Betala för körning på skoterled?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag har gjort en beklämmande upptäkt som kanske visar forummedlemmarnas mognad och ansvar.

Det finns en tråd här som heter Sledsimulator som startade 27/10-13.

Den tråden har i skrivande stund 6 256 visningar.

Strax efter, 6/11-13, startade den här tråden och har bara mäktat med 3 993 besök.
27/10 var för 22 dagar sedan. 6/11 var för 12 dagar sedan.

12 delat med 22 = ~0.54
3993 delat med 6256 = ~0.64

Så ledtråden har alltså existerat 54% av den tid som datatråden har existerat. Men ändå har ledtråden lyckats skrapa ihop 64% av visningarna som datatråden har.

Jag håller med, det syns verkligen att forummedlemmarna tar ansvar och visar sin mognad.

edit: Bollen är din

Last edited:

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
27/10 var för 22 dagar sedan. 6/11 var för 12 dagar sedan.

12 delat med 22 = ~0.54
3993 delat med 6256 = ~0.64

Så ledtråden har alltså existerat 54% av den tid som datatråden har existerat. Men ändå har ledtråden lyckats skrapa ihop 64% av visningarna som datatråden har.

Jag håller med, det syns verkligen att forummedlemmarna tar ansvar och visar sin mognad.

edit: Bollen är din
Tänkte inte direkt tillföra något, mer än ett tack Till Arjeplogarn för hans fantastiska inlägg.

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Sådär ja...

Nu har ni satt bollen i rullning.
Hoppas ni blir nöjda nu om dom får igenom motionen, det lär bli dyrt för oss och pengarna kommer inte hamna där de behövs.

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Kom med ett bra förslag själv då på hur skoterklubbar mfl. ska kunna få in dom pengar som behövs för att underhålla det lednät som finns idag, istället för å bara gnälla över nåt vi inte ens vet vad de blir av... Är väl för fan ingen som sagt att vi ska betala dyrt å inte få nått tillbaka!

Problemet är väl just det att fler å fler kör skoter, å färre å färre betalar för lederna vi använder, å kom för fan inte me nå jävla skitsnack om att de inte körs på leder, för inte fan har ja då sett nån lössnömaskin flyga ut till diverse myrar å friåkningsområden än iaf...

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Undrar bara, om en person skall betala 1000:- till staten för ledavgift. Kommer samma person också gå med i någon lokal skoterklubb och betala medlemsavgiften där?

Om inte så kommer antagligen skoterklubbarna att försvinna och vem skall då staten skicka pengen för att det skall sladdas?

Kanske frågats tidigare... Har inte läst alla inlägg i denna tråd...

Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Var tror du pengarna från det statliga jaktkortet går?
Inte hamnar dom hos jägarna iaf..
Och du VET vart pengarna hamnar?

Då skulle vi som är för en.allmän ledAVGIFT, som förlaget innebär-inte skatt, vara intresserade till vilka staten försnillar jaktkortspengarna.
Går de till socialfall, tunnel/vägbyggen i Stockholm eller andra stora centra? Kan du med fakta visa på att de inte kommer jägarna till nytta på ena eller andra sättet?

Undrar bara, om en person skall betala 1000:- till staten för ledavgift. Kommer samma person också gå med i någon lokal skoterklubb och betala medlemsavgiften där?

Om inte så kommer antagligen skoterklubbarna att försvinna och vem skall då staten skicka pengen för att det skall sladdas?

Kanske frågats tidigare... Har inte läst alla inlägg i denna tråd...
Innan man börjar göra inlägg i en sådan här debattråd, så bör man nog läsa ALLA inlägg.

Ingen av förespråkarna här på forumet har talat om 1000:- per år.
Det är 200-300 kr/år. En summa jag tror de flesta klarar av. ("Fjunisar" lägger ju gärna ett gäng 100-lappar PlastiDip eller några 1000-lappar på dekalkit).
Om du läser alla inlägg så ser du vad 200-300 kr ger för pengar att fördela ut till skoter/klubbar/sport/turism.
Och nej, jag tror inte att klubbarna kommer att dö ut. Eldsjälar kommer nog alltid att finnas.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jaktkort-och-jagarexamen/Viltvardsfonden/

Jaktåret 2012-13 betalades över 90 miljoner in i form av jaktkort.
Av de pengarna har inte en krona kommit mig som jägare till nytta på lokal nivå.
Riksorganisationer osv får pengar för att kunna avlöna pappersfolk mm.

