Betala för körning på skoterled?

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Grundproblemet är väl egentligen alla dessa som nyttjar lederna utan att vara med i en klubb.

Är det någon som kan ge bra förslag på hur en bra lösning skulle kunna se ut. utan att använda ordet skatt och blanda in staten ekonomiskt.
Kan man tvångsansluta människor till idéella föreningar, jag tror det är svårt?
Kan klubbarna få register över alla personer med påställd skoter och helt enkelt bara fakturera?
Klubben kan få ut ett register som har koll på alla skotrar inom kommunen osv. Men mot en kostnad, kommer inte ihåg kostnaden bara att de inte var tvärbilligt!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.184
150
63
Säfsen
Klubben kan få ut ett register som har koll på alla skotrar inom kommunen osv. Men mot en kostnad, kommer inte ihåg kostnaden bara att de inte var tvärbilligt!
Det gjorde klubbarna runt Ludvika för några år sedan. Det var väl ungefär en fjärdedel av skoterägarna där som var med i en skoterklubb.
Så de gjorde ett extra fint utskick till alla hushåll som ägde skoter men ej var med i någon klubb.
Resultatet var grymt nedslående, tror att antalet nya medlemmar gick att räkna på ena handens fingrar.
Visst, det är kanske inte leder förbi varje stugknut där det bor en skoteråkare men det lär inte bli bättre och flera leder om inte någon vill hjälpa till. Och i Ludvika kan ingen skylla på att de bara åker lössnö för så mycket snö kommer det inte där....
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det gjorde klubbarna runt Ludvika för några år sedan. Det var väl ungefär en fjärdedel av skoterägarna där som var med i en skoterklubb.
Så de gjorde ett extra fint utskick till alla hushåll som ägde skoter men ej var med i någon klubb.
Resultatet var grymt nedslående, tror att antalet nya medlemmar gick att räkna på ena handens fingrar.
Visst, det är kanske inte leder förbi varje stugknut där det bor en skoteråkare men det lär inte bli bättre och flera leder om inte någon vill hjälpa till. Och i Ludvika kan ingen skylla på att de bara åker lössnö för så mycket snö kommer det inte där....
Vi har gjort samma sak med ungefär samma resultat.

K-lens ide var inte dum. Inte dum alls! Det svåra i det hela är att det inte dyker upp postbox klubbar som man registrerar sig i. Sen ska man få med alla f-bolag på tanken också. Men det är en början!
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Tror tyvär att det enda som funkar med alla SNÅLJÅPAR är tvång och då är det Trafikverket som gäller sen om man kör 1mil eller 1000mil Soo What ? Personligen skulle jag gärna betala 1000kr/år o många med mig då det är småpengar i jämförelse vad man lägger totalt på en säsong. Sen att trafikverket tar in avgiften ser jag inte som ett problem utan tvärtom då dom har kunnandet o redskapen att enkelt o billigt dela ut dessa pengar,tror ingen skulle göra det bättre !!!
Sen kan man som medlem ha det civilkuraget o fråga folk man möter o sina bekanta , är ni medlem ?Eller är ni Snålåkare ?
Vet att det är Osvenskt att våga ta en konflikt men prova det är oftast inte så farligt !!
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Va bra att det börjar spånas här och var, någon kanske kläcker en riktigt bra ide till slut.
Tanken asker har att försäkringsbolagen kan samla in pengarna är god, men tyvärr fann jag en hel del håligheter.

Man ska, för att slippa tilläggspremie, bevisa att man är medlem i en klubb? Hur bevisar man det? Ska man posta, maila eller faxa in en svartvit kopia på medlemsbeviset, som "snålkukar" lätt förfalskar? Det är ju omöjligt att kontrollera äktheten på ett fotokopierat dokument.
Ska klubbarna ha rapportskyldighet till bolagen? Har klubbarna dom resurserna? Hur ska klubbarna veta till vilket bolag dom ska rapportera till om en medlem slutar betala årsavgiften? Det blir betydligt mer administration för klubben, det går inte att förneka.Någon skrev "Det finns ju bara några få bolag kvar". Oj, akta er. Även om många har de i Sverige stora bolagen, så finns det hur många bolag som helst.

