Ski-doo 2015

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vart ska man lägrga nr.plåten egentligen? Sett många lägger dem lite snett på huven men tycker det blir så fult ,eller om man kör utan...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Viktade 18,2g på pinnarna nu och #3 på klicker.
Var och körde en sväng, kändes mycket bättre! Var å körde puder å den la sig kring 8100 på digitala
Så jag nöjer mig där nu, inge remsmet på skivorna heller! Ställde även upp remmen ganska mycket på sekundären den legade ganska lågt tidigare. Kanske smäller nå mesh i gallret fram för säkerhetsskull man ser ut ganska bra om man kollar från primären å framåt
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vart ska man lägrga nr.plåten egentligen? Sett många lägger dem lite snett på huven men tycker det blir så fult ,eller om man kör utan...
Fult?

Hur många skotrar möter du i skogen och av dom hur många stannar upp och tänker:

- Usch vad ful regskylt han har på sin skoter!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Viktade 18,2g på pinnarna nu och #3 på klicker.
Var och körde en sväng, kändes mycket bättre! Var å körde puder å den la sig kring 8100 på digitala
Så jag nöjer mig där nu, inge remsmet på skivorna heller! Ställde även upp remmen ganska mycket på sekundären den legade ganska lågt tidigare. Kanske smäller nå mesh i gallret fram för säkerhetsskull man ser ut ganska bra om man kollar från primären å framåt
Fanns det inget steg mellan 18.2 och 19.5..?
Känns inte riktigt som att jag behöver ned så där mycket.
Håller den på 8100 konstant från fullgasstart? Inget först 8100, sen ner till 7800, sen upp till 8100?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Fanns det inget steg mellan 18.2 och 19.5..?
Känns inte riktigt som att jag behöver ned så där mycket.
Håller den på 8100 konstant från fullgasstart? Inget först 8100, sen ner till 7800, sen upp till 8100?
Gick å sätta den korta skruven istället för "vanliga" då lättar de 0,5g. Så då får du 19g men tyckte de kändes så lite.

När jag gav så fick jag 8200 sen klev han ner till 8100. Körde inte så mycket, svårt å se mätarn ibland när de sprutar puder.. Men kändes helt klart bättre!

Undra hur 441 funkar på #2? Lätt å klicka ner ifall de skulle börja övervarva när de blir lättare före. Men har hellre lite mer varv än för lite
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Gabbe1 och __Marcus. Ni är ju för goa.

Mesh filtret i fronten verkar dock vara ett måste. Körde med alla håll täppta med is och snö istortsett dom första 50m milen. Efter ha gått igenom den i varmgarage och isen/snön försvann så har den slirat rem nå jävulskt. Var ju bara ont och Tina maskinen eftersom jag fick syn på bulorna i tunneln och fick se att det var mm ifrån å knölattill kedjehuset. Är bara glad att drivaxel och främre kylare klarat sig trots alla sten attacker
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Fult?

Hur många skotrar möter du i skogen och av dom hur många stannar upp och tänker:

- Usch vad ful regskylt han har på sin skoter!
HAHa alltså Va? Inte fan bryr Jag mig om vad andra folk tycker vars fan min placering är? Ger jag väll blanka fan i vad andra tycker,

Tänkte bara om ni har nå smart ställe att lägga den på förutom på huven därå. Kanske på rutan dock lär den nog inte rymmas där. Och bandtunneln är inte lagligt.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tänkte bara om ni har nå smart ställe att lägga den på förutom på huven därå. Kanske på rutan dock lär den nog inte rymmas där. Och bandtunneln är inte lagligt.
Jag monterade min "bakom" dämparen om man tittar rakt framifrån. Inga veck och den syns framifrån.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Även jag har noterat en del remslir/gummirester på primären vid mycket puderkörning.
Var kan man köpa mesh som passar fronten?
Min åf hade färdiga kit som bara var att trycka dit. En kompis fick monterat som garanti efter ha sprängt 2 remmar på 1 timme. Tror det kostade runt 1000 lappen. Tror även att det var ett original tillbehör. Med all denna tro ska jag nog börja gå i kyrkan igen
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
smällde första remmen efter 11 mil med en del remslir utan frogskinz i nosen, smällde idag andra remmen efter 15 mil med frogskinz i nosen, utan remslir dock :) kör v.kittat, lite trist när maskinen går förbannat bra när remmen håller :)
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Hur ser det ut på remfronten ni som köpt -15? Jag köpte en ny 14 fr 137" ifjol å den har jag haft stora problem med. Vad sitter original iår i variatorerna? Det som funkar bäst på min maskin(förutom drevning å andra variatorprylar) är att ta din fransiga 391 rem å kasta den så långt det går och köra på eftermarknads (!)
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Varför är det så svårt att få till detta problem för BRP? Har ju pågått i stort sett under 15 år...

Visst andra märken har ju också problem ibland men verkar inte vara i närheten av denna omfattning.

Är det för stora toleranser i drivlinan eller vad är felet då det verkar vara väldigt individuellt från maskin till maskin? Man blir ju bara ledsen när man år efter år läser om samma problem.

Det kan ju inte anses normalt eller ens ok att man köper en maskin för 150 000:- och direkt måste kosta på ytterligare 5-15 000:- (beroende på om kan skruva själv eller ej) för att den ska fungera som förväntat.

Det är ju så djäkla synd då Ski-Doo verkar vara fina maskiner i övrigt numera.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På amerikanska forum lovordas Gates kolfiberrem 49c4266. Den ska tydligen ge bättre acceleration/respons, högre toppfart, lägre temp på variatorerna, mindre gummirester och den kostar dessutom mindre än originalremmarna. Nackdelarna verkar vara att den är något kortare så justering krävs (vilket iof bör göras med alla nya remmar) och att de verkar vara svåra att få tag i. Jag har inte sett någon som säljer den i Sverige.
 

daggen

Medlem
23 sept 2012
8
0
1
Luleå
Hej,
Precis köpt en Freeride 146 -15 och fick med en extra 391 rem men med tanke på hur dyra de är vore det ju bra att veta vad det finns för vettiga eftermarknadsremmar för framtiden..vad har ni för bra tips?