Betala för körning på skoterled?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
PATETISKT !
Luktar SD anhängare här på forumet ?
Men till ämnet, vi har provat det frivilliga systemet med klubbar nu i 20år och utvecklingen o medlemsantalet går åt fel håll, vilket jag tror alla är överens om!
Håller med Släta Björn , att lägga tusenlappar på dekaler ex är ok men då det kommer till att betala för de leder man kör sönder då är det stopp !!
Skulle vi följa en del avgiftsmotståndares åsikter så skulle ledavgiften sättas efter hur höga kammar man har (10kr mm ) för det ska ju vara millimeterrättvisa .
Just det första ordvalet med stora bokstäver i en diskussion får mig att bli än mer beslutsam i att det är de som nyttjar lederna som ska betala och inga andra, vi betalar tillräckligt mycket för andra inom ramen för vårt välfärdsystem.

Det finns ju faktiskt en del klubbar som klarar att sakta men säkert ta sig in i 2000 talet och vara tillgängliga/närvarande i den digitala världen, jobba för en positiv ekonomi som möjliggör väl underhållna leder mm men tyvärr är de mer undantag än regel.

Dock är det dessa moderna klubbar som kan göra något bra ännu bättre direkt de får lite mer pengar, att däremot ösa pengar utan krav över de som bara klagar och gnäller tyckandes att staten ska lösa just deras problem är inte lönt.

Det verkar som att många underskattar antalet skotrar som inte nyttjar ledsystem överhuvudtaget. Friåkare- visst, men alla veddragare, fiske- och stugskotrar som finns miltals från närmaste led/klubb. Varför skulle de vara intresserade av att finansiera lederna åt oss med en dyr "ledskatt"?

Och personligen betalar jag gärna en rikstäckande frivillig ledavgift på "nöjesmaskinen", men veddragaren lär bli avställd om något tvingande införs...
Precis, mestadels är det modernare maskiner, max 5-8 år gamla som producerar många ledmil över stora ytor regionalt/interregionalt.

Knappast bara vedmaskinen som blir avställd !
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
För att göra klart med en sak.

Det ni/vissa vill ha fram är en AVGIFT. För gör man det till en skatt är det riktigt kört att någonsin få se det igen. Skatt får inte öronmärkas. Så att då tro att om man pyttsar in 50mille så kommer det ut 50 mille på andra sidan till skoteråkare är lite utav en utopi.
 
Last edited:

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Min lysande ide vore att istället lagstadga en straffavgift om skoterägaren inte är medlem i en skoterklubb. :)
Lite som när man pluggade på universitet/högskola för några år sedan då det var kårtvång. Det vill säga man var tvungen att vara med i en kårförening för att få studera.

Visst hade man kunna tänka sig att man har ett skoterklubbstvång men det lär stöta på en del problem. Exempelvis så finns det inte skoterklubbar i varje ort och i andra orter är de inte skoterklubbarna som sköter ledsladdningen utan företag, kommun eller staten etc. Sen är det väl någon rolig person som startar en skoterklubb utan medlemsavgift så var det problemet löst.

Jag har svårt att se att man ska koppla ihop skoterklubbar med ledsladdning. Ledsladdning kan ske av skoterklubbar men det finns många ställen där de inte sker av skoterklubbar.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
PATETISKT !
Luktar SD anhängare här på forumet ?
Men till ämnet, vi har provat det frivilliga systemet med klubbar nu i 20år och utvecklingen o medlemsantalet går åt fel håll, vilket jag tror alla är överens om!
Håller med Släta Björn , att lägga tusenlappar på dekaler ex är ok men då det kommer till att betala för de leder man kör sönder då är det stopp !!
Skulle vi följa en del avgiftsmotståndares åsikter så skulle ledavgiften sättas efter hur höga kammar man har (10kr mm ) för det ska ju vara millimeterrättvisa .
Bara för att klargöra om du syftade på mig så är jag liberal ut i fingerspetsarna och SD är ett socialistiskt parti så vi går inte riktigt ihop.
Enligt min erfarenhet så är det bara vänsternissar som roar sig att vifta med rasistkortet så fort argumenten tryter så jag antar att du är en sådan?
Nåja åter till lite konstruktiva lösningar ist.