Det är ju inte ett litet antal skotrar som ska paras ihop med försäkringsbolag. 2012-12-31 det i Norrbotten 37 659 påställda, Västerbotten 32 043, Jämtland 22 172, bara som exempel. Det innebär, som alla förstår, en ofantlig kontrollapparat försäkringsbolag-klubbar, klubbar-försäkringsbolag. Och bolagen är ju vinstdrivande företag som kräver avkastning på varje nedlagd timme. De jobbar definitivt inte ideellt och debiterar enbart självkostnadspris för denna tjänst. - Personalen kan ju hellre jobba med annat som är betydligt mer vinstgivande. Vilket jag tror att även aktieägarna anser.

Ponera att jag har ett medlemsbevis som gäller till 2013-12-31, jag har årsförfallodag 2013-10-15, alltså den dag jag betalar in årspremien till bolaget. Jag ha ju då ett giltigt medlemsskap när jag betalar premien och får då den billigare premien. Sedan när det är dax och förnya medlemsskapet så skiter jag i det, "snålkuk" som jag är. Nu har jag alltså sparat en tuselapp på försäkringen och några hundra på medlemsskap. Kanske inte bara för att jag är snål, utan mest för att jag är obstinat och inte vill vara med och pröjsa.
Det är som upplagt för otaliga fiffel.

Men kan asker, eller någon annan, komma på hur detts kan bli vattentätt så är det välkommet. Har man också en plan för hur man ska få bolagen och dess aktieägare att enbart debitera självkostnadspris? Hur man skriver likalydande avtal och får dom accepterade av samtliga bolag, Svenska som utländska, små som stora? Dessutom är det inte ovanligt att det dyker upp nya bolag på både inhmsk som utländsk marknad som ska övertygas om den fina affärsiden att debitera + - 0

Eller kan man kanske göra det lätt för sig och få igenom ett avtal med ett eller två bolag och därigenom tvinga alla skoterägare till det eller dom två bolagen? DET är om något rena Sovjetunionen. Det är olagligt i ett demokratisk samhälle och bolagens konkurrenter skulle nog inte sitta still när dom tappar försäkringstagare. Så både konkurrensverk och EU skulle nog ha ett och annat att säga.
Men lös gärna ovanstående och redovisa, så kan jag vara villig att börja tro på konceptet.

Sedan måste jag få fråga: Vad skulle vara så fasligt med att Transportstyrelsen genom ETT avtal med SNOFED/SSCO, ( = landets klubbar), där man kommer överrens om en kostnad för att samla in och föra över avgiften till våra egna centralorganisationer. Ett vattentätt avtal är betydligt lättare att skriva mellan två parter än mellan 50 kanske 100.
Eller finns det dom som tror att även SNOFED & SSCO också är statligt? Jag får nästan det intrycket. I så fall tipsar jag er att googla upp dom namnen.





Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
En ny lag kan väll knappast krävas? Försäkringsbolagen sätter väll i princip vilka priser som dom känner för och kan väll även ge rabatter precis som de vill.
Man betalar ju som vanligt till den klubb man känner för att vara medlem i.
Enklast är väll att man bara faxar in ett medlemsbevis av någon form till försäkringsbolaget när man tecknar försäkringen (ja försäkringsbolag älskar FAX!).
Nolaskogsskoterklubb (och säkert fler klubbar) har ju redan att man får 10%(tror jag) hos svedea om man är medlem. Dock är summan så pass liten att för min del blev det ändå inte billigast.. Men precis som du säger är det absolut inget lagkrav som krävs. Utan snarare att skoterklubbarna behöver förhandla satan med diverse FB. =)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Förklara, snälla ni. Är det nån som ens har förklarat sig när dom "smiter" från avgifterna från skoterklubbarna?
Är inte det disskussionen handlar om.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Varför måste det vara helt vattentätt? Säg att man kanske får med sig 70% av skoteråkarna med mitt enkla förslag eller någon variant på det. För att få med sig dom sista 30% som går runt detta så tror då jag det kostar mer än det smakar för att få med sig alla.

