utan jag har haft bra med hjälp från några vänner, DanielEngstrlöm och Sebbemagnusson.