Om man nu inte vill ha en statlig skatt och inte heller låsa folk till klubbar?
Kan man tvinga folk till att vara med i "ledområden" eller vad man nu ska kalla det där både klubbar och andra driftsformer kan räknas?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om man nu inte vill ha en statlig skatt och inte heller låsa folk till klubbar?

Kan man tvinga folk till att vara med i "ledområden" eller vad man nu ska kalla det där både klubbar och andra driftsformer kan räknas?
Tvångsmetoden har sällan framgång i den välutvecklade världen, kan t o m bygga principiellt motstånd.

Dock, om de olika "driftsformerna" (klubbar, föreningar, företag mfl) har ett giltigt/giltiga markägaravtal inom sina respektive områden så ska det vara fullt möjligt att begära ledavgift från brukarna.
Däremot kan själva beivrandet av ej betalande skapa tveksamheter rörande vem som kan göra det, vilken behörighet de behöver osv.

De olika projekten (en handfull) med ledbolag stöder sig på dels markägaravtal samt att man automatiskt ingår ett avtal med dem då styrstålen hamnar på leden, dessutom verkar de direkt eller indirekt stödja att t ex kommuner lägger lokala förbudsområden över ytan förutom på lederna så trafiken styrs till deras leder........

Visst, alla lever på sin tro, slikt må finnas i högfrekventerade områden men är knappast tillämpligt över hela det glesbefolkade vintersverige.


Personligen tror jag att "driftsformerna" skulle tjäna på att bryta isär detta med ledavgift och medlemsavgift så att de som vill betala men inte vara medlem kan göra det på ett enkelt sätt.

Att 70-75 % av landets snöskoteråkare står utanför klubbar bör nog inte tas för att de är smitare utan lejonparten vill nog inte vara medlem i någon klubb, betalningsvilja finns säkert i alla fall.


Vad som egentligen är patetiskt är att alla klubbar som provat det frivilliga i 20-30 år med vikande resultat inte har lyckats kläcka fram något eget konkret förslag t ex via någon av sina sk organisationer.
Mycket snack har det varit genom åren men hela tiden i skydd av någon "medie..." politikergruppering, oftast från de som är i opposition och vill framhäva sig själva under valåret......


För att återigen vara tydlig, har inget emot att betala, däremot sättet att ta ut kostnaden och till vad den går är värt att diskutera.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
PATETISKT !
Luktar SD anhängare här på forumet ?
http://en.wikipedia.org/wiki/False_consensus_effect
"... when confronted with evidence that a consensus does not exist, people often assume that those who do not agree with them are defective in some way."

Och det är jättebra med tanke på att arenan renoverades 2009...
Jag måste korrigera mig själv. 2007 ska det stå.

Jag kan skriva några fler inlägg av den här kalibern för att hamra in min poäng.
Och här kommer lite mer.

Vi fortsätter i Örnsköldsvik. Kommunen har en sammanlagd skuld på 4,4 miljarder kronor. Eller 85k per kommuninvånare. Men inga problem, kommunen har nämligen inrättat en "internbank" för att öka transparensen och kontrollen.
Så för att förtydliga, kommunen har skapat en internbank för att öka transparensen och kontrollen. Tydligen har inte kommunen varken koll eller kontroll över sina skulder och internbanken, en rent bokföringsmässig konstruktion, ska alltså i praktiken kontrollera sig själv. Det engelska uttrycket moral hazard stämmer in bra.
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.5342180-svangremmen-dras-at-for-ornskoldsviks-kommun

Lokaltrafiken i Växjö har gjort en biogassatsning. 2010 skulle det kosta 120 miljoner men hittills har det kostat 165. Kommunen har dessutom avtalat bort ungefär en tredjedel av gasen till ett privat företag, gas som länstrafiken sedan får köpa från bolaget istället för från kommunen direkt.
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/dyrt-biogasaventyr-i-vaxjo/