Sen om det nu finns så många försäkringsbolag som försäkrar skotrar så vill jag gärna se det!
Som det är nu så har man en lista på typ 3-4 bolag som ens är värt att kolla med, dom andra är vill knappt försäkra i skotrar med tanke på dess priser..

Det jag menar är att man kan nog få med sen en rätt stor massa utan att man behöver sluta avtal med exakt alla bolag.
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Jag är en sån där Sörlänning/Stockholmare/08:a/Fjollträskbo (stryk det som inte passar) och faktum är att 90% av min körning sker hemmavid(!). Det går naturligtvis inte att jämföra med körning norrut men det går faktiskt, så som vintrarna har sett ut de senaste åren.
Mina övriga 10% körs på diverse håll och jag är medlem i Gävle skoterklubb. Varje gång jag åker någon annanstans betalar jag ledavgift med glädje, jag vet hur viktiga inkomsterna är för klubbarna. Problemet är dock oftast just själva betalningen. Det är ju inte så att det står någon med håven längs leden precis. Betalsystemen för många klubbar är dessutom (av naturliga skäl) ganska primitiv och begränsar sig ofta till någon handlare, bensinmack eller turistbyrån. Som tillfällig besökare är det ofta inte lätt att veta hur eller var man skall betala. Här är mina förslag:

Nationellt ledbevis. Dyrare än lokala ledkort men gäller på alla offentliga leder. Administrationen sköts av t.ex Snofed och fördelas till klubbarna baserat på led-mil och medlemmar t.ex.

Ledbevis via SMS. Även här kan Snofed administrera och fördela. "Skicka klubbnamn till 72xxx" och få tillbaka ett kvitto att visa upp för den som vill kolla.

Ledbevis via hemsida. Betala direkt på klubbens hemsida och få ett "ledbevis" i mailen

Standarden på många klubbars hemsidor är ganska kass om jag skall vara ärlig. Betalningsviljan står ofta i direkt proportion till tillgängligheten och om betalningen skall ske via hemskickad papperslapp så känns det ganska besvärligt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Nationellt ledbevis. Dyrare än lokala ledkort men gäller på alla offentliga leder. Administrationen sköts av t.ex Snofed och fördelas till klubbarna baserat på led-mil och medlemmar t.ex.

Ledbevis via SMS. Även här kan Snofed administrera och fördela. "Skicka klubbnamn till 72xxx" och få tillbaka ett kvitto att visa upp för den som vill kolla.

Ledbevis via hemsida. Betala direkt på klubbens hemsida och få ett "ledbevis" i mailen

Standarden på många klubbars hemsidor är ganska kass om jag skall vara ärlig. Betalningsviljan står ofta i direkt proportion till tillgängligheten och om betalningen skall ske via hemskickad papperslapp så känns det ganska besvärligt.
Mycket bra förslag från en kattmats-ätare! :)
Det ska vara enkelt att betala det håller jag klart med om.
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Jag tror inte det frivilliga inbetalningarna fungerar så länge det inte är stenhårda kontroller med höga böter o det kommer aldrig att inträffa,se bara på betalningsmoralen idag,därför återstår bara någon slags tvingande betalning tyvär !!
Tycker det är en märklig inställning till en gemensam avgift,att betala några hundringar skulle innebära slutet för snöskotrarna om man lyssnar på en del Gnällspikar här
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Jag tror inte det frivilliga inbetalningarna fungerar så länge det inte är stenhårda kontroller med höga böter o det kommer aldrig att inträffa,se bara på betalningsmoralen idag,därför återstår bara någon slags tvingande betalning tyvär !!
Tycker det är en märklig inställning till en gemensam avgift,att betala några hundringar skulle innebära slutet för snöskotrarna om man lyssnar på en del Gnällspikar här
Är det någon som öht sagt att dom inte betalar alls? Eller är det din slutsats pga att du får ett motargument?