Polisen fick nära 16 miljoner kronor
Landets polismyndigheter för 15 960 433 kronor årligen för polisens kostnader för att spåra, avliva eller omhänderta statens vilt.

OBSERVERA ovan, spårning, avlivning och omhändertagande av statens vilt.
Hur gynnar det mig som jägare?

Nu kan ni ju fundera över hur en eventuell statlig skoteravgift skulle fördelas...

Lägg av med att rota i det, vi kommer inte gynnas av ett statligt skoterkort.

Mvh Erland

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
För mig handlar det inte om att 300 spänn är för mycket pengar, jag betalar mer i ledavgift idag.

En statlig avgift äts upp innan den når de som betalar den.
Men ni verkar ju fortfarande inte förstå det så jag ger upp.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För att inte mixa äpplen och päron...

Var tror du pengarna från det statliga jaktkortet går?
Inte hamnar dom hos jägarna iaf..
Grunden är att det är en sk "viltvårdsavgift"
I det långsiktiga perspektivet så hamnar pengarna från oss ca 300 000 jaktkortslösare faktiskt hos jägarna, dock läggs det mesta föga förvånande på administration .......då avgiften finansierar bl a jägarförbundet mfl.
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jaktkort-och-jagarexamen/

Detaljerad fördelning av de ca 90 000 000 finns i denna länk http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Jakt/Jaktkort-och-jagarexamen/Viltvardsfonden/

Är som du helt övertygad om att klubbar/föreningar skulle tappa stora delar av medlemsskaran!.

Kan motverkas t ex genom att medlemskap i klubb ger en billigare avgift, dock skulle detta bygga onödig administration

Det är 200-300 kr/år. En summa jag tror de flesta klarar av. ("Fjunisar" lägger ju gärna ett gäng 100-lappar PlastiDip eller några 1000-lappar på dekalkit).
Om du läser alla inlägg så ser du vad 200-300 kr ger för pengar att fördela ut till skoter/klubbar/sport/turism.
Och nej, jag tror inte att klubbarna kommer att dö ut. Eldsjälar kommer nog alltid att finnas.
Diskussionen har nämnt olika nivåer och betalningsvilja, helt naturligt finns det olika åsikter hur mycket eller lite hen kan vara beredd att betala vilket man också bör respektera.

Kort och gott skulle en avgift på 300 kr slaget på 150 000 reggade maskiner ge 45 000 000 kronor.

Frågan är hur långt det räcker med 300kronor???
Knappast till mer än det grundläggande om ens det, det måste fortfarande finnas livskraftiga snöskoterklubbar/föreningar mm som aktivt arbetar för att få in bidrag och sponsring för att täcka alla kostnader ett rimligt kvalitetsmått innebär.
, visst gör man som svenska skolan och anpassar kraven efter de sämsta så räcker det långt men det skulle knappast göra kunderna nöjda..:)
Dessutom skulle säkert de flesta typer av kommunala bidrag försvinna om politiker och tjänstemän vet att pengar kommer från annat håll.

Det senaste projektet som försökt kostnadsberäkna ledpreparering är Polaris Trail där målsättningen spände över ett antal inlandskommuner i Norrbotten.
Slutdatum för projektet var 2011-06-30 och därefter har det varit tyst........, även deras hemsida har dött......
Googla "Slutrapport förstudie Polaris trail" för att läsa

I korthet kom man fram till en högsta kostnad på 25 000 kr per mil led (pistmaskin/traktor med bandsats ) och sedan en sjunkande kostnad beroende på fordon och ledtyp/kvalitetskrav.

Att preparera med snöskoter(modern) kostar runt 100- 150 kr per mil (alla rörliga och fasta kostnader) dvs 10 svängar kostar 1000-1500 kr per mil under en vinter, sedan tillkommer ju alla barmarksåtgärder.

Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se

1. Kommer det bara kosta 200-300 kr så kan de lika gärna kalla det för skatt. Inget blir över efter administrativa kostnaden. Ta jakten som typexempel. Har inte sett röken av något där, vare sig på älgjakt eller småvilt. Men länsjaktkort skall man pröjsa ändå.

2. Om det finns nog med eldsjälar för Sveriges ledsystem hade denna tråd inte existerat.

3. Skoterklubb utan medlemmar är ingen skoterklubb. Bara ett namn på ett papper, alternativt ett korvgillningsgäng som håller upp en led till lokala vindskyddet.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag får en allvarlig huvudvärk när jag läser dina alster Slätabjörnen. Du verkar väldigt driven i dina visioner samtidigt som du verkar vara påtagligt naiv vad gäller offentlig förvaltnings förmåga att hålla i pengar.

