Ski-doo 2015

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Efter att man sprängt en rem bör man ta lös primären och kolla så inte det ligger kord runt axeln, annars kan man ha sönder tätningen till packboxen och det är en onödigt utgift.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Jag är mer nyfiken var du var Raave där det var så mycket snö? Har lyckats få två mil på min här hemma där det knappt är vitt på backen. Får se om remmen håller 9mil till.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Kom på att jag inte fäst nummerplåtdekalen. Var brukar ni sätta den på en XM. Finns inte mycket plats på huven.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Jag hade först tänkt sätta den på rutan, men då jag har 2 rutor så gick det bort (har en högre som jag kör med dom kalla månaderna). Så det slutade med att jag satte den på tunnelsidan. Jag vet att det inte är enligt lagboken men så gjorde jag iaf.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Att första remmen pajjar direkt och den andra håller är det klassiska fusk mekanikern som satt ihop din skoter bara krängt på remmen på dom inoljade variatorerna.
Variatorerna är typ doppade i olja. Både in och utsida är helt kletiga för dom inte ska ärja så dom ser blanka och fina ut vid leverans.
har sett och hör allt för många som inte blivit rengjorda!!!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Att första remmen pajjar direkt och den andra håller är det klassiska fusk mekanikern som satt ihop din skoter bara krängt på remmen på dom inoljade variatorerna.
Variatorerna är typ doppade i olja. Både in och utsida är helt kletiga för dom inte ska ärja så dom ser blanka och fina ut vid leverans.
har sett och hör allt för många som inte blivit rengjorda!!!

Så sant, kanske dom torkar hastigt av skivan, men dom är kletiga inne och ute, det letar sig ut på remmen när den blir varmare. Lös med primären och i diskmaskinen ett varv eller tvätta med annan avfettning. Torka också sekundären.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Så sant, kanske dom torkar hastigt av skivan, men dom är kletiga inne och ute, det letar sig ut på remmen när den blir varmare. Lös med primären och i diskmaskinen ett varv eller tvätta med annan avfettning. Torka också sekundären.
Kör inte något av aluminium i diskmaskinen. Brukar bli helt svart av dirkmasins medlet.
Då måste ni isåfall köra tvätt pulver för metall tvätt.
Och tvätta inte hela primären. Det gör nog mer skada än nytta. Ta isåfall isär den och torka rent allt med bromsrengöring eller liknande.

Det viktiga är att rengöra skivorna. det inne i variatorern är inte så noga.
 

Asperi

Välkänd medlem
28 okt 2009
142
0
6
Boden
Jag hade först tänkt sätta den på rutan, men då jag har 2 rutor så gick det bort (har en högre som jag kör med dom kalla månaderna). Så det slutade med att jag satte den på tunnelsidan. Jag vet att det inte är enligt lagboken men så gjorde jag iaf.

Är också inne på att göra samma sak. Finns det inte plats på huven så får man väl hitta en annan lämplig plats.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ni kan lika gärna strunta helt i skylten som att sätta den på bandtunneln, böterna är desamma.
 

Malm88

Välkänd medlem
27 nov 2008
181
0
16
Sundsvall
Blev stoppad av 2 poliser förra säsongen med skylten på tunneln. Det var ingen anmärkning på det från deras sida. Vissa bryr sig inte och vissa bötfäller.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag satt min på högra sida ståenda på plasten framför sidokåpan.
Synlig framifrån men osäker om det är helt lugnt.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ni kan lika gärna strunta helt i skylten som att sätta den på bandtunneln, böterna är desamma.
Står det verkligen i någon lagtext att skylten måste sitta på rutan? Förvisso satte jag nin på xm;n på huven den rymms precis. Men finns ju väldigt många äldre skotrar med regskylt på tunneln.

De har väl ändrat reglerna för å kunna jaga med helikopter de lata jävlarna =)

Vore bättre de kollade fjortisburkar o eftermonternade turbosar. För sånt är inte lagligt om något. Man har ju hört om folk som blivit bötfällda för de bytt till högre kamhöjd på mattan & andra pipor också...frågan är om man ska tro på allt som skrivs å sägs
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag satt min på högra sida ståenda på plasten framför sidokåpan.
Synlig framifrån men osäker om det är helt lugnt.
Har kört med min på samma ställe och blivit stoppad 3gånger utan anmärkning, mig veterligen är det väl att skylten skall vara synlig framifrån och det är den!!!

Göra rent variatorerna när maskinen är ny är ett måste. Brukar även göra rent efter inkörd rem och sen med 25mils intervall ung och de funkar då kanon med remmarna då!

Att maskinen drar så mycket som 8liter tillhör inkörningsperioden och se det som positivt, då går inkörningen fortare och maskinen går som den ska, man vill ju bara att maskinen ska slå om så fort som möjligt!!!
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jag har klippt min skylt så den passar på rutan,v et att det är olagligt det med men det känns som polisen ska vara bra grinig för att bötfälla.

Hur långt har ni haft inkörning på era? Min har gått 15mil nu och inkörningen står på 70%, 24L bränsle har det gått åt.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag har klippt min skylt så den passar på rutan,v et att det är olagligt det med men det känns som polisen ska vara bra grinig för att bötfälla.

Hur långt har ni haft inkörning på era? Min har gått 15mil nu och inkörningen står på 70%, 24L bränsle har det gått åt.
Det stämmer på pricken mot att inkörningsperioden är klar när det passerat 80L bränsle!!!
Milen är mig veterligen oväsentlig numera.
 

163"T3

Ny medlem
5 jan 2015
2
0
1
Ni som hunnit köra era T3:eek:r i bra lössnö förhållande och testat olika inställningar, vilken uppsättning skulle ni rekommendera för de främre HPG dämparna, position på stopprem, centralfjädern samt den bakre fjädringen? För & Nackdelar ni upplevt så här långt? Vill ha min allround för myråkning, klättring och skråkörning där leden prioriteras bort....