Ski-doo 2015

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Det är väldigt stor skillnad i "fäste" på gates och ultimax jämfört med brp 391, slirar betydligt mindre med följden att variatorerna blir svalare. Jag har viktat av för att anpassa till eftermarknads, fungerar mkt bra. Så snälla ni, sluta sponsra brp med deras remmar och köp nånting annat nästa gång. Om ni vill ha en jämförelse i miltal så blåste jag 6st 391 på 40mil, ultimax 1 st på 70 mil. Värt att tillägga är att ultimax remmen försökte jag dräpa i rent testsyfte men den stod ut med 70mil misshandel.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Absolut kan Ultimax vara ett alternativ, det är XS821 som i så fall skall användas, se till att ni får den nya (tillverkad 2014 eller senare grovt räknat) modellen med fintandad utsida, den ska hålla mycket bättre.
Dock kan vissa få lite problem med att varvtalet varierar en del med dessa remmar, jag har själv vart med om det på en av mina tidigare maskiner.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Frågan är ju, tycker ni att maskinerna levererar med original variator setup?
De tycker då inte jag, å byter man till vettiga grejer så håller ju även remmarna!!!
Visst kan man tycka att det redan bör sitta i men tror ändå att brp stoppar i grejer så att vilken ovan skoterSvensson som helst skall kunna hantera maskinen, för det blir ju otrolig skillnad med andra grejer!
Köp 391 remmarna på blocket istället så är de andra priser, typ 1500spänn
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det är väldigt stor skillnad i "fäste" på gates och ultimax jämfört med brp 391, slirar betydligt mindre med följden att variatorerna blir svalare. Jag har viktat av för att anpassa till eftermarknads, fungerar mkt bra. Så snälla ni, sluta sponsra brp med deras remmar och köp nånting annat nästa gång. Om ni vill ha en jämförelse i miltal så blåste jag 6st 391 på 40mil, ultimax 1 st på 70 mil. Värt att tillägga är att ultimax remmen försökte jag dräpa i rent testsyfte men den stod ut med 70mil misshandel.
Låter ju helt sjukt med så många remmar på 40mil, men vad säger din åf/brp om det? Har du fått skotern uppkollad om det är nå fel? fått nått på garanti?
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
På min är det testat det mesta under en hel säsong, och åf har gjort sina åtgärder med varierande resultat. Men på min(och många andras) så funkar inte 391:an vid hård körning. Det som är original på min i variatorväg är helix+sek fjäder, men det är ganska vettiga grejjer där original.
Jag ville bara belysa problemet att i mitt fall så funkar inte 391:eek:rna, läs bara tidigare inlägg om milskillnaden.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.861
106
63
Skellefteå
På amerikanska forum lovordas Gates kolfiberrem 49c4266. Den ska tydligen ge bättre acceleration/respons, högre toppfart, lägre temp på variatorerna, mindre gummirester och den kostar dessutom mindre än originalremmarna. Nackdelarna verkar vara att den är något kortare så justering krävs (vilket iof bör göras med alla nya remmar) och att de verkar vara svåra att få tag i. Jag har inte sett någon som säljer den i Sverige.
http://www.knracing.se/tpi_gatesbelt.php
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det är väldigt stor skillnad i "fäste" på gates och ultimax jämfört med brp 391, slirar betydligt mindre med följden att variatorerna blir svalare. Jag har viktat av för att anpassa till eftermarknads, fungerar mkt bra. Så snälla ni, sluta sponsra brp med deras remmar och köp nånting annat nästa gång. Om ni vill ha en jämförelse i miltal så blåste jag 6st 391 på 40mil, ultimax 1 st på 70 mil. Värt att tillägga är att ultimax remmen försökte jag dräpa i rent testsyfte men den stod ut med 70mil misshandel.
Då har du ju onekligen varken kört in remmarna riktigt eller kört försiktigt första 2km vid kallstart för att få upp remtempen!!!
Inkörning 6mil x 6 remmar =36mil som du skulle köra lugnt så remmen blir inkörd och då återstår 4mil som äts upp av varmkörning, förstå mig rätt så gör om gör rätt om remmarna ska hålla, detta funkar då för mig, 64mil som minst på 391 på 4 säsonger!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Då har du ju onekligen varken kört in remmarna riktigt eller kört försiktigt första 2km vid kallstart för att få upp remtempen!!!
Inkörning 6mil x 6 remmar =36mil som du skulle köra lugnt så remmen blir inkörd och då återstår 4mil som äts upp av varmkörning, förstå mig rätt så gör om gör rätt om remmarna ska hålla, detta funkar då för mig, 64mil som minst på 391 på 4 säsonger!
Vänta lite nu ska jag köra in remmen i 6mil?