50 miljoner eller vilken outnyttjad budgetpost du hittat är inte så mycket pengar. Som sagt tidigare så kommer en miljon direkt att försvinna i tjänstemannakostnader för att driva det här projektet och i den stilen kommer det att fortsätta ända tills den ursprungliga budgeten är ett minne blott av vad den var.

Vilka är garantierna för att de styrande inte kommer att förskingra dessa pengar och hitta på andra saker med dem? Vi behöver bara gå in i nästa lågkonjunktur så inser någon politiker att dessa "leksaker", som retoriken kommer att låta, inte driver tillväxten och istället kan man nalla av den budgeten till något välfärdsprojekt.

47 miljoner, en nästan lika stor budgetpost som denna ledavgift du har fantiserat ihop, räcker till en utbyggnad till fotbollslaget brommapojkarnas arena. Detta kommer att utöka kapaciteten med 2000 personer. Och det är jättebra med tanke på att arenan renoverades 2009 då kapaciteten utökades till 8000 personer och arenan fick 2009 ett publikrekord mot AIK på 6755 personer. De senaste åren har brommapojkarna haft 1700 som publiksnitt per match.
http://brommapojkarna.se/nyheter/grimsta-ip-rustas-upp-foer-att-moeta-de-nya-arenakraven

Eller det kommunalägda fastighetsbolaget Nynäshamnsbostäder som åkte till Frankrike där 25 personer skulle "...se hur man sköter fastigheter..." för 260 000 kr. Men det är ju lugnt, som vd säger, det var hyresgästerna som betalade och bolaget norpade inte av aktiekapitalet som kommunen faktiskt äger.
http://www.dn.se/sthlm/anstallda-reste-till-frankrike-for-260-000-kronor/

Vi kan fortsätta med hoppbackarna i Falun. Falun har tänkt arrangera hoppbacknings-vm på orten. Därför måste backarna renoveras. Ett kostnadstak på 80 miljoner sattes, nu uppe i 300, och än är inte renoveringarna färdiga.
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5913782-sa-steg-vm-notan-fran-80-till-300-miljoner

Vi kan stanna i Dalarna en stund. Räddningstjänsten skulle spara miljoner men vill ändå lägga ner 50 000 på att marknadsföra sig, i ett monopolspel. Ridå.
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.6277184-kopte-monopolgator-for-50-000

Vi reser norrut där Örnsköldsviks kommun har tänkt skapa ett "virtuellt kulturhus", ingenting är klart än. Ingenting är ens påbörjat heller men det har redan kostat 100 000 i en förstudie.
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6276619-forstudie-for-100-000
Få se nu hur gick det för Malmö när de gjorde ett "virtuellt medborgarcenter" i Second Life? Second life är ett färdigt dataspel där alla it-infrastruktur redan är uppbyggd så det borde vara lätt. Justja 1.1 miljoner senare blev den satsningen nerlagd.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/experterna-gor-tummen-ner-for-malmo-stads-satsning/

Socialstyrelsen är en charmig plats av komplett inkompetens. Eller vad sägs om 52 porträttbilder av chefer och experter pga "efterfrågan från media". Kostnad: 461 000
http://www.expressen.se/nyheter/priset-for-chefsbilderna-en-halv-miljon-kronor/

Hallandsåsen ja. Detta herrens mirakel. Påbörjat 1992, projekterat att färdigställas 1997. En miljökatastrof senare så stoppades arbetet för att återupptas 2005, 2013 blev tunnlarna klara och trafiken beräknas komma igång 2015. Det beräknas att det sparar 10 minuter i pendlingstid för pendlarna. Projektet skulle kosta 1.3 miljarder. Budgeten är nu uppe i 11. Projektet är inte klart...
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1994063-till-sist-finns-tva-hal-genom-asen

Undrar du varför vi aldrig ser några poliser och varför vi har västvärldens sämsta poliskår? Jag vet inte heller, kanske sitter de på stationen och fyller i rapporter i sitt nya it-stöd som har dragit upp medeltiden för rapportskrivning från 10-tals minuter till flera timmar.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.519926/kritiserat-it-system-byggs-om
Och kostnaden? Ja 100 miljoner var projekterat. Kostnaden är uppe i 300 nu.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.508377
Och det är Accenture som är konsultbolaget, sverigekända för sina fantastiska navelskådande interntidning: http://www.realtid.se/ArticlePages/200904/27/20090427140800_Realtid204/Accenture_Riv_473.jpg