Så då behövs alltså en lagändring och mer resurser till lagens långa arm, vad tror du det kostar?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Nationellt ledbevis. Dyrare än lokala ledkort men gäller på alla offentliga leder. Administrationen sköts av t.ex Snofed och fördelas till klubbarna baserat på led-mil och medlemmar t.ex.
Ja tack, så slipper man hatta runt för att köpa ledkort varenda gång.
+ att man slipper fundera på vilken utav typ 10 skoterklubbområden man åker i som man skall stödja med medlemskapspeng, Nationellt ledkort så får alla en bit av kakan å man betalar 1/år så är de klart !
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Min ovilja att gå med i någon klubb blir bara större när jag läser en del inlägg här...
Jag betalar ledavgiften till klubben, vilket betyder att jag betalar mer än vad jag hade gjort om jag varit medlem då medlemsavgiften gör att ledavgiften blir mycket billig och tillsammans då är billigare än enbart ledavgiften.

Detta för att jag vet precis hur det skulle bli om jag var med, "du som ändå inte har nått vettigt för dig(i deras ögon givetvis) kan ju hänga med och bära grejer", "du kan göra det", "de fixar han, han jobbar aldrig helger" osv...

Så snål, nej de vill jag inte påstå.
De som är snåla är de som går med i klubben för att spara pengar på ledavgiften, och sånt dökött har klubben nog av.


Dessutom jag vill slippa människor med den typ av attityd som många här inne verkar ha.
Den gemenskap som ni förespråkar är inget annat än påtvingad gemenskap...

Ni glömmer för övrigt bort en viktig sak i detta resonemang, man kan inte ta ut en obligatorisk avgift för leder som går på andras mark.
Så om det blir obligatoriskt med avgift kommer fömodligen en stor del av pengarna att gå till markägarna, de vill knappast att någon annan ska "tjäna" pengar på deras mark utan att de får ta del av "vinsten".
Lägg sen till den administrativa kostnaden, ni kommer snart att inse att det blir en dyr historia om ni räknar lite seriöst på det hela.

Låt bli i att gräva för mycket i det här, se till att få fler att betala de frivilliga avgifterna istället.

Mvh Erland
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Vilken kvalite är det meningen att lederna ska hålla? Idag är det otroligt skiftande. Nu ska jag gå tillbaka till Funäsdalen. Där prepareras 30 mil skoterled vilket har en budget på 2-3 miljoner per år.
Vilket betyder cirka 70 000 kr per mil och år. I Sverige finns hur många tusen mil led? Vet inte om Kartman Micke läser detta annars kanske det är något han kan svara på.

Så i Funäsdalens standard skulle 1000 mil kosta 70 miljoner. Rätta mig om jag har fel. Gisningsvis finns det bra mycket mer än 1000 mil led i Sverige. Såg att kartman hade 8300 mil led men då finns leder i finland och nordnorge med också.

Är tanken att hela Sverige ska hålla samma ledkvalité efter denna avgift? Borde ju vara så om alla lederna ska finansieras av denna avgift.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Detta för att jag vet precis hur det skulle bli om jag var med, "du som ändå inte har nått vettigt för dig(i deras ögon givetvis) kan ju hänga med och bära grejer", "du kan göra det", "de fixar han, han jobbar aldrig helger" osv...
Bara för att man är medlem så finns ju inga krav på att vara aktiv?
Nu är ju Nolaskogs som vi har här i Ö-vik en rätt stor klubb. Men jag har då aldrig ens läst en endaste liten rad där dom tycker/frågar att medlemmar ska hjälpa till med underhåll m.m.? Klart dom tar emot volentär hjälp om dom får men jag kan inte minnas att jag någonsin läst att dom tiggt om volentär hjälp.