Vi fortsätter med Växjö. Kommunen har alltså lånat ut 615 miljoner till olika arenabyggen. Smaka på det, 0.6 miljarder. Till fyra arenor inom en 600 meters radie...
http://www.byggvarlden.se/tidningen/article3368687.ece
Växjö Lakers är skyldiga 256 miljoner.
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/lakers-skuld-till-kommunen-256-miljoner(3099565).gm

När vi ändå är inne på arenor så ska Uppsala kommun borga för 315 miljoner till en innebandyhall. 315 miljoner till en plåthall.
http://www.unt.se/uppsala/bankerna-skarper-krav-for-arenalan-2703094.aspx

IKEA skulle etableras i Borlänge. Det skulle inte kosta skattebetalarna något sades det. Kommunen spenderade 562 miljoner på att riva ett gammalt område, sanering och ny stadsplanering och sedan såldes marken till IKEA för 65 miljoner.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6396848-notan-for-ikea-562-miljoner-kronor

Uppsala säljer sina fastigheter till sig själv efter en "mark-to-fantasy"-värdering och kan därmed realisera vinster på 996 miljoner. Jättebra, för då kan Uppsala smuggla undan förluster och ändå betala ut bonusar till fastighetscheferna. T ex Uppsala Konsert & Kongress som byggdes för 586 miljoner och såldes internt för 107.
http://www.unt.se/inc/print/nytt-bolag-ska-ge-battre-skola-1973474-default.aspx

Malmö, kommunen köper godis för 300 000.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/vardeord-blir-godis-for-300-000/

Eller Jönköping där kommunen köpte en fastighet för att kunna stänga ner en strippklubb. Det kostade 3.1 miljoner och två månader senare startade klubben om mitt emot en låg- och mellanstadieskola.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5450483

Sjukhuset Nya Karolinska byggs för fullt. Till 2040 ska den ha kostat 52 miljarder. Sjukhuset ska tas i drift 2017 och kommer ha 400 färre vårdplatser än det nuvarande Karolinska sjukhuset. Det är än inte bestämt vilken vård som ska bedrivas i byggnaden.
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/nya-karolinska-ett-stort-misstag_7932828.svd

Landskrona ville göra ett "trolskt" intryck så de satte en dimmaskin i en rondell. Kostnad 200 000. Men nu stängs den ner efter två användningar, på grund av trafikfaran.
http://hd.se/landskrona/2013/02/11/skattepengar-upp-i-rok-med/

Men varför bara skriva om Danmark? Kiruna kan också. De spenderade 30 miljoner på att dämma en myr till en sjö. För att locka till sig biltestföretag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5359692

Statliga flygbolag... Kostnad 2.4 miljarder.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/sas-svart-hal-for-staten_7617446.svd

I nästa inlägg reder vi ut det här med Övik Energi.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Just därför de ska vara en avgift som öronmärks till ledunderhåll, inte en skatt där pengarna bara försvinner ut i tomma intet...
Tror ledAVGIFT kan bli bra, så länge de görs på rätt sätt så pengarna kommer dit dom ska...
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Arjeplogarn : många faktafel där, karolinska är beräknat till 70 miljarder o man bygger redan ut för fler vårdplatser trots att det inte är öppnat det var många andra faktafel osså !! Men bara för att något misslyckats så ska vi alla lägga oss ner o vänta på sista färden ?
Knappast, prova att se lite mer positivt på saker eller gå till doktorn o begär ut "Lyckopiller" så kanske du mår bättre ?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Byt ut tv-licensen mot en skoterlicens!! 2000kr/år som antingen går till tv för soffpotatisarna eller till skoterleder för skoteråkarna! En licens som ska betalas men som man kan välja inriktning själv på!

