I Sverige finns hur många tusen mil led?
Är tanken att hela Sverige ska hålla samma ledkvalité efter denna avgift?
I Sverige finns det ca 55 000-60 000 km
1) (5 500-6 000 mil) leder !
Detta inkluderar de statliga lederna ovan odlingsgräns (ca 5500 km) vilka vi redan betalar för via skattsedeln och där pengarna, något tiotal mkr fördelas ut till länsstyrelserna i respektive vinterlän.
1) OBS, häri inkluderas allt dvs även sträckningar runt byar och samhällen som bara är intressanta lokalt, dessutom kanske det finns sträckningar på många ställen som bara finns kvar på kartor och underlag för bidrag men som idag inte är röjda, utmärkta eller underhålls på något sätt (rent empiriskt är det så....)
Antar att rent konkret så hamnar man under 50 000 km led, kanske t o m under 40 000 km, vem vet.
Kostnaden för en grundstandard med utmärkning, röjning, skötsel och sommar/vinterunderhåll tror jag skulle dra iväg rejält om det inte prioriteras hårt, dessutom blir det komplext med prioritering.... exvis om det ska prioriteras mot regionalt eller lokalt lednät och den prion bör naturligtvis inte ske ute hos en lokal klubb
Att samma ledkvalite skulle hållas över ytan är knappast reellt möjligt och knappast behövligt heller, de områden med hårdast turisttryck/slitage behöver högre intensitet på skötsel, detta anser då jag ska betalas av de som nyttjar just dessa leder.
En ev avgift är komplex då det finns många tänkanden och tyckanden, dessutom hamnar debatten fort i mer eller mindre affekt med negativa tillmälen som lednördar, lössnönissar, snålk....ar mm.
Gagnar detta saken
Naturligtvis inte !!
Min övertygelse är att en eventuell mindre avgift måste ses som en grundfinansiering för utmärkning och skötsel, inget annat!
Om det sedan finns klubbar, bolag eller vad det må vara som vill, kan och mäktar med att göra mer så får väl dessa ta ut kompletterande avgifter av brukarna av just deras leder.
Jag är dessutom övertygad om att en central avgift via exvis fordonsregistret skulle innebära stora medlemstapp för för klubbarna då de allra flesta anser att det räcker att betala en gång.
(redan idag är ju inte ens hälften av skoterägarna medlem/betalande för underhåll)
Staus Quo med andra ord !, de som i de flesta fall förväntas sköta ledunderhållet tappar ännu mer folk och kärntruppen blir mindre och mindre samt inte minst äldre......
Sammantaget tror jag att en avgift blir kostnadsdrivande då vi betalande skulle ställa krav på skick och skötsel alla veckans dagar, krav vilka förr eller senare kräver anställda som utför arbetet vilket i sin tur driver kostnaden till en oacceptabel nivå för kanske 30-40 % av brukarna som bara kör runt påsk, ofta dessutom inte ens på led utan ned på sjön, älven från en stuga....
Effekten av detta blir att än fler ställer av maskinen och kör i alla fall då risken för upptäckt är i stort sett noll
Jo, jag betalar till ett flertal snöskoterklubbar själv, ser det som en "ledavgift" även om det hos dessa rubriceras som medlemsavgift