Nu kan det såklart vara annat i mindre klubbar men. =)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Nolaskogs gör det riktigt bra måste jag säga. Många gånger är det kanske int. E4 leder men även på sommaren ska det ju renas och byggas /lagas broar Osv om det en ska kunna vara en dålig led på vintern.

140mil skoterled är inte gratis att underhålla.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
I Sverige finns hur många tusen mil led?

Är tanken att hela Sverige ska hålla samma ledkvalité efter denna avgift?
I Sverige finns det ca 55 000-60 000 km 1) (5 500-6 000 mil) leder !

Detta inkluderar de statliga lederna ovan odlingsgräns (ca 5500 km) vilka vi redan betalar för via skattsedeln och där pengarna, något tiotal mkr fördelas ut till länsstyrelserna i respektive vinterlän.

1) OBS, häri inkluderas allt dvs även sträckningar runt byar och samhällen som bara är intressanta lokalt, dessutom kanske det finns sträckningar på många ställen som bara finns kvar på kartor och underlag för bidrag men som idag inte är röjda, utmärkta eller underhålls på något sätt (rent empiriskt är det så....)

Antar att rent konkret så hamnar man under 50 000 km led, kanske t o m under 40 000 km, vem vet.
Kostnaden för en grundstandard med utmärkning, röjning, skötsel och sommar/vinterunderhåll tror jag skulle dra iväg rejält om det inte prioriteras hårt, dessutom blir det komplext med prioritering.... exvis om det ska prioriteras mot regionalt eller lokalt lednät och den prion bör naturligtvis inte ske ute hos en lokal klubb



Att samma ledkvalite skulle hållas över ytan är knappast reellt möjligt och knappast behövligt heller, de områden med hårdast turisttryck/slitage behöver högre intensitet på skötsel, detta anser då jag ska betalas av de som nyttjar just dessa leder.

En ev avgift är komplex då det finns många tänkanden och tyckanden, dessutom hamnar debatten fort i mer eller mindre affekt med negativa tillmälen som lednördar, lössnönissar, snålk....ar mm.

Gagnar detta saken :confused: Naturligtvis inte !!


Min övertygelse är att en eventuell mindre avgift måste ses som en grundfinansiering för utmärkning och skötsel, inget annat!
Om det sedan finns klubbar, bolag eller vad det må vara som vill, kan och mäktar med att göra mer så får väl dessa ta ut kompletterande avgifter av brukarna av just deras leder.

Jag är dessutom övertygad om att en central avgift via exvis fordonsregistret skulle innebära stora medlemstapp för för klubbarna då de allra flesta anser att det räcker att betala en gång.
(redan idag är ju inte ens hälften av skoterägarna medlem/betalande för underhåll)

Staus Quo med andra ord !, de som i de flesta fall förväntas sköta ledunderhållet tappar ännu mer folk och kärntruppen blir mindre och mindre samt inte minst äldre......


Sammantaget tror jag att en avgift blir kostnadsdrivande då vi betalande skulle ställa krav på skick och skötsel alla veckans dagar, krav vilka förr eller senare kräver anställda som utför arbetet vilket i sin tur driver kostnaden till en oacceptabel nivå för kanske 30-40 % av brukarna som bara kör runt påsk, ofta dessutom inte ens på led utan ned på sjön, älven från en stuga....
Effekten av detta blir att än fler ställer av maskinen och kör i alla fall då risken för upptäckt är i stort sett noll

Jo, jag betalar till ett flertal snöskoterklubbar själv, ser det som en "ledavgift" även om det hos dessa rubriceras som medlemsavgift
 
Last edited:

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Vi följer USA till 100% med ett antal års fördröjning,att då detta inte skulle ske inom detta område finner jag Osannolikt ,varför skulle inte anställa kunna sköta lederna o varför skulle inte huvudlederna i hela Sverige hålla Funässtandard ? Jag ser inga inga problem med detta ,däremot hör o läser jag mkt negativt här,varför ?
Tänk ett steg till !
Hur många arbeten skulle kunnas skapas inom turismnäringen om Sverige hade ordning på infrastrukturen,jag själv skulle gärna sadla om från att besikta vägar till ett ledarbete.
Försök vara lite mer POSITIV ska ni se att det ordnar sig, en sak är säker ALLA blir äldre o då kommer även ni ungdomar att uppskatta fina leder o svära åt dom som har "Parkinsson" i högertummen !! ;-)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag har gjort en beklämmande upptäkt som kanske visar forummedlemmarnas mognad och ansvar.