Haha, en dröm är en dröm men jag hatar verkligen att betala TV-licensen!!
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Fan annamma dagens teknik sätt upp lite skyltar efter leden t.ex. hej och välkommen till Arvidsjaur för dig som kommer hit och kör på våra leder, hjälp oss gärna med underhållet SMSa skoter eller ditt regnummer till xxxxxx så skänker du 20 kr till den lokala skoter klubben. Skulle lätt sms och betala 20 spänn om jag nu är där och kör en dag, blir säkert inga 50 miljoner men mer pengar än om det inte fanns och tekniken i sig är ju inte dyr idag. Sen är det iofs ett problem att alla som faktiskt bor på orten inte är med och löser ett klubbkort men lite pengar borde trilla in.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Fan annamma dagens teknik sätt upp lite skyltar efter leden t.ex. hej och välkommen till Arvidsjaur för dig som kommer hit och kör på våra leder, hjälp oss gärna med underhållet SMSa skoter eller ditt regnummer till xxxxxx så skänker du 20 kr till den lokala skoter klubben. Skulle lätt sms och betala 20 spänn om jag nu är där och kör en dag, blir säkert inga 50 miljoner men mer pengar än om det inte fanns och tekniken i sig är ju inte dyr idag. Sen är det iofs ett problem att alla som faktiskt bor på orten inte är med och löser ett klubbkort men lite pengar borde trilla in.
Eller sms:a ved till xxxxx så betalar du en tjuga för veden du eldar upp i grillstugan.
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Är provat med sms i Robertsfors skoterklubb å kan nästan säga såhär , skyltarna kosta mer än pengar som kom in. Vi är snåla svenskar när de kommer till att betala för sig å stödja föreningar osv.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.184
150
63
Säfsen
Är provat med sms i Robertsfors skoterklubb å kan nästan säga såhär , skyltarna kosta mer än pengar som kom in. Vi är snåla svenskar när de kommer till att betala för sig å stödja föreningar osv.
Hur stor summa hade ni i klubben som SMS-avgift?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Arjeplogarn : många faktafel där, karolinska är beräknat till 70 miljarder o man bygger redan ut för fler vårdplatser trots att det inte är öppnat
Så när jag säger att något är dyrt och ogenomtänkt så svarar du med att "du har fel, nu är det ännu dyrare"?

...det var många andra faktafel osså !!
Sluta insinuera. Det är inte hederligt.

Knappast, prova att se lite mer positivt på saker eller gå till doktorn o begär ut "Lyckopiller" så kanske du mår bättre ?
Så tanken föresvävar dig inte ens att jag kan ha en poäng utan du avfärdar mig utan eftertanke och rationaliserar det med att jag inte är frisk i huvudet.
Det var exakt det jag citerade och länkade till i förra inlägget angående "false consensus effect". Det är nämligen så att människans självbild med identitet och värderingar är så djupt rotad att det skulle kosta för mycket energi att börja ifrågasätta ens egna tankebanor, det är mycket enklare att bara anta att den andre är en idiot.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/False_consensus_effect
"... when confronted with evidence that a consensus does not exist, people often assume that those who do not agree with them are defective in some way."



Jag måste korrigera mig själv. 2007 ska det stå.



Och här kommer lite mer.

Vi fortsätter i Örnsköldsvik. Kommunen har en sammanlagd skuld på 4,4 miljarder kronor. Eller 85k per kommuninvånare. Men inga problem, kommunen har nämligen inrättat en "internbank" för att öka transparensen och kontrollen.
Så för att förtydliga, kommunen har skapat en internbank för att öka transparensen och kontrollen. Tydligen har inte kommunen varken koll eller kontroll över sina skulder och internbanken, en rent bokföringsmässig konstruktion, ska alltså i praktiken kontrollera sig själv. Det engelska uttrycket moral hazard stämmer in bra.
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.5342180-svangremmen-dras-at-for-ornskoldsviks-kommun

Lokaltrafiken i Växjö har gjort en biogassatsning. 2010 skulle det kosta 120 miljoner men hittills har det kostat 165. Kommunen har dessutom avtalat bort ungefär en tredjedel av gasen till ett privat företag, gas som länstrafiken sedan får köpa från bolaget istället för från kommunen direkt.
http://www.bussmagasinet.se/2013/06/dyrt-biogasaventyr-i-vaxjo/