körde lite led i början av säsongen blev kanske 1-1,5mil led sedan försiktigt skogsåkning. Den remmen höll i 12mi, andra i 6mil och du menar det skulle vara mitt fel, funkade på Pron så skulle säga att det är inte bara förar fel.
har man som jag köpt en snömaskin ska jag fan inte behöva åka led i 6 mil för att kunna köra maskinen, den måste ju tåla att man köra ospårat det gör ju dem andra märkernas remmar så varför ska jag tåla att jag måste köra in vara snäll/ pussa den god natt, tvätta skivor 24/7….
Ibland förstår jag inte folk som godtar sådana här problem med remmar och skyllar allt på att man inte är försiktig med grejorna. Grejorna kostar mycket pengar och ska fan kunnas användas i snön om jag köper en sådan maskin annars ska dem börja om och göra rätt, inte bar jag som ska läsa deras problem.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
En fundering, har lynx liknande problem med remmar på boondocker?
Av dem jag pratat med verkar det inte så, dock är det ju tyvärr så att skoterfolk ibland inte vill vara ärliga vad gäller problem som dessa….. Kör inte med någon som åker Boondocker så kan inte uttala mig ordentligt.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Vänta lite nu ska jag köra in remmen i 6mil?

körde lite led i början av säsongen blev kanske 1-1,5mil led sedan försiktigt skogsåkning. Den remmen höll i 12mi, andra i 6mil och du menar det skulle vara mitt fel, funkade på Pron så skulle säga att det är inte bara förar fel.
har man som jag köpt en snömaskin ska jag fan inte behöva åka led i 6 mil för att kunna köra maskinen, den måste ju tåla att man köra ospårat det gör ju dem andra märkernas remmar så varför ska jag tåla att jag måste köra in vara snäll/ pussa den god natt, tvätta skivor 24/7….
Ibland förstår jag inte folk som godtar sådana här problem med remmar och skyllar allt på att man inte är försiktig med grejorna. Grejorna kostar mycket pengar och ska fan kunnas användas i snön om jag köper en sådan maskin annars ska dem börja om och göra rätt, inte bar jag som ska läsa deras problem.
Helt rätt!
Jag kör alltid lugnt tills remmen blir varm, nå annat har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Och det har alltid fungerat tills man köpte en brp.
Så ni där ute, var inte märkesblind och skyll på något annat än tillverkaren.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Körde 391 ifjol i Freeride 154", kör 391 i år i Summit T3 163". Har inte haft några som helst problem med att det käkar rem. Båda med originalbestyckning i variatorerna.

Ifjol bytte jag vid 100 mil i förebyggande syfte, den remmen finns fortfarande kvar som extra-reserv då den ser ok ut. I år har jag kört ca 40 mil och remmen ser hur bra som helst ut.

Brukar köra in en ny rem lite "lugnt" i 1-2 mil. Sen kör jag som vanligt vilket är så lite led som möjligt och älskar att ha gasen in i styret, normalt körs remmen varm 2-3 km varje dag.

Av de ca 8 pers jag åker med regelbundet med (som alla åker Ski-Doo '15 och '14 ifjol) så vet jag ingen som haft problem.

En del som har problem har nog haft en jäkla otur och fått måndagsexemplar på antingen rem, variatorerna/linjeringen eller både och. Hänger även ihop med körstil och hur ofta man tar vattenpaus så remmen får vila lite.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
För vissa verkar det fungera oförskämt bra med original grejjer, vilket är konstigt men bra för dom :)
Man kanske skulle skaffa sämre kondis å stanna å vila var 5:e min som de flesta andra, billigaste och enklaste lösningen.
Min fungerar helt ok nu om man kör som folk, men kör jag som en galning(utan vila) så blir det för varmt tillslut och det problemet tror jag är jävligt svårt att komma ifrån(för alla)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Körde 391 ifjol i Freeride 154", kör 391 i år i Summit T3 163". Har inte haft några som helst problem med att det käkar rem. Båda med originalbestyckning i variatorerna.