Det finns en tråd här som heter Sledsimulator som startade 27/10-13.

Den tråden har i skrivande stund 6 256 visningar.

Strax efter, 6/11-13, startade den här tråden och har bara mäktat med 3 993 besök.

Det kanske speglar verkligheten vad man prioriterar här? Ett jäkla DATASPEL! :wondering:

Men snart tror jag alla skoterälskare får börja fundera på hur vi ska ha det.

Jag har precis haft kontakt med SNOFED som tyvärr ser en mörk framtid för klubbarna. Det dom med säkerhet vet, är att medlemsantalet i klubbarna ständigt minskar. Dessutom tror de på en liknande utveckling över landet som nu har hänt Bjurholm.

Bjurholm kan bli utan skoterleder i vinter. Bjurhoms kommun har beslutat att avsluta samarbetet med Västanfjälls skoterklubb som underhåller skoterlederna kring Bjurholm. Christer Johansson som driver Älgens hus i Balsjö utanför Bjurholm är oroad för hur detta kommer att påverka bygden.
Skoterklubben har de två senaste åren fått bidrag från kommunen för att preparera skoterlederna i och runt Bjurholm. Christer Johansson som driver Älgens hus i Bjurholm är orolig för näringslivet när skoterlederna kan komma att försvinna.
På söndag kommer skoterklubben att hålla ett möte där förslaget är att ledverksamheten läggs ner eftersom klubben inte har ekonomin att driva ledverksamheten utan kommunens stöd. Christer Johansson tror inte kommunen tänkt på konsekvenserna för bygden när beslutet om samarbete avslutades.

/P4 Västerbotten
http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=4763810

Att det här inte är en isolerad företeelse står nog ganska klart för de flesta som är med i klubbar.

Man tror i SNOFED´s mail till mig att det över landet sett endast är cirka 25% av alla skoterägare som är med i en eller flera klubbar. Med vissa lokala avvikelser.

Vidare skriver SNOFED så här i sitt mail till mig:
Det är förvånansvärt många skoterägare som fortfarande tror att skoterlederna är en statlig apparat och att de bara finns där (alltså behöver man inte bry sig…), inte att det är lokala och ideella skoterkrafter som ligger bakom drift och underhåll med en idag obefintlig budget…
Så att få fler att frivilligt betala klubbavgifter,dessutom förhöjdaklubbavgifter som någon tidigare föreslagit här, är nog dödsdömt.
Därför är nog enda möjligheten att lägga en allmän skoterledsavgift, (ej skatt) direkt vid påställning. En avgift som ska hanteras och fördelas av våra skoterorganisationer. MEN samlas in av Transportstyrelsen som har färdiga verktyg för det.

Risken kan annars bli att affärsdrivande näringsidkare mutar in och arrenderar mark där skoterleder går idag och har möjlighet att ta horribelt betalt bara för att passera ett område. Visst, kanske då med 10 meter breda gator för att locka allt fler åkare. När man passerat området kommer man till ett nytt, som ett annat företag driver, med nya skyhöga avgifter. Men vill vi ha det så? Nej jag tror de flesta nöjer sig med en lagom standard där det ska gå att mötas, att man inte alltid har njurarna uppe i halstrakten.

Att kommunerna inte har råd, står utom allt tvivel. Kiruna kommun ex. vis orkar "bara" med 500 000 i sin budget. Det skulle behövas betydligt mer, något som klubbarna i Kiruna tillsammans inte får ihop med klubbavgifter.
Och att Kiruna kommun idag underhåller lederna är ganska unikt sett totalt över landet.