Polisen igen. Polisen i Malmö går med 20 miljoner i underskott men lyckades ändå slösa bort 1.5 miljoner.
http://www.expressen.se/kvp/polisen-dyra-nota--15-miljoner-for-tom-lokal/

I Kristianstad skickar de maten 110 meter med taxi. Kostar en halv miljon per år. Samtidigt så sparar boendet in på potatis pga kostnadsskäl.
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1963732/Maten-aker-omvag-for-halv-miljon.html

Kommunsveriges Grekland, Borlänge. Som de senaste tolv åren misslyckats hålla driftsbudgeten 10 år har nu lånat 50 miljoner, en ledavgiftsbudget enligt dig, för att rusta upp en arena.
http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.5949877-domnarvsvallen-rustas-for-50-miljoner-kronor

Jag kan skriva några fler inlägg av den här kalibern för att hamra in min poäng.
En offentlig satsning är dyrare, sämre och långsammare än alla kalkyler visar i början när du sitter på kammaren och räknar för dig själv. I det nya management- och konsultsverige där LEAN och kvalitetssäkringar är ledorden kostar ALLT dubbelt så mycket som det borde.

"Ja" säger du, "det BEHÖVER inte kosta så mycket". Nej det begriper alla att det inte behöver kosta så mycket.
Ge mig 20 miljoner så anställer jag några långtidsarbetslösa och fördelar dem på alla klubbar och så får vi ganska bra leder. Men ge staten 100 miljoner så kommer det mesta att försvinna i möten, management, och kvalitetssäkring innan de ger ett offentligt kontrakt på underhållet till peab eller skanska som i sin tur ska göra vinst och du har ett recept på ineffektivitet.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Precis, folk skulle bara veta hur mycket skit deras pengar går till men de föredrar att gå med skygglapparna på.
Hur tror ni det är möjligt att ha nästa högst skatt här i världen samtidigt som våra äldre ligger i sin egen avföring?
Bara 31% av skattemedlen går till vård,skola och omsorg något som vi alla väljare prioriterar.
Det är om något ett bevis för hur ineffektiv kommunal/statlig verksamhet är.

Bästa är om vi kan lösa detta med finansieringen på egen hand utan att någon mellanhand ska försnilla pengarna.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
PATETISKT !
Luktar SD anhängare här på forumet ?
Men till ämnet, vi har provat det frivilliga systemet med klubbar nu i 20år och utvecklingen o medlemsantalet går åt fel håll, vilket jag tror alla är överens om!
Håller med Släta Björn , att lägga tusenlappar på dekaler ex är ok men då det kommer till att betala för de leder man kör sönder då är det stopp !!
Skulle vi följa en del avgiftsmotståndares åsikter så skulle ledavgiften sättas efter hur höga kammar man har (10kr mm ) för det ska ju vara millimeterrättvisa .

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Min lysande ide vore att istället lagstadga en straffavgift om skoterägaren inte är medlem i en skoterklubb. :)

Blackadder

Medlem
13 jan 2013
18
1
3
Det verkar som att många underskattar antalet skotrar som inte nyttjar ledsystem överhuvudtaget. Friåkare- visst, men alla veddragare, fiske- och stugskotrar som finns miltals från närmaste led/klubb. Varför skulle de vara intresserade av att finansiera lederna åt oss med en dyr "ledskatt"?

Och personligen betalar jag gärna en rikstäckande frivillig ledavgift på "nöjesmaskinen", men veddragaren lär bli avställd om något tvingande införs...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vad har det med saken att göra? Jag röstar SD och kommer fortsätta med det sålänge jag kan.

Jag har ingenting emot att betala till klubben. Skulle betala om de så dubblade priset.

Men någon jävla skatt vill jag inte ha.
PATETISKT !
Luktar SD anhängare här på forumet ?
Men till ämnet, vi har provat det frivilliga systemet med klubbar nu i 20år och utvecklingen o medlemsantalet går åt fel håll, vilket jag tror alla är överens om!
Håller med Släta Björn , att lägga tusenlappar på dekaler ex är ok men då det kommer till att betala för de leder man kör sönder då är det stopp !!
Skulle vi följa en del avgiftsmotståndares åsikter så skulle ledavgiften sättas efter hur höga kammar man har (10kr mm ) för det ska ju vara millimeterrättvisa .