Ifjol bytte jag vid 100 mil i förebyggande syfte, den remmen finns fortfarande kvar som extra-reserv då den ser ok ut. I år har jag kört ca 40 mil och remmen ser hur bra som helst ut.

Brukar köra in en ny rem lite "lugnt" i 1-2 mil. Sen kör jag som vanligt vilket är så lite led som möjligt och älskar att ha gasen in i styret, normalt körs remmen varm 2-3 km varje dag.

Av de ca 8 pers jag åker med regelbundet med (som alla åker Ski-Doo '15 och '14 ifjol) så vet jag ingen som haft problem.

En del som har problem har nog haft en jäkla otur och fått måndagsexemplar på antingen rem, variatorerna/linjeringen eller både och. Hänger även ihop med körstil och hur ofta man tar vattenpaus så remmen får vila lite.
Leafo varför satte du då MTNTEK Blow Hole på t3an ifall du inte
haft några som helst problem förut?
Bara en stilla undran.

Har själv inte haft några problem med remmar, men har då alltid kört med v-kit och på min nuvarande borrat extra venthål vid knäna i båda sidokåpor.

Men vad tycker ni är realistiskt att en rem skall hålla vid riktigt hård körning?
Metern+ med snö och skogskörning kommer man över 50 mil då så får man vara nöjd tycker jag.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
För vissa verkar det fungera oförskämt bra med original grejjer, vilket är konstigt men bra för dom :)
Man kanske skulle skaffa sämre kondis å stanna å vila var 5:e min som de flesta andra, billigaste och enklaste lösningen.
Min fungerar helt ok nu om man kör som folk, men kör jag som en galning(utan vila) så blir det för varmt tillslut och det problemet tror jag är jävligt svårt att komma ifrån(för alla)
Kanske därför mina remmar håller
Dålig kondis betalar sig tydligen...
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Någon som har nån aning om vad en Ultimax XS 821 kostar?
Det står den passar Freeride 12-14.
Passar väl även 15 eller? Jag har en 14 & kompisen en 15, är ju i princip samma skoter.

Passar alla meshskydd mellan de olika årsmodeller? Eller vilket ska man köpa till en freeride 2014?

Tacksam för svar.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vad kostar en Original rem för 800 E-tec 2015? 391 alltså?

Från ÅF och inte via Blocket som någon lagt ut. Ids inte gå till ÅF bara för att höra mig för. :)

Kan vara bra att ha en extra.
Har bara hunnit köra 7 mil med Freeriden.. Jobbat och sen så har det varit kallt...


EDIT: Detta är alltså Ultimax remmen man ska köra på då?
http://www.rinab.no/snoeskoter-no/Lynx/Motor/Drivremmar/Variatorrem-Ultimax-XS-821.htm

Funkar det inte med original setupen i variatorn? äh tror Jag kör på original ändå.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Vad kostar en Original rem för 800 E-tec 2015? 391 alltså?

Från ÅF och inte via Blocket som någon lagt ut. Ids inte gå till ÅF bara för att höra mig för. :)

Kan vara bra att ha en extra.
Har bara hunnit köra 7 mil med Freeriden.. Jobbat och sen så har det varit kallt...


EDIT: Detta är alltså Ultimax remmen man ska köra på då?
http://www.rinab.no/snoeskoter-no/Lynx/Motor/Drivremmar/Variatorrem-Ultimax-XS-821.htm

Funkar det inte med original setupen i variatorn? äh tror Jag kör på original ändå.
Är nog denna rem de menar inte den du länkade till.
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/Motor/Drivremmar/Variatorrem-Ultimax-XS-821.htm

Fast hmm vad är skillnaden? Samma art nr fast 200 kr i pris skillnad?

Ingen som har efarenhet av Dayco remmen som ska ersätta 391?

391an kostar väl ca 2400 hos en aukt BRP handlare.

Det är dock billigt jämfört med 2015 Polaris AXYS remmen som kostar 3200 hos vissa handlare =/

Att lynx inte skulle ha remproblem är nog knappast troligt, bara gå över på broder märket å läsa på detta forum, första bästa inlägg =)

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=72937&page=4
 

Lurpa

Aktiv medlem
25 okt 2011
57
0
6
Kalix
Min rem höll 32 mil. Å då är de väl kört 10 mil i mindre snö. Lite i underkant tycker jag. Får väl se om nästa håller bättre, annars blir de å testa nån annan rem och ev nå variatorkit.