Vi fortsätter med Växjö. Kommunen har alltså lånat ut 615 miljoner till olika arenabyggen. Smaka på det, 0.6 miljarder. Till fyra arenor inom en 600 meters radie...
http://www.byggvarlden.se/tidningen/article3368687.ece
Växjö Lakers är skyldiga 256 miljoner.
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/lakers-skuld-till-kommunen-256-miljoner(3099565).gm

När vi ändå är inne på arenor så ska Uppsala kommun borga för 315 miljoner till en innebandyhall. 315 miljoner till en plåthall.
http://www.unt.se/uppsala/bankerna-skarper-krav-for-arenalan-2703094.aspx

IKEA skulle etableras i Borlänge. Det skulle inte kosta skattebetalarna något sades det. Kommunen spenderade 562 miljoner på att riva ett gammalt område, sanering och ny stadsplanering och sedan såldes marken till IKEA för 65 miljoner.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.6396848-notan-for-ikea-562-miljoner-kronor

Uppsala säljer sina fastigheter till sig själv efter en "mark-to-fantasy"-värdering och kan därmed realisera vinster på 996 miljoner. Jättebra, för då kan Uppsala smuggla undan förluster och ändå betala ut bonusar till fastighetscheferna. T ex Uppsala Konsert & Kongress som byggdes för 586 miljoner och såldes internt för 107.
http://www.unt.se/inc/print/nytt-bolag-ska-ge-battre-skola-1973474-default.aspx

Malmö, kommunen köper godis för 300 000.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/vardeord-blir-godis-for-300-000/

Eller Jönköping där kommunen köpte en fastighet för att kunna stänga ner en strippklubb. Det kostade 3.1 miljoner och två månader senare startade klubben om mitt emot en låg- och mellanstadieskola.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5450483

Sjukhuset Nya Karolinska byggs för fullt. Till 2040 ska den ha kostat 52 miljarder. Sjukhuset ska tas i drift 2017 och kommer ha 400 färre vårdplatser än det nuvarande Karolinska sjukhuset. Det är än inte bestämt vilken vård som ska bedrivas i byggnaden.
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/nya-karolinska-ett-stort-misstag_7932828.svd

Landskrona ville göra ett "trolskt" intryck så de satte en dimmaskin i en rondell. Kostnad 200 000. Men nu stängs den ner efter två användningar, på grund av trafikfaran.
http://hd.se/landskrona/2013/02/11/skattepengar-upp-i-rok-med/

Men varför bara skriva om Danmark? Kiruna kan också. De spenderade 30 miljoner på att dämma en myr till en sjö. För att locka till sig biltestföretag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5359692

Statliga flygbolag... Kostnad 2.4 miljarder.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/sas-svart-hal-for-staten_7617446.svd

I nästa inlägg reder vi ut det här med Övik Energi.
I serien dyra misstag måste man väl också nämna ABB:s köp av
Combustion Engineering , självklart var det en genialisk ide att köpa ett företag
som pysslar med asbest i stämningarnas förlovade land USA......

Så genialisk var iden att snillet fick 891 miljoner i pension........
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.184
150
63
Säfsen
Ja. fast efter att det kom upp i media så nöjde han sig med hälften av de miljonerna... stackars Percy.

Men det har ganska lite relevans med vad som tas upp i den här tråden och till Arjeplogarns stenkross till överbevisnings- utnötnings- inlägg. Tror att du fått fram din poäng och åsikt nu Arg'eplogarn....
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
arjeplogarn skrev:
Det är nämligen så att människans självbild med identitet och värderingar är så djupt rotad att det skulle kosta för mycket energi att börja ifrågasätta ens egna tankebanor, det är mycket enklare att bara anta att den andre är en idiot.
Dito.

Jag förstår inte riktigt varför du drar upp skandaler som bekostas av SKATTEMEDEL. Jag förespråkar allmän LEDAVGIFT. Alltså en avgift som inte ramlar in i skattesystemet och därmed inte kan utnyttjas av stat och kommun.

Skulle det kännas tryggare om VÅRA organisationer SNOFED & SSCO köper registeruppgifter, fakturerar alla skoterägare och bemyndigas att bötfälla de som inte betalar?
Eller tror du att även dom pengarna skulle gå till hoppbackar här i Falun, tunnelbanebyggen i Sthlm, IKEA etableringar osv?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag förespråkar allmän LEDAVGIFT. Alltså en avgift som inte ramlar in i skattesystemet och därmed inte kan utnyttjas av stat och kommun.
Med största säkerhet måste en allmän avgift in i statskassan för att sedan därifrån fördelas i enlighet med de regleringsbrev regeringen använder som styrmedel mot sina myndigheter.

Givetvis kan en avgift likt t ex viltvårdsavgiften gå in i en myndighet, i detta fall NV men sedan sker utbetalning av dessa pengar i enlighet med de riktlinjer kammarkollegiet får via regleringsbrev.

Och naturligtvis finns det då alltid en risk att det i huggsexan om pengar och fördelningpolitik sker olika konstiga fördelningar till andra myndigheter som t ex detta att polisen får ersättning från viltvårdsavgiften för åtgärder i samband med viltolyckor vilket är en uppgift de redan har i andra styrdokument/regleringsbrev.

Skulle det kännas tryggare om VÅRA organisationer SNOFED & SSCO köper registeruppgifter, fakturerar alla skoterägare och bemyndigas att bötfälla de som inte betalar?
Eller tror du att även dom pengarna skulle gå till hoppbackar här i Falun, tunnelbanebyggen i Sthlm, IKEA etableringar osv?
Knappast tryggare......... Våra sk organisationer är bägge i första, andra och tredje hand inriktade på utbildning och den pengapåse dessa genererar för att bekosta deras personalkostnader, att inlemma resursfördelning via dem skulle otvetydigt öka administrativa kostnader.

Livskraftiga snöskoterklubbar behövs för att sköta ledunderhåll, egentligen är det underligt att inte klubbar törs införa ledavgift istället för medlemsavgift på sina områden.
De facto är det ju så att ca 70 % av snöskoteråkarna väljer att inte vara medlem i en klubb , de flesta just för att de inte vill vara medlem, däremot kan betalningsvilja finnas, dock inte alternativa möjligheter att betala....
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Med största säkerhet måste en allmän avgift in i statskassan för att sedan därifrån fördelas i enlighet med de regleringsbrev regeringen använder som styrmedel mot sina myndigheter.

Givetvis kan en avgift likt t ex viltvårdsavgiften gå in i en myndighet, i detta fall NV men sedan sker utbetalning av dessa pengar i enlighet med de riktlinjer kammarkollegiet får via regleringsbrev.

Och naturligtvis finns det då alltid en risk att det i huggsexan om pengar och fördelningpolitik sker olika konstiga fördelningar till andra myndigheter som t ex detta att polisen får ersättning från viltvårdsavgiften för åtgärder i samband med viltolyckor vilket är en uppgift de redan har i andra styrdokument/regleringsbrev.



Knappast tryggare......... Våra sk organisationer är bägge i första, andra och tredje hand inriktade på utbildning och den pengapåse dessa genererar för att bekosta deras personalkostnader, att inlemma resursfördelning via dem skulle otvetydigt öka administrativa kostnader.

Livskraftiga snöskoterklubbar behövs för att sköta ledunderhåll, egentligen är det underligt att inte klubbar törs införa ledavgift istället för medlemsavgift på sina områden.
De facto är det ju så att ca 70 % av snöskoteråkarna väljer att inte vara medlem i en klubb , de flesta just för att de inte vill vara medlem, däremot kan betalningsvilja finnas, dock inte alternativa möjligheter att betala....
Problemet med betalade är att varje markägare måste godkänna detta separat från markägaravtalet. I fjällen kan varje markägare ha flera mil skoterled innan den ramlar över på nästa. Här i Matfors kan det vara 5 st på 500m. Å frågan är ju då om inte markägarn vill ha betalt för att skotrar kör på deras mark.